Syntetické a herní testy
Kapitoly článků
3D Mark 03, 05
V 3D Marku 03 je to poměrně jasné, GeForce 6600 LE zde vítězí nad X550 přesně o polovinu a o zhruba čtvrtinu nad X600 Pro.
V 3D Marku 05 se výkony takřka srovnávají, přeci jen tento test je na všechny zúčastněné karty velmi náročný, z velké části na kartách probíhal s rychlostmi v řádu jednotek fps.
Herní testy
U herních testů považujeme za důležité dopředu zdůraznit jeden fakt: při nastavení minimálních detailů v testovaných hrách obvykle renderovaná scéna vypadala jako „3D střílečka z roku 1997“, takže pro hraní vcelku nekoukatelně. Naproti tomu při použití maximálních detailů ve hrách a filtrací v ovladačích (6/8× antialliasingu u Radeonů/GeForce a 16× anisotropního filtrování u všech) docházelo k tak znatelnému propadu výkonu, který automaticky degradoval hru i značně pod limitních 25 až 30 fps, což je pro hraní taktéž nepoužitelné. Po kompletních testech Unreal Tournamentu 2004 a Far Cry a shlédnutí výsledků v Doomu 3 v „High Details“ s vypnutým antilalliasingem i anisotropním filtrováním, jsme přistoupili k testování zbylých titulů „pouze“ v nastavení s maximálními detaily, ale s vypnutými režimy AA i AF. Beztak byste si takto žádnou z těchto her nezahráli plynule a výsledný obraz i přes tyto vypnuté filtrace vypadal nesmírně dobře a současně to kartám odlehčilo natolik, že se s dostatečnou rychlostí vešly i do vyšších rozlišení.
Far Cry
Ve Far Cry se mohou po bližším prozkoumání zdát výsledky poněkud nevyvážené. Možná si říkáte, jak může třeba GeForce 6600 LE ve 1280×1024 podávat o pětinu vyšší výkon než v 1024×768. Totéž jsme si říkali i my a tak jsme výsledky ještě jednou přeměřili. No a ono to vyšlo „stejně“ (samozřejmě ne naprosto přesně na setinky fps, ale vzájemné rozdíly výkonů mezi rozlišeními vycházely stejně). Každopádně aspoň graf při zapnutí všeho, co šlo, se chová normálně a karty vykazují odpovídající pokles výkonu. Pokud však necháte filtrace vypnuty, je vaším favoritem pro tuto hru ve vysokých rozlišeních GeForce 6600 LE, v rozlišeních nižších ukazují zoubky spíše Radeony, zejména model X550. Pokud pak zapnete filtrace, GeForce 6600 LE se propadne na úroveň obou Radeonů, nicméně ve všech třech případech se budete modlit za jakous-takous plynulost i v rozlišení 640×480, které již přeci jen historie smetla ze stolu.
Unreal Tournament 2004
Populární multiplayerová akce taktéž nenechá na kartách odpočívat ani jediný tranzistor. S minimálními detaily docílíte krásně plynulé hratelnosti na všech kartách i ve vysokých rozlišeních, nicméně hra v tu chvíli vypadá snad hůře, než Quake 1, hraný na 3Dfx Voodoo Graphics (ach, ta nostalgie ;-)! Toto nastavení tedy rozhodně ne. S maximálními detaily to již je pastva pro oči, na GeForce 6600 LE v libovolném rozlišení, Radeony se v 1600×1200 již potí o „106“ a přesto to stačí jen tak tak, spíše bych v jejich případě volil 1280×1024. Zde tedy vítězí opět spíše nVidia. Na druhou stranu, pokud vám však pro hraní stačí rozlišení maximálně 1024×768 avšak se všemi filtracemi zapnutými, můžete si dovolit sáhnout i po kartách z kanadského tábora, ve vyšších rozlišeních se opět všechny tři karty propadnou pod hranici plynulosti.
Pokud vám náhodou výsledky testů s maximálními detaily přijdou „poněkud nevyrovnané“ (zejména u GeForce 6600 LE), pak vězte, že se opakovaly i při opětovných přeměřeních. Těžko říci, jestli se vždy některý z dílčích testů „špatně vyspal“ či šlo o něco jiného, nevíme. Každopádně tedy výsledky v rozlišeních 640×480 a 800×600 v testech s maximálními detaily berte s velkou rezervou.
