Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti O8G OC Edition

GeForce RTX 4060 Ti existuje ve dvou verzích, s 8GB a 16GB VRAM, měl jsem možnost podívat se na jednu kartu společnosti ASUS.

BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.

BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.

BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.

Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a ta pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já. To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.

Test měřím za pomoci CapFrameX a na screenshotech můžete vidět velmi důležité údaje, jakými jsou frame times, v grafech pak můžete vidět průměrné FPS, 1% minima a 0,1% minima.

 

Třetí test je nejnáročnější, odehrává se na velké mapě Utah v USA, zapínám zde navíc změnu času v reálném čase, jedna sekunda v našem reálném světě odpovídá jedné minutě ve světě BeamNG. Čas nastavím na třetí ráno a spouštím ho chvíli před rozjezdem všech vozů, policejní honička tak začíná ve tmě. Celkem jedenáct AI vozů je značně náročnějších na výkon procesoru a bez problémů si tak hra ukousne přes osm fyzických jader, naštěstí mám v testovací sestavě dvanáctijádrový Ryzen 9 5900X, nicméně třeba šestijádrový Ryzen 5 5600X v tomto testu trpí více a je vytížen klidně na 80%, tedy všechna fyzická jádra a několik logických vláken. Podle použité grafické karty je navíc využito 16-20 GB RAM, grafiky co mají méně jak 6GB VRAM zde také trpí, na vyšší detaily a rozlišení není problém využít přes 5GB VRAM, nebo ještě více.

Pronásledované vozidlo je mod z oficiálního repozitáře a je to můj oblíbený Mercedes postavený na kastli označované jako W124. Vozidlo, které používám ve hře má v sobě řadový vznětový šestiválec pana Diesela s turbem. Vozidlo má i vylepšené brzdy a funkční ABS + ESC + TSC. Celou dobu testu má tento Mercedes rozsvícená dálková světla a blinkry.

Náš Mercedes pronásleduje celkem deset policejních vozů, konkrétně se jendá o policejní vozy Ibishu 200BX, Bruckell Bastion Police 5,7 AWD, ETK K-Series Polizei, Bruckell LeGran Fire Chief Facelift, Autobello Piccolino Carabinieri, Civetta Scintilla GTs Polizia, Wendover Police Interceptor, Gavril H15 Police Transport, Cherrier FCV Tograc Polizia, Gavril Roamer Sheriff.

Na následujícím videu můžete vidět průběh celé akce, Mercedes vyráží jako první a za ním drtivá většina aut se sirénami, přičemž ne všichni dojedou až do konce, některé vozy několik set sekund čekají na různých místech mapy a přidají se k pronásledování později. Pokud se ze začátku Civetta Scintilla vybourá špatně a zůstane ležet na silnici, celý test pouštím znovu, jelikož by došlo k hromadné dopravní nehodě. Policejní vozy mají opět zpoždění, protože když jsem je k Mercedesu přiblížil docházelo k předčasným hromadným dopravním nehodám a nikdo nedojel konzistentně do konce. Tento test je tedy nejnáročnější a nejdelší ze všech tří, těším se, až tím potrápím i nějaké notebooky.

Testuji dvě rozlišení s presetem Ultra, jelikož testuji velmi rychlé grafické karty, je však možné, že se objeví nějaký limit ve formě výkonu procesoru nebo v samotném enginu hry. Jediný vypnutý grafický detail je Motion Blur, jelikož je to efekt, který mně neskutečně štve, hrozně tahá za oči a nepřináší dle mého názoru nic dobrého.

 

 

V rozlišení 1920x1080 se GeForce RTX 4060 Ti značně propadá, nicméně hlavním limitem je zde výkon procesoru.


 

BeamNG drive 0.30 – Utah – 11x AI automobil - Ultra - SMAA - 1920x1080
Sapphire PULSE Radeon RX 7700 XT GAMING 12GB
3456 shaderů, 96 ROPs, 216 TMUs, 245W TDP, 5nm
12GB GDDR6 18GHz 192-bit, 432 GB/s





103
71
61
ASUS DUAL GeForce RTX 4070 12GB
5888 shaderů, 64 ROPs, 184 TMUs, 200W TGP, 5nm
12GB GDDR6X 21GHz 192-bit, 504 GB/s





