Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

SAM / RBAR na GeForce a Radeonu: Vytěží více Nvidia nebo AMD?

Funkce Resizable BAR (v implementaci AMD známá jako Smart Access Memory) se dočkala podpory jak na hardwaru AMD, tak na hardwaru Nvidie. Který z ní těží více?

Přestože oba výrobci vycházejí ze stejného základu, tedy volitelné specifikace PCIe, jsou jejich implementace v několika ohledech rozdílné. Z uživatelského hlediska je asi nejpodstatnější přístup k jednotlivým hrám. Nvidia funguje na bázi tzv. whitelistu, což znamená, že se technologie zapne jen v těch hrách, které jsou na seznamu. Těch bylo původně 7, aktuálně již seznam dosahuje 15 položek. AMD od počátku přistupuje k situaci opačně. Technologie se zapne ve všech hrách, pouze pokud si je AMD vědoma, že v nějakém titulu se SAM/RBAR dochází k zásadním problémům, může jej pro danou hru vypnout.

Jak si tedy GeForce RTX 3080 a Radeon RX 6800 XT vedou?

Redakce webu ComputerBase naměřila v průměru svého testovacího herního setu v 1920×1080 pro Radeon 4 % výkonu navíc a pro GeForce 2 % navíc.

V 2560×1440 získal Radeon 3 % navíc a GeForce 2 % navíc.

V 3840×2160 jde o 1 % pro Radeon a 0 % pro GeForce.

výkon1920×10802560×14403840×2160
GeForceRadeonGeForceRadeonGeForceRadeon
+ ≥10 %040201
+ 3-9 %572725
± 2 %1151371210
- 3-9 %011121
- ≥10 %101010

ComputerBase připravila ještě shrnutí podle nárůstů v jednotlivých hrách a počtu her, které do dané skupiny spadají. V 1920×1080 se velký (≥10%) nárůst na GeForce projevil v 0 hrách a ve 4 hrách na Radeonu a menší (3-9%) nárůst v 5 hrách na GeForce a 7 hrách na Radeonu. Téměř beze změny (±2 %) výkonu bylo 11 her na GeForce a 5 na Radeonu. Menší propad výkonu se projevil v jedné hře na Radeonu a velký propad výkonu v jedné hře na GeForce.

Stejným způsobem můžete tabulku číst i pro další rozlišení. Zeleně jsou zvýrazněny „lepší“ výsledky, což znamená buňky s vyšším počtem nárůstů a nižším počtem propadů. Žlutě je vyznačena plichta (nerozhodný výsledek). I v tomto způsobu hodnocení je výsledek příznivější pro Radeon, který z 12 případů získal 11, GeForce 1 a v jednom jsou na tom stejně.

Přístup Nvidie, kdy se SAM/RBAR má zapnout jen ve hrách, kde přináší nárůst výkonu, sice docela dobře (až na jeden případ) funguje z hlediska zabránění propadu výkonu, ale samotná implementace a z ní pramenící nárůst výkonu, není zvládnutá tak dobře jako u AMD. V naprosté většině her se FPS nemění více než na úrovni chyby měření a ze 17 testovaných her došlo k menšímu nárůstu u 5 v 1920×1080 a u 2 v 3840×2160; k velkému (10 % FPS a více) nikde.

Diskuse ke článku SAM / RBAR na GeForce a Radeonu: Vytěží více Nvidia nebo AMD?

Středa, 28 Duben 2021 - 03:51 | Spirit_pcf | Uz trosku trapne, ty zaseknuty gramofon, nemyslis...
Středa, 28 Duben 2021 - 03:49 | Spirit_pcf | :D
Úterý, 27 Duben 2021 - 11:28 | Mali | Ta zakladni technologie nejde zapinat jen tak...
Pondělí, 26 Duben 2021 - 22:26 | peliculiar | Když ani nevíš co to znamená "bolševik...
Pondělí, 26 Duben 2021 - 20:29 | Nalim | To je holt dan za zpetnou kompatibilitu. Zase je...
Pondělí, 26 Duben 2021 - 19:56 | RedMaX | Pekny, imaginarni Radeon porazil imaginarni...
Pondělí, 26 Duben 2021 - 19:55 | RedMaX | Mne to prijde porad malo, jako pointu nahrazeni...
Pondělí, 26 Duben 2021 - 19:26 | rathanuviel | Jsem to ale v***s, díky za odpověď :)
Pondělí, 26 Duben 2021 - 18:03 | IT Joker | Zajímalo by mě, jak to, že pokles výkonu častěji...
Pondělí, 26 Duben 2021 - 18:00 | Lukáš Lavička | AMD link 4.0 je součástí posledních ovladačů....

Zobrazit diskusi