20 megapixelů, standard pro smartphony příští zimy aneb megapixel war nanovo?
Tentokrát nebudeme hovořit o 41MPix snímači, který využívá Nokia. Jeho výstupy jsou stejně zmenšovány, aby skryly šum a další vizuální nedokonalosti, takže jde o silně specifickou záležitost, která s nemalou šancí kandiduje na slepou vývojovou větev. V případě zmíněných 20MPix smartphonů jde o klasické rozlišení, kterého dosahuje snímač i výstup.
Právě na takovém řešení pracuje Samsung, aby jej mohl integrovat do (přes)příští generace svých „chytrých“ telefonů. S aktuální generací (Galaxy S4, Galaxy Note 3) posunul rozlišení z 8 na 13 megapixelů. Zároveň s vydáním těchto produktů začaly prosakovat informace o tom, že další vlna novinek přinese snímače se 16 megapixely.
Pokud si uvědomíme, jak málo času uplynulo (resp. uplyne) mezi 8Mpix standardem a nasazením 16MPix produktů, zjistíme, že megapixelová válka nabrala ve sféře smartphonů ještě rychlejší tempo, než měla v rámci klasické fototechniky před několika lety. Ani popsaný dvojnásobek totiž není konečná, Samsung již pracuje na 20Mpix fotomodulu, který by se (analogicky k dosavadním plánům) mohl dostat na trh v produktech zimy 2014/2015.
Samsung se tak s Nokií (Lumia 1020) a Sony (Xperia Z1) dostává mezi výrobce, jejichž integrované fotomoduly dosahují rozlišení řádově v desítkách megapixelů.
Tradiční otázkou zůstává, zda to má nějaký (jiný než marketingový) smysl. Megapixely nejsou lékem na neduhy malých snímačů, neřeší šum ani dynamický rozsah a v důsledku difrakce má každý další nárůst menší a menší význam i co do reálné rozlišovací schopnosti.
Vysoké rozlišení má smysl v okamžiku, kdy chceme tisknout fotografie velkých rozměrů - můžeme mluvit o formátech jako A3, A2. To ale s mobilem nemá smysl: Omezený dynamický rozsah (bílé přepaly, černé stíny), vyšší šum zkreslující detaily a textury, omezené (až téměř nulové) možnosti práce s hloubkou ostrosti, silný vliv difrakce a optické vady miniobjektivů prostě neumožňují vytvářet fotografie natolik kvalitní, aby vysoké rozlišení umožňující velkoformátový tisk mělo praktické opodstatnění.
Vím, je to boj proti větrným mlýnům, ale pokud bych toto nezmínil, mohlo by to vyznívat jak tichý souhlas s postupem jmenovaných výrobců; jako náznak toho, že směr, který si zvolili, přináší to nejlepší pro uživatele nebo pro zkvalitnění fotografie.