Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPRIM X 12G

Původně GeForce RTX 4080 přejmenovaná na RTX 4070 Ti je venku. Podívali jsme se na zajímavý model společnosti MSI. SUPRIM je totiž víc než SUPER.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing. Toto nastavení je velmi podobné tomu, jak jsem hru testoval dříve, nicméně i tak jsem všechny dříve testované karty otestoval pro jistotu znovu.

Radeon RX 7900 XT je zde nejrychlejší ve všech rozlišeních, MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPRIM X 12G se drží na druhém místě a větší propad výkonu lze pozorovat ve 4K rozlišení, včetně značného propadu 0,1% nízkých FPS.

graph-6

 

graph-7
graph-8

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

Jelikož nám Radeon RX 7900 XT odpadl, vítězí zde MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPRIM X 12G, nicméně není nějak zásadně rychlejší, než starší RTX 3080.

graph-9
graph-10
graph-11

 

DirectX 12 a raytracing

I tento test probíhá s API DirectX 12, ale aby toho nebylo málo tak k Ultra+ presetu využívám ještě zapnutý raytracing, konkrétně jen volbu Global Illumination, ostatní volby jsem nechal vypnuté díky různým bugům, artefaktům a negativním dopadům na výkon. Je dost možné, že tuto sekci budu muset opět přetestovat, pokud to CD Projekt Red někdy opraví.

MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPRIM X 12G je zde nejrychlejší kartou, nicméně raytracing zde srazí výkon masivně už ve FullHD rozlišení, při zvýšení rozlišení je hra prakticky nehratelná, nejen díky vizuálním bugům.

graph-12
graph-13
graph-14

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPRIM X 12G

Pondělí, 23 Leden 2023 - 11:00 | xjanv021 | Dobrý den, děkuji, narazil jsem tady na tento...
Pondělí, 23 Leden 2023 - 01:59 | Karáš Svorka | Ryzen 5 3600 má pořád slušný výkon a můžete ho...
Neděle, 22 Leden 2023 - 14:15 | xjanv021 | Ahoj, má cenu upgrade na tuhle GPU, když mám 2060...
Úterý, 10 Leden 2023 - 10:32 | Karáš Svorka | Zrovna v Zaklínači 3 je to dost brutálně znát,...
Úterý, 10 Leden 2023 - 10:30 | Karáš Svorka | Množství SP nelze moc srovnávat, jsou to jiné...
Pondělí, 9 Leden 2023 - 14:30 | DRK | Navíc zvuk je otázkou pozorovatele. Takže hlavní...
Pondělí, 9 Leden 2023 - 14:23 | Peetee | A co pasívy? Kravál se dost často s časem...
Pondělí, 9 Leden 2023 - 14:04 | bulldozer | Dik, ale asi to nepojde. FS bolo zapnute, DP bol...
Pondělí, 9 Leden 2023 - 13:06 | Libor Míšek | Zkontrolovat jestli je FS zapnuté v OSD monitoru...
Pondělí, 9 Leden 2023 - 09:52 | DRK | Nene ten krval dělá ten proudící vzduch! Jinak...

Zobrazit diskusi