Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: ASUS ROG Strix SCAR17 G732LXS - mobilní RTX 2080 SUPER a 300Hz LCD

Je libo pořádný herní notebook s procesorem Intel desáté generace a GeForce RTX 2080 SUPER? Nechybí spousta RGB LED, tekutý kov a vysoký výkon.

Nyní je čas na herní testy, začneme tedy v oblíbeném FullHD rozlišení. Nově jsem přidal DOOM Eternal a také novější bitvu v novější verzi World of Warships. Rovnou mohu prozradit, že herní výkon je velmi dobrý, což je víceméně očekávané u takto vybaveného notebooku.

graph-46

graph-47
graph-48
graph-49
graph-51
graph-52
graph-53

 

 

World of Warships 0.9.3.0

World of Warhips testuji za pomoci replaye hry, který jsem před nějakou dobou odehrál s japonskou letadlovou lodí Kaga. Monitoruji FPS od desáté vteřiny před startem bitvy a vyrobil jsem i veselý graf s průběhem. Tato bitva trvá patnáct minut, takže se notebook zahřeje, maximální FPS mají horní strop 999, to je potřeba ručně nastavit v konfiguračním souboru engine_config.xml, ve kterém je třeba upravit řádek <maxFrameRate>75</maxFrameRate>, bohužel po každé aktulizaci hry se tato hodnota přepíše na defaultních 75 FPS, což je celkem otravné. Hra, kterou testuji je ve verzi 0.9.3.0 a testuji s presetem Maximum, FXAA je vypnuté, nechámvám ale zapnuté 2x MSAA. Jak bitva vypadá se můžete podívat na videu na YouTube, byť varuji, že přehrávač odehraných her občas dělá podivné věci s kamerou a divně cuká s letadly při jejich akceleraci, s tím však nemohu nic udělat.

graph-54

 

The Witcher 3

Zaklínač Geralt pořád žije, přestože se jedná o hru z roku 2015, je pořád relevantní, mnoho lidí navíc W3 ani nezaplo a tak je může zajímat jak hra běhá na novějším hardwaru. Testoval jsem na vysoké detaily, přičemž jsem vypnul NVIDIA Hairworks. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Płotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky. Také jsem zaznamenal průběh FPS v čase, takže můžeme graficky vidět, jak si jednotlivé notebooky vedou.

graph-55

 

DOOM Eternal

DOOM Eternal je tento rok očekávanou novinkou a řekl bych, že hra překonat DOOM 2016 nezvládla, nicméně i tak jsem hru přidal do testování. Ve Vulkanu je na monitoring FPS a dalších detailů velmi užitečný nástroj OCAT, ten však na MSI Alpha 15 nefungoval při využití Radeonu RX 5500M a netuším proč, s Vegou 10 Mobile fungoval normálně, ale na tom asi nikdo hrát nebude. I tak je hezké, že Vega 10 v CPU rozhýbe hru na nejnižší detaily a to na hratelných 50 FPS i ve FullHD rozlišení, což není vůbec špatné na iGPU.

Na ASUS TUF Gaming A15 OCAT funguje, alespoň občas, asi dvakrát se mi stalo, že se hra odmítala spustit, nehledě na to, zda jsem OCAT pouštěl před, nebo po spuštění hry.

Dalším problémem je absence benchmarku nebo nějakého systému replayů, rozhodl jsem se tedy zapnout cheaty a poskakovat s různými zbraněmi na mapě Super Gore Nest, kde je celkem dost nepřátel a díky cheatům je možné generovat výbušný SPAM, který počítač značně zatíží. Z OCAT pak vezmu průměrné FPS během hraní, bohužel se mi ne vždy podaří udělat úplně stejnou otočku, doporučuji tedy tyto výsledky brát spíše orientačně. Poskakuji v první lehce menší aréně, v koridorech a menších prostorách je výkon typicky výrazně lepší.

Testuji ve dvou nastaveních, na nízké detaily ve FullHD, kde se snažím vymáčknout co nejvyšší framerate, přičemž hra vypadá velmi dobře i při nízkých detailech, ty navíc v prudké akci člověk nemá moc tendence zkoumat. Také testuji s presetem High, který využije více jak 4GB VRAM, dynamickou změnu rozlišení mám vypnutou, stejně tak VSync.

GTX 1650 Ti Mobile je slabší grafická karta, než Radeon RX 5500M, nicméně je zajímavé, že při použití vysokých detailů, dostaneme lepší výkon, je to dle mého názoru způsobené výkonnějším procesorem a rychlejším přístupem do RAM, jelikož při tomto nastavení hra bere lehce přes 4GB VRAM a u karet s 4GB pamětí se tak musí cachovat do systémové RAM.

Na ThinkPadu W530 s Quadrem K2000M hra nelze spustit, nejnovější ovladače jsou příliš staré a K2000M je i tak příliš slabá a má jen 2GB VRAM.

ASUS ROG Zephyrus G14 si vede dle očekávání dobře, grafická karta má slušný výkon a dostatek VRAM, procesor je také velmi rychlý, takže hra je velmi dobře hratelná.