Doom 3
V současné době hra, disponující patrně nejnáročnějším herním enginem, nesměla v testu chybět. Z jejích výsledků pochopíte, proč jsme posléze upustili od testů s antialliasingem a anisotropním filtrováním a z pohledu na Doom 3 v minimálních detailech taktéž, proč jsme netestovali nižší detaily než „maximální“ (v případě Doomu 3 jsme však sáhli po druhém nejvyšším nastavení, tedy „High“). K Doomu 3 lze říci snad jen tolik, že GeForce 6600 LE ukazuje svým soupeřům ve vyšších rozlišeních záda takovým způsobem, že se tomu ani nechce věřit. Nicméně vzhledem k jistému problému (který zmíním dále) jsme testy většinou prováděli vícekrát, takže můžeme říci, že se nejedná o náhodný výkyv. nVidia skutečně v Doomu 3 boduje. Tam, kde oba Radeony jen tak tak utáhnou plynulých 800×600, GeForce 6600 LE si spokojeně vrní i v 1152×864 a při troše štěstí ve vybraných lokacích pojede krásně plynule i v rozlišeních vyšších.
Tak a teď k tomu slibovanému problému. Zajisté víte, že Doom 3 je VELMI nenasytná hra, co se týče systémových prostředků. Naše volba v dnešní době běžných 512 MB RAM v této hře zkrátka narazila na hranici svých limitů. Důvod, proč jsme většinu testů prováděli několikrát byl ten, abychom zajistili správné výsledky, co nejméně ovlivněné neustálým swapováním Dooma 3 na disk při běhu timedema. Většinou se to projevovalo ve chvíli, kdy si „hráč v demu“ chtěl „posvítit“. Náš Raptor najednou začal prioritně natahovat patřičná data a do toho současně swapovat a celý systém byl nucen čekat, než se tato data načtou. V závislosti na tom, kolik z nich měl Doom 3 z dřívějška „nacachováno“ se tento „zásek“ v timedemu projevil minimálně nebo naprosto fatálně na průměrném fps v tomto konkrétním testu. A tak se třeba stalo, že tam, kde by za normálních okolností karta jela se 40 fps, několik těchto zátuhů způsobilo, že průměrné fps spadlo třeba jen na 12. Proto jsme byli nuceni některé takto znehodnocené testy provést znovu. Každopádně je to i zpráva pro vás, že 512 MB RAM je sice dostatečných na většinu činností na PC včetně her, ale pro Dooma 3 je to opravdu málo.
Half-Life 2
V Half-Life 2 to kupodivu dopadlo velmi vyrovnaně. Jednou byl nejlepší ten, jindy zase onen. Každopádně engine hry je velmi svižný, ve většině lokací dovolí na všech třech kartách s vypnutými AA a AF režimy v plných detailech plynulé hraní i v rozlišení 1280×1024, v interiérech třeba i v 1600×1200. Průměrné fps sice nasvědčuje, že všechny karty mají i v 1600×1200 dostatečnou rezervu pro plynulé hraní, ale nenechte se zmást, pokud dojde na exteriéry s velkým množstvím pletiva a vojáků v prostoru, fps padá pod hranici snesitelnosti a následuje snižování rozlišení ;-). Pokud se divíte, proč u Half-Life 2 nenacházíte výsledky testů v nízkých rozlišeních, vězte, že jsme to zkoušeli třikrát, ale pokaždé se stejně nesmyslnými a neprůkaznými výsledky, způsobenými tím, že všechny karty byly v těchto rozlišeních tak rychlé, že ani náš Raptor jim nestíhal pro benchmark včas dodávat data. Díky tomu docházelo k náhodným „zatuhnutím“ testů, kdy se čekalo, až disk natáhne další část dema (tedy lehce odlišný problém od toho, který byl s Doomem 3). Nepomohla ani metoda několika testů po sobě, která slavila úspěch právě u Dooma 3. Ve vyšších rozlišeních již karty nerenderovaly scénu tak rychle, takže Raptor byl schopen zajistit plynulý přísun dat. Každopádně nepřítomnost výsledků z nízkých rozlišení jistě není na škodu, hru si beztak zahrajete krásně plynule i v rozlišeních vyšších a to na všech třech kartách.