Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: AMD Ryzen 5 7600X - aneb Zen4 šestijádro s iGPU, podporou DDR5 a PCIe 5

Společnost AMD poslala na trh minulé pondělí zcela novou AM5 platformu a nové procesory založené na Zen4 architektuře. Dnes se podíváme na nejnižší model.

Jak jsem zmínil v iniciální kapitole, vyzkoušel jsem manuálně nastavit různé napájecí limity a pak jsem spustil několik testů. V BIOSu jsem tak omezil PPT/EDT/EDC limity na 45, 65, 88 a 115 Wattů. 115 Wattů odpovídá víceméně továrnímu nastavení, jelikož od AMD je PPT limit nastaven na hodnotě 142 Wattů, ale nikdy jsem se nedostal přes 115-120 Wattů, 115W tak odpovídá továrnímu nastavení ve zbytku recenze.

 

 

ffmpeg N-90810-g153e920892

V testu procesorů nesmí tradičně chybět můj oblíbený ffmpeg benchmark. Jedná se o konverzi videa za pomoci x265 knihovny. Na test používám nightly build, konkrétně jsem použil verzi N-90810-g153e920892, kde jsou vylepšení, která konverzi zrychlují a také je přidána podpora pro AVX512 instrukce. ffmpeg v tomto nastavení umí použít maximálně 16 CPU vláken, benefituje samozřejmě z co nejvyššího počtu fyzických jader, velké a rychlé L2/L3 cache, rychlá RAM také konverzi urychluje. Nejdůležitější jsou ale použité instrukce na konverzi, s AVX512 je samozřejmě výkon nejlepší.

Ryzeny první generace mají nižší výkon při použití AVX2 instrukcí, každé FPU má k dispozici 128-bit šířku pro vykonávání AVX/AVX2 instrukcí, až Zen2 navyšuje šířku na 256-bit a to razantně zlepšuje výkon v AVX2 aplikacích. První generace má tak výkon v AVX2 nižší oproti Intel procesorům, proto je Ryzen 5 2400G pomalejší, než starší Xeon X5650, který má k dispozici pouze SSE4.2 instrukce.

Výkon ve ffmpegu je velmi dobrý a Ryzen 5 7600X bez problémů poráží starší a žravější osmijádrový Ryzen 7 5800X a to i s nižším napájecím limitem, což je skvělý výsledek.

Pokud si chcete konverzi vyzkoušet, můžete si ffmpeg s testovacím videem stáhnout zde.

V odkazu ke stažení je verze N-90810-g153e920892.

Stačí rozbalit zip a spustit batku runme.cmd, batka obsahuje následující:

@echo off
 echo Simple bench -> look for resulting FPS...
 ffmpeg -i in.mkv -c:v libx265 -preset veryslow -pix_fmt yuv420p -crf 26 -an jelly_out_265_26veryslow.mp4
 pause 

Výsledky uvádím v sekundách, čím kratší dobu konverze trvá, tím lépe.

graph-4

 

 

7-Zip 19.00 64-bit

7-Zip jakožto nejlepší open source archivační program pro Windows asi netřeba detailně představovat. Obsahuje zabudovaný benchmark, který používám pro testování výkonu v kompresních a dekompresních operacích. Velikost slovníku nastavuji na 128MB a používám všechna dostupná CPU vlákna. Procesory řadím dle výkonu v kompresi, jelikož se jedná o náročnější činnost než dekomprese. Zároveň jsem tak trochu vytroloval sám sebe, jelikož používám velikost slovníku 128MB, dochází k poměrně velké spotřebě RAM při testování s vícejádrovými procesory. Problém nastává už u dvanáctijádrového Ryzenu 9 3900X, kde je vyžadováno 19GB RAM(u Ryzenu 9 5900X nastává zcela stejný problém), jenže testovací sestava má jen 16GB, takže výsledek je o dost horší, jelikož se musí swapovat, paměť kompresit a nějak uvolnit. Ryzeny 9 3900X, 5950X, 5900X a 3950X zde tedy dosáhnou spíše horšího výkonu, plánuji tedy přidat variantu s menší velikostí slovníku, 7-Zip standardně použije 32MB, tak možná použiji tuto volbu. Bohužel již nemám všechny procesory v testech k dispozici, takže dat bude s menším slovníkem poněkud méně.

