Test: GeForce GTX 480 - DirectX 11 královna od Nvidie, 3. část
Kapitoly článků
Od začátku našich hrátek s tímto poctivým kusem železa a křemíku již uběhly dva týdny a pokud do toho zahrneme i "namlsávací“ články z roku minulého, pak si chtě-nechtě musíme provést krátkou rekapitulaci všeho, co dosud zaznělo, abychom vás zbytečně nenutili pročítat stohy starších článků.
Fermi jako výpočetní architektura
V září loňského roku zahájila Nvidia novou tradici, pořádala první ročník GPU Technology Conference, kde došlo k oficiálnímu představení architektury "Fermi", té na níž zakládá GeForce GTX 480. Tehdy jsme vám přinesli obsáhlý článek Fermi architekturu popisující z výpočetního hlediska. Nvidia se touto generací počínaje zaměřuje velmi masivně na GPGPU, resp. High Performance Computing (HPC) trh a hlavní síla Fermi tkví v podpoře fenomenálního díla prof. Bjarne Stroustrupa (v brzké době se snad dočká nové verze známé jako "0x") a řady dalších významných inovací pro pokud možno optimální čip pro obecné výpočty vyrobitelný současnými technologiemi (40nm proces TSMC).
Nakolik se povedlo toto konkrétní dílo, to se dozvíme až za několik týdnů až měsíců, na Nvidia Tesla C2070 si počkáme do třetího kvartálu, o Quadro FX 6800 se také zatím taktně mlčí. GeForce GTX 480 z hlediska výpočetního bohužel trpí pochopitelným neduhem, čtvrtinovým výkonem v double-precision float přesnosti oproti Tesla/Quadro kartám, takže se pojďme přesunout ke grafické stránce věci.
Fermi jako grafický čip
Druhý větší článek jsme věnovali již popisu procesoru Nvidia GF100 jakožto klasického GPU určeného (nejen) pro rozhraní Direct3D a OpenGL. Dotkli jsme se témat kolem nových shaderů v DirectX 11, hardwarové tesselace, nových algoritmů pro antialiasing a dalšího. Nešlo z valné části o nic objevného, pouze o popis do té doby neznámé části architektury čipu (některé jazyky hovoří o tom, že tesselace měla být původně počítána shadery a teprve po spatření HD 5800 se Nvidia rozhodla přidělat hardwarový tesselátor, ale nechme pro dnešek malicherností, na tesselaci se za chvíli podíváme), která popisovala prvky nového Microsoftího rozhraní v implementaci dle duchu Nvidie.
Připomeňme, že od počátku roku se konaly dvě významné IT akce, a sice lednový CES a březnový CeBIT, na té druhé již nebyl "zas až tak velký problém" vidět Fermi v akci, pokud jste patřili mezi vyvolené. Teprve až minulý měsíc ale došlo ke skutečnému uvedení karet na trh a my jsme tak mohli přinést…
Fermi v recenzi
…první dva díly našeho testu.
V první části jsme se zaměřili na soupis novinek a úvodní herní testy. Ve druhé části jsme přidali měření spotřeby, hlučnosti, teplot a ukázku GPGPU, což nám dalo již velmi dobrý obrázek o kartě jako takové. Dnes si tedy vše uzavřeme.