Intel: Roku 2020 vydáme samostatné grafické karty
V kontextu faktu, že Intel vydání své grafiky v roce 2020 potvrdil jen za poslední tři měsíce již potřetí, si zkrátka drobné porýpnutí nelze odpustit. Důvod je ale přesto pochopitelný. Na jaře se začalo proslýchat, že k vydání dojde již na CES 2019 (tzn. leden 2019) a nějaké první odhalení architektury by mohlo nastat tradičně půl roku předem, tedy na Computex 2018. Když na letošním Computexu k ničemu nedošlo, začal Intel cítit významné tázavé pohledy a raději ústy tehdejšího CEO Briana Krzanicha ohlásil, že k vydání dojde (až) v roce 2020.
Asi aby tuto informaci nikdo nepřehlédl, to ještě Intel zopakoval na svém Twitterovském účtu Intel News. Nu a aby to s odstupem pár týdnů neupadlo v zapomnění, zveřejnil Intel na svém novém Twitterovském účtu Intel Graphics tweet a video, které nám opět připomíná vydání v roce 2020.
Součástí videa je silueta karty, připomínka, že v mnoha počítačích na světě tiká integrovaná Intel grafika a třeba i zmínka o tom, že Intel byl první s GPU, které plně podporovalo DirectX 12. Jisté prvenství v tomto směru Intelu třeba přiznat je - jedním dechem se ale musí dodat, že specifikace DirectX 12 jsou živé, postupně jednotlivým technologiím přibývají vyšší podporovatelné vrstvy (tiers) a pokud tedy někdo chce tvrdit, že podporuje plně DirectX 12, měl by specifikovat čas, ke kterému to má (či mělo) platit, verzi Directů a verzi ovladačů, se kterou to platí. Trvale platné takové tvrzení totiž z principu nebude.
Pokud se vrátíme ke grafické kartě Intelu, stále není známo, jestli Intel míří na low-end, mainstream nebo high-end. Silueta ve videu nebude více než ilustrační záležitost. Jednoslotový design nelze brát vážně, u karet podobných proporcí se používá jen pro některé profesionální modely pro systémy, kde je omezený prostor, ale nevadí hlučné chlazení. V herním desktopu jsou dávno minulostí.
Směřování Intelu by mohl nastínit fakt, že si společnost silně zakládá na celkových maržích. Její akvizice v posledních letech byly obezřetně voleny tak, aby marže pohlcených firem byly alespoň na srovnatelné (ne-li vyšší) úrovni a nesnižovaly celkový průměr. Pokud však vezmeme v potaz, že Intel je zvyklý prodávat procesory o velikosti mainstreamových až high-endových GPU za částky ~10× vyšší, než se prodávají mainstreamové až high-endové grafické karty, bude muset být hodně kreativní, aby tento problém vyřešil. Případně jako primární cíl nastaví výpočetní segment či profesionální grafiku. Nebylo by to ostatně nijak překvapivé, s řadou Xeon Phi vzešlé z projektu Larrabee totiž větší úspěch nezaznamenal a v poslední době ohlásil EOL hned tří produktových řad.