Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: GIGABYTE GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC, aneb tichý gigant

GIGABYTE GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC je pořádně velký kus grafické karty, překvapí však tichým provozem.

BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.

BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.

BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.

Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a ta pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já. To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.

Test měřím za pomoci CapFrameX a na screenshotech můžete vidět velmi důležité údaje, jakými jsou frame times, v grafech pak můžete vidět průměrné FPS, 1% minima a 0,1% minima.

 

Třetí test je nejnáročnější, odehrává se na velké mapě Utah v USA, zapínám zde navíc změnu času v reálném čase, jedna sekunda v našem reálném světě odpovídá jedné minutě ve světě BeamNG. Čas nastavím na třetí ráno a spouštím ho chvíli před rozjezdem všech vozů, policejní honička tak začíná ve tmě. Celkem jedenáct AI vozů je značně náročnějších na výkon procesoru a bez problémů si tak hra ukousne přes osm fyzických jader, naštěstí mám v testovací sestavě dvanáctijádrový Ryzen 9 5900X, nicméně třeba šestijádrový Ryzen 5 5600X v tomto testu trpí více a je vytížen klidně na 80%, tedy všechna fyzická jádra a několik logických vláken. Podle použité grafické karty je navíc využito 16-20 GB RAM, grafiky co mají méně jak 6GB VRAM zde také trpí, na vyšší detaily a rozlišení není problém využít přes 5GB VRAM, nebo ještě více.

Pronásledované vozidlo je mod z oficiálního repozitáře a je to můj oblíbený Mercedes postavený na kastli označované jako W124. Vozidlo, které používám ve hře má v sobě řadový vznětový šestiválec pana Diesela s turbem. Vozidlo má i vylepšené brzdy a funkční ABS + ESC + TSC. Celou dobu testu má tento Mercedes rozsvícená dálková světla a blinkry.

Náš Mercedes pronásleduje celkem deset policejních vozů, konkrétně se jendá o policejní vozy Ibishu 200BX, Bruckell Bastion Police 5,7 AWD, ETK K-Series Polizei, Bruckell LeGran Fire Chief Facelift, Autobello Piccolino Carabinieri, Civetta Scintilla GTs Polizia, Wendover Police Interceptor, Gavril H15 Police Transport, Cherrier FCV Tograc Polizia, Gavril Roamer Sheriff.

Na následujícím videu můžete vidět průběh celé akce, Mercedes vyráží jako první a za ním drtivá většina aut se sirénami, přičemž ne všichni dojedou až do konce, některé vozy několik set sekund čekají na různých místech mapy a přidají se k pronásledování později. Pokud se ze začátku Civetta Scintilla vybourá špatně a zůstane ležet na silnici, celý test pouštím znovu, jelikož by došlo k hromadné dopravní nehodě. Policejní vozy mají opět zpoždění, protože když jsem je k Mercedesu přiblížil docházelo k předčasným hromadným dopravním nehodám a nikdo nedojel konzistentně do konce. Tento test je tedy nejnáročnější a nejdelší ze všech tří, těším se, až tím potrápím i nějaké notebooky.

Testuji všechna tři klasická rozlišení s presetem Ultra, jelikož testuji velmi rychlé grafické karty, je však možné, že se objeví nějaký limit ve formě výkonu procesoru nebo v samotném enginu hry. Jediný vypnutý grafický detail je Motion Blur, jelikož je to efekt, který mně neskutečně štve, hrozně tahá za oči a nepřináší dle mého názoru nic dobrého.

 

 

V rozlišení 1920x1080 běží hra nejlépe na GIGABYTE GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC, ale jen o fous lépe, než na RTX 2080 Ti, je možné, že mně brzdí procesor.


 

graph-25

 


 

graph-26

 

Ve 4K rozlišení je na tom GIGABYTE GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC značně lépe, než ostatní karty, i 0,1% nízkých FPS se drží nad 60, což je skvělé.

graph-27

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: GIGABYTE GeForce RTX 4080 16GB GAMING OC, aneb tichý gigant

Úterý, 13 Prosinec 2022 - 00:22 | XY | Ve Fortnite můžeš taky stavět :)
Pondělí, 12 Prosinec 2022 - 09:37 | Waffer47 | Mit to cenu 800€ byl by z toho trhak vanocnich...
Pondělí, 12 Prosinec 2022 - 09:30 | krakora | Pro děti je Minecraft kde se alespoň něco "...
Neděle, 11 Prosinec 2022 - 21:53 | XY | Je to hra pro děti, jde akorát o použitou...
Neděle, 11 Prosinec 2022 - 18:27 | DDR0 | mě tyhle novinky nechytly a rád vzpomínám na...
Neděle, 11 Prosinec 2022 - 18:25 | DDR0 | na 4080 žádný nehořel. Opět smyšlenka. Četl jsi...
Neděle, 11 Prosinec 2022 - 17:03 | dawe | V korporátu jako je Nvidia, holt trvá déle než...
Neděle, 11 Prosinec 2022 - 03:22 | XY | A asi i Fortnite jakožto první hru podporující...
Sobota, 10 Prosinec 2022 - 22:05 | Callisto | KDYBY, to je pravě ono. Za to jsem schytával ty...
Sobota, 10 Prosinec 2022 - 21:00 | DDR0 | náhodou místo blbinek bych tam dal na otestování...

Zobrazit diskusi