Testovací sestava, použité testy
Kapitoly článků
K testovací sestavě toho od nás moc nového neuslyšíte. V zásadě se jedná o takřka shodnou konstelaci hardware s výše zmiňovaným testem Radeonů X550 a X600 a GeForce 6600:
Hardware
Opět jsme tedy sáhli po procesoru Intel Pentium 4 na 3,6 GHz. Ten běžel v základní desce Gigabyte s čipsetem i955X + ICH7R, kterou znáte z recenze chladičů Titan Vanessa. Vzhledem k cílení testu a koneckonců i karet na trhu do levnějšího segmentu, jsme opět použili „pouze“ 512 MB RAM a to v provedení dvou 256MB modulů DDR2-533 MHz přímo z dílen firmy Samsung, protože ne každý má doma jeden nebo dokonce dva gigabyte RAM (jak by si třeba Corsair přál ;-). Jako odkladiště pro data i operační systém jsme použili mnoha testy prověřený velmi rychlý SATA disk Western Digital Raptor s kapacitou 74 GB a 10 000 otáčkami ploten za minutu. Vše napájel 400W zdroj Fortron. O zobrazování se staral klasický CRT monitor v podání Eizo T966 (21 palců, Trinitron), připojený pochopitelně přes VGA kabel. Nakonec z těch méně podstatných věcí byly použity běžná PS/2 klávesnice USB myš, zvukový výstup jel v režimu stereo přes Intel HD Audio zvukovku v podobě čipu Realtek ALC882 nastaveném na Stereo výstup.
Software
Operační systém nebylo nic jiného než poslední dítko redmondského giganta Microsoft Windows XP Professional SP2, patřičně aktualizované. DirectX samozřejmě ve verzi 9.0c. Radeony dostaly do vínku poslední verzi svých ovladačů Catalyst 6.5, GeForce pak v té době poslední ne-WHQL ForceWare 84.21. Všechny součásti základní desky pak používaly poslední verze ovladačů.
Použité testy
Karty jsme samozřejmě proklepli v syntetických i herních testech:
- 3D Mark 05: ve standardním nastavení
- 3D Mark 06: ve standardním nastavení
- Doom 3: „timedemo demo1“, testováno pomocí programu BenchemAll, každý dílčí test dvakrát, poprvé kvůli „nakešování“, teprve druhý byl vyhodnocován.
- Far Cry: testováno pomocí programu BenchemAll.
- Unreal Tournament 2004: testováno pomocí programu BenchemAll, výsledek průměrem benchmarků na třech mapách (dm-rankin, as-convoy, br-colossus).
- Half-Life 2: testováno pomocí programu BenchemAll s demem z naší produkce.
Ještě se podrobněji zastavme u nastavení jednotlivých testů. Kvůli použití přeci jen výkonnějších karet jsme si dovolili jako „standardní nastavení“ použít následující nastavení ovladčů Catalyst a ForceWare:
|
Pokud se nyní divíte, proč zde nenaleznete 3D Mark 03, vězte, že je to ze dvou důvodů. Zaprvé je to již dost zastaralý test, který neumí prověřit všechny schopnosti karet (čímž míníme hlavně Shader Model 3.0 či HDR) a zadruhé, neběžel. Tento benchmark na testovacím stroji padal s následující chybovou hláškou, se stejnou pak nekorektně zakončoval svůj běh i při použití karty SB Live! 5.1. Protože jsme jeho použití v testech nepovažovali za životně nezbytné, po příčině jsme blíže nepátrali. Jestli sami máte tušení, podělte se v diskusi.
K nastavením u nVidie nutno ještě dodat, že pro GeForce 6200 TC nebylo možné zapnout Transparency AA ani na jeden z režimů, pro tuto kartu je tato položka v ovladačích neaktivní. Testy GeForce 6200 TC v maximální kvalitě tak proběhly bez zapnutého SuperSamplingu a nutno podotknout, že na plotu v Half-Life 2, který tuto metodu umí, to bylo dost vidět. Ostatně příslušné obrázky toho jsme vám přinesli například při uvedení GeForce 7800 GTX, Radeony X1000 série tuto techniku samozřejmě také umí, jen to nazývají Adaptive AA.
Nyní již jen dodejme, že i standardní nastavení produkovalo obraz ve hrách bez výrazných kompromisů (samozřejmě že třeba v 640×480 i přes 2×AA byly znát „schody“, ale to snad každý promine). Naproti tomu maximální nastavení posloužilo k posouzení schopnosti karet poradit si s brutální kvalitou obrazu. Jak dopadly? To již dále...