102
68
58
Sapphire PULSE Radeon RX 6700 XT GAMING 12GB
2560 shaderů, 64 ROPs, 160 TMUs, 230W TDP, 7nm
12GB GDDR6 16GHz 192-bit, 384 GB/s





97
68
61
ASUS ROG STRIX Radeon RX 7600 O8G GAMING OC
2048 shaderů, 64 ROPs, 128 TMUs, 203W TDP, 6nm
8GB GDDR6 19,2GHz 128-bit, 307 GB/s





97
63
55
AMD Radeon RX 7600 8GB
2048 shaderů, 64 ROPs, 128 TMUs, 165W TDP, 6nm
8GB GDDR6 18GHz 128-bit, 288 GB/s





91
62
55
GIGABYTE AORUS GeForce RTX 2080 Ti XTREME 11G
4352 shaderů, 88 ROPs, 272 TMUs, 300W TGP, 12nm
11GB GDDR6 14GHz 352-bit, 622 GB/s





90
60
51
ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti O8G OC
4352 shaderů, 48 ROPs, 136 TMUs, 160W TGP, 5nm
8GB GDDR6 18GHz 128-bit, 288 GB/s





87
59
51
GIGABYTE AORUS Radeon RX 5700 XT 8G
2560 shaderů, 64 ROPs, 160 TMUs, 225W TDP, 7nm
8GB GDDR6 14GHz 256-bit, 448 GB/s





84
50
43
GIGABYTE Radeon RX 6600 EAGLE 8GB
1792 shaderů, 64 ROPs, 112 TMUs, 132W TGP, 7nm
8GB GDDR6 14GHz 128-bit, 224 GB/s





79
49
43
ASUS ROG STRIX RTX 2060 SUPER A8G EVO GAMING
2176 shaderů, 64 ROPs, 136 TMUs, 175W TDP, 12nm
8GB GDDR6 14GHz 256-bit, 448 GB/s





68
43
38
GIGABYTE GeForce GTX 1660 SUPER GAMING OC 6G
1408 shaderů, 48 ROPs, 88 TMUs, 140W TGP, 12nm
6GB GDDR6 14GHz 192-bit, 336 GB/s





66
41
34
GIGABYTE GeForce GTX 1650 SUPER WindForce OC 4GB
1280 shaderů, 32 ROPs, 80 TMUs, 100W TGP, 12nm
4GB GDDR6 12GHz 128-bit, 192 GB/s





47
31
27
ASUS DUAL Radeon RX 5500 XT EVO OC 8GB
1408 shaderů, 32 ROPs, 88 TMUs, 130W TDP, 7nm
8GB GDDR6 14GHz 128-bit, 224 GB/s





46
28
23
ASUS ROG Strix Radeon RX 580 GAMING OC 8GB
2304 shaderů, 32 ROPs, 144 TMUs, 185W TDP, 14nm
8GB GDDR5 8GHz 256-bit, 256 GB/s





43
26
24
Sapphire Radeon PULSE RX 570 OC 4GB
2048 shaderů, 32 ROPs, 128 TMUs, 150W TGP, 14nm
4GB GDDR5 7GHz 256-bit, 224 GB/s





37
23
19
0
20
40
60
80
100
120

FPS ( více je lépe )
seskupit
Průměrné[výchozí]
1% Low
0,1% Low

 

Při použití 1440p rozlišení výkon ještě více klesá, ale vliv procesoru se snižuje a RTX 4060 Ti se tak šplhá lehce nahoru.

BeamNG drive 0.30 – Utah – 11x AI automobil - Ultra - SMAA - 2560x1440
ASUS DUAL GeForce RTX 4070 12GB
5888 shaderů, 64 ROPs, 184 TMUs, 200W TGP, 5nm
12GB GDDR6X 21GHz 192-bit, 504 GB/s




99
68
55
Sapphire PULSE Radeon RX 7700 XT GAMING 12GB
3456 shaderů, 96 ROPs, 216 TMUs, 245W TDP, 5nm
12GB GDDR6 18GHz 192-bit, 432 GB/s




93
63
53
GIGABYTE AORUS GeForce RTX 2080 Ti XTREME 11G
4352 shaderů, 88 ROPs, 272 TMUs, 300W TGP, 12nm
11GB GDDR6 14GHz 352-bit, 622 GB/s




