SAM / RBAR na GeForce a Radeonu: Vytěží více Nvidia nebo AMD?
Přestože oba výrobci vycházejí ze stejného základu, tedy volitelné specifikace PCIe, jsou jejich implementace v několika ohledech rozdílné. Z uživatelského hlediska je asi nejpodstatnější přístup k jednotlivým hrám. Nvidia funguje na bázi tzv. whitelistu, což znamená, že se technologie zapne jen v těch hrách, které jsou na seznamu. Těch bylo původně 7, aktuálně již seznam dosahuje 15 položek. AMD od počátku přistupuje k situaci opačně. Technologie se zapne ve všech hrách, pouze pokud si je AMD vědoma, že v nějakém titulu se SAM/RBAR dochází k zásadním problémům, může jej pro danou hru vypnout.
Jak si tedy GeForce RTX 3080 a Radeon RX 6800 XT vedou?
Redakce webu ComputerBase naměřila v průměru svého testovacího herního setu v 1920×1080 pro Radeon 4 % výkonu navíc a pro GeForce 2 % navíc.
V 2560×1440 získal Radeon 3 % navíc a GeForce 2 % navíc.
V 3840×2160 jde o 1 % pro Radeon a 0 % pro GeForce.
výkon | 1920×1080 | 2560×1440 | 3840×2160 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
GeForce | Radeon | GeForce | Radeon | GeForce | Radeon | |
+ ≥10 % | 0 | 4 | 0 | 2 | 0 | 1 |
+ 3-9 % | 5 | 7 | 2 | 7 | 2 | 5 |
± 2 % | 11 | 5 | 13 | 7 | 12 | 10 |
- 3-9 % | 0 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
- ≥10 % | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 |
ComputerBase připravila ještě shrnutí podle nárůstů v jednotlivých hrách a počtu her, které do dané skupiny spadají. V 1920×1080 se velký (≥10%) nárůst na GeForce projevil v 0 hrách a ve 4 hrách na Radeonu a menší (3-9%) nárůst v 5 hrách na GeForce a 7 hrách na Radeonu. Téměř beze změny (±2 %) výkonu bylo 11 her na GeForce a 5 na Radeonu. Menší propad výkonu se projevil v jedné hře na Radeonu a velký propad výkonu v jedné hře na GeForce.
Stejným způsobem můžete tabulku číst i pro další rozlišení. Zeleně jsou zvýrazněny „lepší“ výsledky, což znamená buňky s vyšším počtem nárůstů a nižším počtem propadů. Žlutě je vyznačena plichta (nerozhodný výsledek). I v tomto způsobu hodnocení je výsledek příznivější pro Radeon, který z 12 případů získal 11, GeForce 1 a v jednom jsou na tom stejně.
Přístup Nvidie, kdy se SAM/RBAR má zapnout jen ve hrách, kde přináší nárůst výkonu, sice docela dobře (až na jeden případ) funguje z hlediska zabránění propadu výkonu, ale samotná implementace a z ní pramenící nárůst výkonu, není zvládnutá tak dobře jako u AMD. V naprosté většině her se FPS nemění více než na úrovni chyby měření a ze 17 testovaných her došlo k menšímu nárůstu u 5 v 1920×1080 a u 2 v 3840×2160; k velkému (10 % FPS a více) nikde.