Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Stupidní softwarový patent blokuje uvolnění zdrojáků Doom 3 enginu

John Carmack na E3 2006
Ano přátelé, vítejte ve světě, kde když si jedna firma patentuje postup, který stejně tak může napadnout ve stejnou dobu dalších tisíc lidí po světě, může to o několik let později zdržet vydání zdrojových kódů velmi očekávaného herního engine. Vítejte ve světě šmejdu zvaného "softwarové patenty"…

Před několika dny jsme vás informovali o tom, že John Carmack hodlá vydat zdrojové kódy enginu id Tech 4, známého též jako Doom 3 engine. Věci mělo předcházet již jen posvěcení od právního oddělení. Zde se vše právě zaseklo, právníci id Software našli kus kódu, který engine používá a který má někdo jiný patentován.

Tím někým jiným je firma Creative Labs a patent se týká implementacae stínů přes stencil buffer. Creative Labs si v roce 1999 podala patent s názvem Method for rendering shadows using a shadow volume and a stencil buffer, zatímco John Carmack nezávisle na nich přišel na podobný algoritmus (nyní známý jako Carmack's Reverse) v roce 2000. Jenže jak už to tak se softwarovými patenty bývá, kolo si jako první patentovala Creative Labs a tak jí teoreticky musí buď všichni platit, nebo je může vláčet po soudech.

John Carmack si pochopitelně nedovolí vydat kód, jehož princip má patentovaný někdo jiný, to mu ani id Software nedovolí. Nezbývá mu tedy nic jiného než zasednout k letitému zdrojáku zmíněného engine a implementaci přepsat trochu jinak, aby již patent "neporušovala". Doufejme, že se mu na takovou implementaci povede přijít a právníci vypuštění zdrojových kódů enginu nakonec povolí. Každopádně engine tím pádem nebude exaktně přesně ten, který poháněl původní hru Doom 3 (a další).

Náš úplný názor na softwarové patenty sem dnes nenapíšeme. Nemáme v redakčním systému implementaci mechanismu umožňujícího články opakovaně vypouštět po 22. hodině a stahovat před 6. ranní.

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Stupidní softwarový patent blokuje uvolnění zdrojáků Doom 3 enginu

Pondělí, 21 Listopad 2011 - 08:53 | Tachy | Hlavní problém je že tempo vývoje především v IT...
Pondělí, 21 Listopad 2011 - 08:20 | mp07 | Kdybys to měl přirovnat k SW patentům, tak v...
Pondělí, 21 Listopad 2011 - 08:04 | Izak | jj taky by me to zajimalo, podle me to nekde maji...
Pondělí, 21 Listopad 2011 - 08:01 | Izak | Ne nebrani, jakykoliv clanek muzes prevzit, je na...
Sobota, 19 Listopad 2011 - 20:00 | Jan | Spíš mě zaráží to Copyright © a všechna práva...
Sobota, 19 Listopad 2011 - 17:34 | Jan | Jakým způsobem by je to zničilo?
Pátek, 18 Listopad 2011 - 18:42 | roTTen | this demonstrates the idiocy of the patent -- the...
Pátek, 18 Listopad 2011 - 18:39 | Lojza Suchánek | Ja vim, ze se nebavim o tom samem, ale kdyz uz to...
Pátek, 18 Listopad 2011 - 16:32 | DRK | No nejsem si jistý, jestli by to nebyla spíše...
Pátek, 18 Listopad 2011 - 16:30 | DRK | Zajímavá myšlenka, napadají mě dvě věci. 1. už...

Zobrazit diskusi