Nově testuji i se slovníkem s velikostí 32MB, jelikož to vyžaduje méně RAM a je to defaultní nastavení 7-Zip benchmarku. Zatím zde nemám mnoho procesorů, ale pro představu to snad postačí.

Výsledky v 7-Zipu víceméně opět kopírují předchozí testy, snížený napájecí limit nijak moc výkon nesnižuje.

graph-6
graph-7
graph-60
graph-61

 

 

Cinebench R23

Otestoval jsem i Cinebench R23, výkonnostní rozdíl mezi 105W a 88W je celkem minimální.

graph-11

 

 

Blender 3.0.1 - Victor

Victor scénu jsem začal používat relativně nedávno, jelikož autor doporučuje mít alespoň 12GB RAM a jedná se tak opět o lehce náročnější scénu. Výkonnější grafické karty zde nemají moc problém, procesory se ale zapotí poměrně znatelně.

V této delší zátěži můžeme opět vidět minimální rozdíl mezi 105W a 88W, zdá se, že Blender moc neškáluje s frekvencí procesoru.

graph-29

 

 

BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.

BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.

BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.

Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a ta pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já.

To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.

Tentokrát jsem se zaměřil na výkon CPU, což znamená, že jsem částečně vypustil testování na nějaké vyšší detaily a to jen s jednou výjimkou. BeamNG drive má zabudovaný test fyzicky uvnitř hry, který může pomoci odhadnout výkon procesoru a také se snaží odhadnout kolik AI vozů je možné provozovat v reálném čase. Nicméně zatím jsem neviděl více jak dvacet vozů a zdá se, že dvacet AI zvládne libovolný moderní procesor. Jenže tento údaj nevypovídá, jak plynulá hra bude, takže tento test nechávám jen jako takový doplněk.

graph-8

 

 

Ze zvědavosti jsem zkusil i CSGO, konkrétně testovací mapu FPS Benchmark, ale i s nižším napájecím limitem nedojde k nějakému většímu snížení frekvencí a tím pádem je výkon velmi dobrý i s nižší napájecím limitem.

 

graph-46

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: AMD Ryzen 5 7600X - nejmenší Zen4 v testu

Sobota, 22 Říjen 2022 - 03:44 | RADDI.net | Hezká čísla. Moc dík!
Pátek, 21 Říjen 2022 - 20:06 | Karáš Svorka | Na osmijádrovém Ryzenu 7 7700X s 2x16GB DDR5-6000...
Pátek, 21 Říjen 2022 - 20:05 | Karáš Svorka | Neměl jsem moc po ruce nějaká další otestovaná...
Pátek, 21 Říjen 2022 - 20:05 | Karáš Svorka | Takhle z hlavy nevím, nechal jsem to updatovat...
Pátek, 14 Říjen 2022 - 16:45 | Bl00D | Prosím tě, u te desky ti funguje nějaký soft. Na...
Úterý, 11 Říjen 2022 - 19:26 | msoky | Pekna recenzia,ale preco tam je porovnanie iGPU s...
Čtvrtek, 6 Říjen 2022 - 16:21 | RADDI.net | To je ještě lepší, díky!
Čtvrtek, 6 Říjen 2022 - 15:44 | Karáš Svorka | Prostě ultra-hi-end no :D B650 jsou na cestě!
Čtvrtek, 6 Říjen 2022 - 15:43 | Karáš Svorka | Asi tam jde o extra frekvence a herní výkon, v...
Čtvrtek, 6 Říjen 2022 - 15:42 | Karáš Svorka | Dnes mi dorazil R9 7950X, tak to testnu asi na...

Zobrazit diskusi