Test: AMD Radeon RX 6800 16GB a Ryzen 9 5900X se zapnutým Smart Access Memory
Kapitoly článků
V této kapitole se podíváme na výkon grafik v Blenderu a ve SPECviewperf 13, který testuje mnoho profesionálního CAD/CAM software, zde mohou být rozdíly poměrně zajímavé.
Většina moderních grafických karet disponuje PCIe 4.0 rozhraním, vyšší propustnost je tak pouze u těchto karet. Zajímavé je, že po přechodu na Ryzen 9 5900X, zapnutí SAM a s novými ovladači je rychlost čtení z VRAM u Radeonu RX 6800 nižší, než dříve a to konzistentně.
V testu propustnosti mě zaujalo, že RX 6800 má nižší výkon při čtení z VRAM, zatímco při kopírování v rámci VRM je výkon velmi vysoký, předpokládám, že zde úřaduje Infinity Cache.
Blender 2.83-2.90
Nově jsem využil Blender Benchmark 2.0.4, ten v sobě nese starší verze Blenderu a také nové scény, hlavní novou scénou je victor, tato scéna totiž vyžaduje 12GB paměti, karty s menším množstvím VRAM zde mohou mít značné potíže. Já jsem měl ale potíže s tím, že některé grafiky nechtěly fungovat s Blenderem 2.90, takže jsem všechny otestoval ve verzi 2.83, nicméně karty RTX 3000 v této verzi nefungují, takže byly otestovány ve verzi 2.90. Nicméně nemělo by se jednat o nějaký zásadní problém, výkon je víceméně stejný. Radeony zde počítají přes OpenCL a NVIDIA karty přes CUDA. "TUFka" je zde pouze jednou, jelikož přetaktování přineslo zrychlení o jednu vteřinu v méně náročných testech, victor scéna byla zrychlena dokonce o deset sekund oproti Silent BIOSu, ale nepřišlo mi to jako dostatečně zajímavé.
Radeon RX 6800 v Blenderu funguje normálně, otestoval jsem ho tedy ve verzi 2.90, nicméně scéna victor vždy crashla, nechal jsem ji tedy vyrenderovat ve verzi 2.83, kde vše proběhlo v pořádku a výkon ostatních scén je víceméně stejný s verzí 2.90. Zajímavé je, že karta často předhání GeForce RTX 2080 Ti, která má vyšší napájecí limit a širší paměťovou sběrnici. S novějšími ovladači Radeon RX 6800 spočítá všechny scény ve verzi 2.90 bez potíží.
SPECviewperf 13.0
SPECviewperf 13 je užitečný nástroj, pokud chcete zjistit jak si nějaký hardware povede v profesionálních aplikací. Většina těchto aplikací využívá OpenGL a občas jsou optimalizované pro profi varianty grafických karet. Samozřejmě tento benchmark nenasimuluje veškeré možné situace, ale pro zběžný přehled celkem stačí. Zde se právě projevuje "neTitanovitost" GeForce RTX 3090, v některých profi aplikacích je dokonce pomalejší, než Radeon RX 5700 XT, který je téměř 4x levnější. GeForce RTX 3080 je téměř vždy rychlejší, než RTX 2080 Ti, umisťuje se tak dle očekávání.
Radeon RX 6800 překvapuje i v profi aplikacích, přestože se nejedná o profi kartu, v mnohých testech doslova "vypráská" i výrazně dražší a běžně výkonnější GeForce RTX 3090.