Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: Framework Laptop 16, je libo modulární klávesnici a vyměnitelné GPU?

Zdroj: Karel Svoboda - diit.cz

Společnost Framework nabízí kromě malého 13" notebooku i větší a ještě více modulární model. A na ten se dnes podíváme.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu.

Pozivní změnou je fakt, že CD Projekt Red skrze patche většinu problémů opravil, ale i tak se občas nějaký veselý bug vyskytne. Naštěstí to není tak hrozné, jako to bylo někdy před rokem.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Low s vypnutým antialiasingem, vypnutý je i Motion Blur a NVIDIA Hairworks.

Zaklínače s Next-Gen updatem jsem zatím nestihl otestovat na větším množství notebooků s iGPU. Výsledek je přijetelný, vyšší napájecí limit zde pomáhá.

graph-6

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Testuji opět s presetem na nejnižší detaily bez AA, Hairworks, RT, Motion Blur a tak podobně.

V DirectX 12 je výkon horší, než v DX11 režimu, nedostaneme se ani na 60 průměrných FPS.

graph-9

DirectX 12 a FSR2/Xess/DLSS

I tento test probíhá s API DirectX 12, oproti nízkým detailům zapínám DLSS/FSR či Xess dle konkrétní grafické karty, cílem je vymáčknout co nejvyšší výkon i za cenu nižší obrazové kvality.

Situace se lepší po zapnutí FSR2 v režimu Ultra Performance, výkon je tak značně lepší a hra je díky tomu hratelná.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: Framework Laptop 16, je libo modulární klávesnici a vyměnitelné GPU?

Středa, 16 Duben 2025 - 07:51 | hajčus | A jo... to mě netrklo. :)
Úterý, 15 Duben 2025 - 17:17 | Jon Snih | To víš, TB 5. A taky je to firma Ivanky Trumpové...
Úterý, 15 Duben 2025 - 15:35 | Karáš Svorka | U toho Alza hubu by mě zajímalo, zda opravdu dodá...
Úterý, 15 Duben 2025 - 14:45 | hajčus | Navíc to může někdo provozovat jako já svůj...
Úterý, 15 Duben 2025 - 14:42 | hajčus | Tenhle post měl být kousek vedle...
Úterý, 15 Duben 2025 - 13:57 | Karáš Svorka | "Když ten HW po delší době bude někdo upgradovat...
Úterý, 15 Duben 2025 - 13:54 | Karáš Svorka | Otázka je co znamená to běžné používání, nicméně...
Úterý, 15 Duben 2025 - 13:52 | Karáš Svorka | Asi by to šlo upravit, ale preferoval bych malou...
Úterý, 15 Duben 2025 - 13:51 | Karáš Svorka | MXM byl univerzální maximálně konektor, jinak...
Pondělí, 14 Duben 2025 - 19:58 | hajčus | 480$ za dokovačku... slušnej úlet. :)

Zobrazit diskusi