DELL Latitude 7490 s RX 5600 XT si vede o poznání lépe, než XPS 13 s RX 480, procesor je podstatně rychlejší, ale i tak je v DOOMu Eternal solidní brzdou. Oproti XPS 13 s RX 480 získáme alespoň dobrý herní zážitek, překvapivě jsem nezaznamenal nějaké velké propady FPS.

Lenovu L340 dává DOOM Eternal pořádně zabrat a i na nízké detaily je hra sotva hratelná, jedná se opět o „cinematic experience“, což není moc překvapivé. Nejspíše by pomohlo snížení rozlišení na 720p, po takové úpravě věřím, že by se na 60 FPS dosáhlo bez potíží. Bohužel během hraní dochází k propadům FPS až na nějakých 35 FPS, takže hra není moc plynulá, na vysoké detaily samozřejmě nelze spustit, jelikož je požadováno lehce přes 4GB VRAM, což karta nemá k dispozici.

MSI GE75 Raider si s novým DOOMem Eternal poradí bez potíží a hra běží velmi dobře v obou testovaných nastaveních, herní zážitek je tak výborný.

ASUS ZenBook Pro Duo zvládá nový DOOM bez potíží, jen bych se asi vyhnul hraní ve 4K, to už je na grafickou kartu krapet moc. Nicméně ve FullHD je hraní pohodlné, trošku to však kazí pouze 60Hz panel, ale to je dané zaměřením notebooku.

MSI GF65 Thin 9SD rozhýbe DOOM Eternal velmi slušně, 120Hz LCD zde najde využití, herní zážitek tak může kazit lehce vyšší hlučnost, což mohou řešit dostatečně rozumná sluchátka.

HP OMEN X 2S zvládá nejnovějšího DOOMa poměrně slušně, je však zajímavé, jak blízko je papírově pomalejší Vega 56, hlavně při použití nižších detailů za cílem co nejvyšších FPS. Při nastavení s vysokými detaily dokáže RTX 2080 Max-Q porazit Vegu 56 Mobile, nicméně i v tomto případě vítězí RTX 2070 SUPER.

Na HP ProBooku 440 G7 hru nespustíme, nemá dostatek RAM a VRAM. Výkon zcela jistě chybí taktéž.

DOOM Eternal rozběhá Legion 5 bez potíží, hlavním limitujícím faktorem je výkon GPU, nicméně si pohodlně zahrajeme i na vysoké detaily, takže vlastně není co vyčítat, nevýhodou je vyšší hlučnost notebooku, což vyřeší sluchátka.

Na Zephyrusu G15 si DOOM Eternal zahrajeme bez potíží a to i na vysoké detaily. Výkon je v podstatě totožný jako na Zephyrusu G14 s téměř totožnou konfigurací. V tichém režimu je výkon výrazně horší, jelikož se GTX 1660 Ti Max-Q masivně podtaktuje a dojde tak ke snížení výkonu.

DOOM Eternal lze rozběhat i na integrovaných Vegách, nicméně pro alespoň nějakou rozumnou hratelnost je zapotřebí snižít detaily i rozlišení na minimum, poté je možno získat průměrně alespoň 40 FPS, přičemž v uzavřených koridorech to může být i 50 FPS. Výkon je opět lepší, než u Intel UHD 620 nebo u Quadro K2000M, v obou případech je problémem málo VRAM.

DOOM Eternal běží na SCARu 17 naprosto parádně a to i na vysoké detaily, herní zážitek ještě umocní RGB pás na notebooku.

graph-56
graph-57

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: ASUS ROG Strix SCAR17 G732LXS - mobilní RTX 2080 SUPER a 300Hz LCD

Pondělí, 19 Říjen 2020 - 10:19 | Karáš Svorka | Protože Intel je značka.
Sobota, 17 Říjen 2020 - 20:43 | Mirda Červíček | Já bych věděl...
Sobota, 17 Říjen 2020 - 16:31 | Tomcat2 | Já nevím, proč do toho cpou ten Intel. Ryzen...
Sobota, 17 Říjen 2020 - 16:30 | Tomcat2 | Přesně tak, kamera by měla být dneska základ...
Sobota, 17 Říjen 2020 - 16:06 | Karáš Svorka | Jsou reálné situace, kdy ten RAID0 může být...
Sobota, 17 Říjen 2020 - 16:04 | Karáš Svorka | Podle mě nezakazuje a byla by určitě ráda....
Sobota, 17 Říjen 2020 - 16:00 | Karáš Svorka | Pořádný výkon vyžaduje dostatečné napájení (: U...
Sobota, 17 Říjen 2020 - 15:59 | Karáš Svorka | S tím RAIDem je to otazné, jsou situace kdy RAID0...
Sobota, 17 Říjen 2020 - 13:12 | Libor Míšek | nVidia zakazuje párovat jejich grafiky s VRR LCD...
Sobota, 17 Říjen 2020 - 06:56 | RedMaX | Ach jo, s pristupem diskuteru tady za chvili...

Zobrazit diskusi