Opouští Samsung svoji značku? Zkouší to na telefonech
…si pozicí své značky zřejmě není úplně jistý. Rozhodl se totiž experimentovat. Petriho miskou bude Japonsko, kde vydá novou generaci telefonů Galaxy S6 a Galaxy S6 Edge zcela bez loga Samsung.
Podobu jednoho z modelů pro japonský trh vidíte nad tímto odstavcem, verzi pro zbytek světa v úvodu. Mluvčí společnosti toto rozhodnutí potvrdil - nabídl ale jen velmi strohé vysvětlení: V Japonsku je prý značka Galaxy natolik zavedená, že logo Samsung prostě není třeba.
To ovšem nevysvětluje, proč namísto nápisu „Samsung“ ponesou telefony nápis „Docomo [Galaxy]“ nebo „au [Galaxy]“ - jména tamních mobilních operátorů. Můžeme spekulovat, že jde o výsledek oboustranně výhodné smlouvy s těmito poskytovateli: Oni budou mít reklamu na úspěšném produktu, Samsung zase zajištěný odbyt.
V rozporu s tvrzením mluvčího společnosti nejsou telefony Samsungu v Japonsku příliš zavedené - naopak zde mají jen ~5% podíl na trhu oproti ~25% podílu na světových trzích. V zemi vycházejícího slunce se stále drží na první příčce Apple s více než 40 %, v dalekém závěsu pokračují japonští výrobci jako Sony (18 %), Sharp (12 %) a Fujitsu (9 %). Teprve poté se dostává na Samsung. Náhrada korejské značky za japonskou pravděpodobně nebude na škodu.
I korejský gigant to zřejmě vnímá spíš jako experiment - duše japonského zákazníka je pro většinu světových firem nečitelná. Řídí se zvláštním druhem sentimentu, ve kterém hraje významnou roli patriotizmus. Pokud ale dojde na „odznaky“, dostává se i patriotizmus stranou. V Japonsku se čas od času některá značka, typ produktu nebo logo stane určitým odznakem společenské prestiže a daný produkt si pak pořizuje každý bez ohledu na to, zda pro něj má využití, zda mu vyhovuje nebo zda by jiný za stejnou cenu nenabídl více.
Kdysi to byla zrcadlovka Canon, která musela viset na každém japonském krku, od roku 2013 je to iPhone a iPad. Výhodou pro vyvoleného výrobce je, že nejde o krátkodobý výkyv (jaké jsou typické pro módní vlny v západních zemích), ale několikaletou éru. Pro konkurenci je pak prakticky nemožné situaci změnit a to bez ohledu na to, jaké ceny, služby nebo vybavení nabídne (výrobci konzolí by mohli vyprávět...). Zřejmě proto Samsung na Japonsku testuje poměrně neortodoxní přístup - zatajení vlastního loga. Kdo ví, třeba se tato strategie vyplatí a jednou doputuje i do našich končin :-)