90
63
53
Sapphire PULSE Radeon RX 6700 XT GAMING 12GB
2560 shaderů, 64 ROPs, 160 TMUs, 230W TDP, 7nm
12GB GDDR6 16GHz 192-bit, 384 GB/s




86
56
49
ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti O8G OC
4352 shaderů, 48 ROPs, 136 TMUs, 160W TGP, 5nm
8GB GDDR6 18GHz 128-bit, 288 GB/s




84
56
48
ASUS ROG STRIX Radeon RX 7600 O8G GAMING OC
2048 shaderů, 64 ROPs, 128 TMUs, 203W TDP, 6nm
8GB GDDR6 19,2GHz 128-bit, 307 GB/s




70
48
43
ASUS ROG STRIX RTX 2060 SUPER A8G EVO GAMING
2176 shaderů, 64 ROPs, 136 TMUs, 175W TDP, 12nm
8GB GDDR6 14GHz 256-bit, 448 GB/s




68
43
38
AMD Radeon RX 7600 8GB
2048 shaderů, 64 ROPs, 128 TMUs, 165W TDP, 6nm
8GB GDDR6 18GHz 128-bit, 288 GB/s




65
44
37
GIGABYTE AORUS Radeon RX 5700 XT 8G
2560 shaderů, 64 ROPs, 160 TMUs, 225W TDP, 7nm
8GB GDDR6 14GHz 256-bit, 448 GB/s




64
39
33
GIGABYTE Radeon RX 6600 EAGLE 8GB
1792 shaderů, 64 ROPs, 112 TMUs, 132W TGP, 7nm
8GB GDDR6 14GHz 128-bit, 224 GB/s




53
36
33
GIGABYTE GeForce GTX 1660 SUPER GAMING OC 6G
1408 shaderů, 48 ROPs, 88 TMUs, 140W TGP, 12nm
6GB GDDR6 14GHz 192-bit, 336 GB/s




47
31
26
ASUS DUAL Radeon RX 5500 XT EVO OC 8GB
1408 shaderů, 32 ROPs, 88 TMUs, 130W TDP, 7nm
8GB GDDR6 14GHz 128-bit, 224 GB/s




39
23
20
GIGABYTE GeForce GTX 1650 SUPER WindForce OC 4GB
1280 shaderů, 32 ROPs, 80 TMUs, 100W TGP, 12nm
4GB GDDR6 12GHz 128-bit, 192 GB/s




36
25
22
ASUS ROG Strix Radeon RX 580 GAMING OC 8GB
2304 shaderů, 32 ROPs, 144 TMUs, 185W TDP, 14nm
8GB GDDR5 8GHz 256-bit, 256 GB/s




33
22
19
Sapphire Radeon PULSE RX 570 OC 4GB
2048 shaderů, 32 ROPs, 128 TMUs, 150W TGP, 14nm
4GB GDDR5 7GHz 256-bit, 224 GB/s




27
17
12
0
20
40
60
80
100

FPS ( více je lépe )
seskupit
Průměrné[výchozí]
1% Low
0,1% Low

 

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti O8G OC Edition

Středa, 8 Listopad 2023 - 15:21 | DRK | Njn Low-end za 8500,- ...
Středa, 8 Listopad 2023 - 11:55 | Waffer47 | Tahla karta je neskutecny vojeb: ->vybava...
Úterý, 7 Listopad 2023 - 16:53 | Majklos | Znamena to,ze fabie je nyni totez co byla pred 20...
Úterý, 7 Listopad 2023 - 16:52 | Majklos | V podstate bohuzel je. Leda by vysla nejaka...
Úterý, 7 Listopad 2023 - 15:26 | Karáš Svorka | U některých těch profi programů je ten plný výkon...
Úterý, 7 Listopad 2023 - 15:15 | melkor | ".. Karta delana na fullhd .." Přesto...
Úterý, 7 Listopad 2023 - 15:03 | Mirda Červíček | Ne "neudrží víc než 60 fps", ale "...
Úterý, 7 Listopad 2023 - 14:52 | Majklos | Karta delana na fullhd neudrzi vic nez 60 fps pri...
Úterý, 7 Listopad 2023 - 14:45 | Mirda Červíček | Karta za cenu celé PS5 (i s jedním ovladačem)...
Úterý, 7 Listopad 2023 - 14:23 | Majklos | V teto recenzi je pekne videt,jak se zmeni pomer...

Zobrazit diskusi