Komentář: Sestava pro zkoumání snímkové rychlosti grafik je zbytečně drahá
Kapitoly článků
Dejme tomu, že tyto nepřesnosti by byly opraveny, dejme tomu, že s tím analyzační „perlové“ nástroje počítají a umí se s tím vypořádat, prostě předpokládejme, že tento problém neexistuje (už jen proto, že je relativně snadno korigovatelný) - jak bylo na předchozí straně doplněno, je to v pořádku. Musím se ale ptát: mají tato měření nějaký smysl? Nemyslím jako poměřování pindíků, myslím praktický smysl. Vy snad hrajete hry s vypnutou vertikální synchronizací? Ano, pro benchmarky je to dobré, ale v praxi? Rozumný člověk si vertikální synchronizaci zapne, protože přece nechce sledovat zpřetrhané snímky (a jestli chce, tak přece čím zpřetrhanější, tím lépe ;-) – pardon, tenhle vtípek jsem si nemohl odpustit).
Ne, vážně, rozumím tomu, že to tam přidává nějaké latence, ale promiňte, koukat na zpřetrhaný obraz jen proto, abych ukázal, že mám reakční dobu srovnatelnou s obnovením obrazovky … to je podle mě opravdu jen o těch pindících. Chcete-li být profi hráčem, pořiďte si supr grafiku, supr monitor a hrajte to na 120 fps se zapnutým VSyncem. Nemáte na to? Nestěžujte si.
Samozřejmě, jakmile zapnete VSync, dostanete to, o čem se na PC Perspective hovoří na 13. straně. Dostanete místy 30, je-li grafika dost výkonná, tak většinou 60 fps (víc to na 60Hz monitoru prostě nejde). Můžete dostat něco mezi? Nemůžete, protože 60 fps rovná se vykreslení nového snímku při každém obnovení obrazovky, 30 fps rovná se vykreslení nového snímku při každém druhém obnovení obrazovky. Nic mezi tím není, neexistuje jedenapůlté obnovení obrazovky, to už je vypnutý VSync. Můžete klidně ale dostat 20 fps (nový snímek každé třetí obnovení obrazovky), a tak dále.
Kdybych měl mluvit za sebe, tak mě výsledky těchto testů přijdou jako šťourovi celkem zajímavé, ale pro praxi bezvýznamné. A protože jsem víc šťoura než praktik, pokusím se mnou popsané levnější řešení vyzkoušet. Veškerý software je totiž dostupný, levnou sestavu mám také, takže za nějaký čas uvidím, jestli to bude použitelné :). Samozřejmě se pochlubím i v případě, že zjistím, že to použitelné není. Možná z toho bude malý seriálek (a protože jsem trochu i praktik, tak i kdyby to fungovalo, používat to nebudu ;-).
Na závěr bych rád vyslovil svou domněnku o potenciální podjatosti takového řešení: domnívám se, že do toho Nvidia žádnou kulišárnu nevložila a to, co je naměřeno a zpracováno, není nijak ovlivněno tím, že v tom má prsty právě Nvidia. Zároveň si myslím, že Nvidia s touto metodikou přišla jednoduše proto, že u sestav s CrossFire skutečně problém se špatnou synchronizací práce obou grafik existuje (pokud je někdo takový mák, že hraje s vypnutým VSyncem – zapnutí ho totiž řeší) a hlavně je snadno zjistitelný, přičemž to „snadno“ je právě obsaženo v celé této metodice, kterou Nvidia nabídla, třeba proto, aby na problém konkurence poukázala očima nezávislých testerů způsobem, který je snadno pochopitelný a průkazný. Proti tomu nemám vůbec nic.
Sluší se dodat, že Radeon HD 7990 dostane do Catalystů nové nastavení tohoto problému se týkající. Nechám na vás, co si o tom myslíte (jakože která firma na kterou jak reaguje, variant je několik a každá sedí jinému přiznivci toho kterého tábora ;-).
Pokračování
- Test nástřelu levnější sestavy pro FCAT (19. 4. 2013)