RMS chce, aby weby umožnily anonymní platby za obsah
Aktuálně si Richard Stallman vzal na mušku online média a magazíny. Ty dnes typicky fungují buď na principu reklamy na stránkách, nebo kombinaci reklamy s předplatným. V obou případech dané systémy mohou teoreticky provádět analýzu daného uživatele a také provádějí, viz cílené reklamy ze systému Google AdSense, nebo to, jak pečlivě každému z nás sestavuje facebook jeho „tajmlajnu“.
Mnoho lidí se brání používáním nástrojů na blokování reklamy, byť spíše proti visuální stránce reklamních prvků, než proti sledování. Weby se tomu snaží často tu agresivněji, tu vstřícněji bránit, ať už přímou blokací uživatele s „adblockem“ od stránky, nebo prvkem, který upozorňuje na to, že tohle je často jediný zdroj příjmu financující provoz daného webu. A to opět vedlo k existenci nástrojů na blokování těchto blokačních prvků.
Zkrátka je to celé začarovaný kruh a ač v něm sledování chování uživatele hraje spíše menší roli v motivaci na instalaci blokovače reklam, svůj podíl na věci to má. Richard Stallman vyzývá weby, aby když už umožňují platby za obsah, aby se tak dělo na anonymní bázi, aby nebylo možné spojovat platby s konkrétními osobami. Se samotnou reklamou na webových stránkách Stallman v principu žádný problém nemá.
To, po čem Richard Stallman volá, je de facto princip, na kterém staví nově implementovaný systém bitcoinových plateb za obsah ve webovém prohlížeči Brave. Připomeňme, že jej založil spolu s dalšími kolegy Brendan Eich, někdejší šéf Mozilly, který po 10 dnech rezignoval v souvislosti s nevolí, kterou způsobilo to, že kdysi přispěl tisícovkou dolarů v souvislosti s návrhem na zákaz homosexuálních sňatků v Kalifornii.
Neočekávejme však, že RMS něco změní. Na sledování chování uživatelů je postavena významná část internetové byznysu, podobně jako u klubových / slevových karet v obchodech apod.