Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: AMD Radeon RX 7600 8GB

V dnešní recenzi se podíváme na nový Radeon RX 7600, konečně grafická karta, která nezabere pět slotů a spotřebou nepřipomíná varnou konvici?

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing. Toto nastavení je velmi podobné tomu, jak jsem hru testoval dříve, nicméně i tak jsem všechny dříve testované karty otestoval pro jistotu znovu.

AMD Radeon RX 7600 zde nijak moc nevybočuje a opět se drží lehce nad Radeonem RX 5700 XT. S rostoucím rozlišením však výkon klesá.

graph-6

 

graph-7
graph-8

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je Radeon RX 7600 značně pomalejší a starší karty ho překonávají, což je přinejmenším zajímavé. S rostoucím rozlišením se rozdíl prohlubuje.

graph-9
graph-10
graph-11

 

DirectX 12 a raytracing

I tento test probíhá s API DirectX 12, ale aby toho nebylo málo tak k Ultra+ presetu využívám ještě zapnutý raytracing, konkrétně jen volbu Global Illumination, ostatní volby jsem nechal vypnuté díky různým bugům, artefaktům a negativním dopadům na výkon. Je dost možné, že tuto sekci budu muset opět přetestovat, pokud to CD Projekt Red někdy opraví.

AMD Radeon RX 7600 po zapnutí raytracingu vysloveně trpí, výkon je mizerný nehledě na rozlišení, od 1440p je hra prakticky nehratelná.

graph-12
graph-13
graph-14

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: AMD Radeon RX 7600 8GB

Úterý, 30 Květen 2023 - 07:31 | HoCh | Kdybych měl dělat testy těch grafik, nebo něčeho...
Sobota, 27 Květen 2023 - 09:59 | TyNyT | Testy na DIIT jsou prostě jiné, testují se tu...
Sobota, 27 Květen 2023 - 06:57 | FrankHorigan | Dostatek VRAM ti zajistí hlavně stabilinější “low...
Pátek, 26 Květen 2023 - 17:46 | Anonym | pohlídejte si - Je možné, že v ČR bude cena...
Pátek, 26 Květen 2023 - 13:29 | Karáš Svorka | "Kdyby se dělali méně rozsáhlé, aktuálnější...
Pátek, 26 Květen 2023 - 13:27 | Karáš Svorka | Konstruktivní kritiku mám rád, takže děkuji za...
Pátek, 26 Květen 2023 - 11:32 | Karáš Svorka | Bohužel se to nestihlo, RX 6600 tu mám, ale...
Pátek, 26 Květen 2023 - 11:16 | Jirkasdf | Jasně. Já tam původně chtěl dát něco menšího, ale...
Pátek, 26 Květen 2023 - 09:34 | Jon Snih | A co chystaný RX7800, ten by se ti nelíbil?
Pátek, 26 Květen 2023 - 08:56 | HoCh | Já chápu, že dělat a udržet takovýto web není...

Zobrazit diskusi