Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: Intel Core Ultra 9 285K, čas Core skončil, Ultra přichází

Zdroj: Karáš Svorka - diit.cz

Nové procesory Intelu nepatří do patnácté generace, nýbrž Core Ultra Series 2. V recenzi se podíváme na vrcholný model Intel Core Ultra 9 285K.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve dvou režimech, v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým DLSS a Frame Generation, pouze v UHD rozlišení, kde to dává největší smysl.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing.

V 1080p rozlišení je nejrychlejší Ryzen 7 7800X3D, 285K se zde posouvá spíš trochu níž, jak jsme zvyklí z jiných her.

graph-6

Po přepnutí do 1440p rozlišení se situace opakuje.

graph-7

V UHD rozlišení se situace trochu mění a Ryzen 7 9700X zde o fous překonává Ryzen 7 7800X3D.

graph-8

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je RTX 4090 zatížena o něco více, ale i tak se naplno projeví jen ve 4K rozlišení, výkon je zde celkově nižší oproti DX11 verzi.

Intel Core Ultra 9 285K překonává Ryzen 7 7800X3D, což je zajímavé.

graph-9

V 1440p rozlišení se 285K nadále drží na čtvrtém místě.

graph-10

Při použití UHD rozlišení se 285K posouvá na druhé místo.

graph-11

 

I v DX12 režimu jsem zkusil DLSS Frame Generation, hra je tak hratelná na všech procesorech velmi dobře, 285K zde překonal Ryzen 7 7800X3D.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: Intel Core Ultra 9 285K, čas Core skončil, Ultra přichází

Neděle, 27 Říjen 2024 - 12:50 | aqt | Niekedy pomoze precitat si clanok, pod ktorym...
Neděle, 27 Říjen 2024 - 09:41 | Samuel | Co to meleš? CB 2024: v ST je rychlejší AMD. V MT...
Sobota, 26 Říjen 2024 - 06:30 | waleed | 1) intel staví CPU pro testy. To platí už roky....
Sobota, 26 Říjen 2024 - 06:29 | tombomino | Koukam, ze jsi to krasne shrnul. Tolik "...
Sobota, 26 Říjen 2024 - 01:43 | aqt | V dalsom clanku na diit sa pise "V...
Sobota, 26 Říjen 2024 - 00:38 | Karáš Svorka | PCIe passtrough jsem používal s proxmoxem na...
Pátek, 25 Říjen 2024 - 22:34 | chatumbabub | rozdělení pci zařízení do IOMMU groups. Obvykle...
Pátek, 25 Říjen 2024 - 21:04 | Karáš Svorka | Rozhodně je to lepší, než za Skylake éry, skoky v...
Pátek, 25 Říjen 2024 - 21:03 | Karáš Svorka | V jakém smyslu je tam lepší IOMMU?
Pátek, 25 Říjen 2024 - 20:13 | tdi19 | Přijde mi to že jsme se zase dostali do Skylake...

Zobrazit diskusi