Testy
Kapitoly článků
Return to Proxycon
První herní test volně navazuje na test Proxycon v 3DMarku 03, ale samozřejmě s využitím nejnovějších technologií. Jeho největší část se odehrává sice v uzavřeném prostoru, ale v poměrně velkém uzavřeném prostoru s větším množstvím postav. Během testu se především hodně stříli a s velkým množstvím světelných efektů i stínů. Výsledek je velice působivý a nejsem sám, kdo si myslí, že minimálně stejně jako Doom 3.
Po kliknutí na malé náhledy se vám objeví plný obrázek, který byl v 3DMarku 05 sejmut na GeForce 6800 v rozlišení 800×600 s 4× antialiasingem. Velké obrázky jsou ve formátu PNG a mají každý okolo 700 kB.
Firefly Forest
Druhý herní test je hlavně o světelných efektech, i když poněkud jiného rázu než v prvním testu. V průběhu se totiž díváme na poletující světlušku (poněkud nereálnou), která létá nočním lesem a osvětluje ho jasným zeleným světlem. Sice je to v noci, ale měsíc je v úplňku a tak je vidět i tam, kde to sama světluška neosvětluje. V lese je samozřejmě spousta stromů, keřů a vůbec všelijakých rostlinek, které jsou opravdu detailní a mohou vrhat stíny ať už od měsíce, nebo od světlušky. Pokud s předchozím testem u své přítelkyně neuspějete, tak s tímto definitivně ano ;-)
Při prohlížení těchto obrázků doporučuji výrazně zesvětlit monitor, abyste dobře viděli i ty detaily, na které světluška nedosvítí.
Canyon Flight
Celkem příznačně nazvaný poslední test nám ukazuje průlet „vzducholodi“ jak vystřižené od Julese Vernea (případně od Leonarda da Vinciho) sevřeným kaňonem nad vodou mezi strmými skalami. A průlet to není ledajaký, vzducholoď je ohrožována mořskou příšerou. Jde o rozlehlou venkovní scénu s velkým množstvím vody, ve kterých se odráží skály tvořící kaňon. Zkrz vodu je navíc vidět příšera plavající ve vodě a když vyskočí nad vodu, tak je to opravdu úchvatná podívaná. Navíc skály tvořící kaňon jsou údajně nejnáročnějším materiálem použitým v 3DMarku 05 a využijí naplno možnosti shaderů grafických karet. Celý test se odehrává za velmi ostrého slunečního svitu, což je snad i ze screenshotů velice dobře patrné.
Pokud jste si pro prohlížení obrázků z Firefly Forest zesvětlili monitor, tak ho nyní zase zpátky ztmavte, ať nejste oslněni ;-)
Syntetické testy
Podobně jako u předchozích verzí, i nyní jsou k dispozici syntetické testy. Jak si však u Fill rate testu všimnete, nevypadá až tak dobře jako u předchozí verze 3DMarku. To je způsobeno tím, že tento test je opravdu určen na otestování maximálního fillrate grafické karty a v předchozí verzi používal příliš velké textury a tak byl do jisté míry omezen i datovým tokem. To by mělo být nyní zredukováno na minimum jak u single, tak u multitexturingu.
Dále je k dispozici test Pixel Shaderů a ten je tvořen pohledem na skalní stěnu z třetího herního testu. Vertex Shadery jsou také testovány a to v jednoduché a komplexní verzi. Jednodušší zobrazuje čtyři příšery z testu Canyon Flight (každá má přes jeden milion vertexů) a provádí se jednoduché osvětlování jedním zdrojem světla. Na to by stačily i shadery verze 1, ale 3DMark05 i k tomuto využívá instrukcí napsaných v HLSL a zkompilovaných pro různé varianty. Komplexní test zobrazuje trávu, kde každé stéblo je animováno a hýbe se nezávisle na ostatních.
Nechybí ani test procesorů, který je nyní tvořen dvěma podtesty, které probíhají v herních testech Canyon Flight a Return to Proxycon.
Nastavení nové verze je mnohem bohatší než u staré a možnost získání jednoho přesného frame ze hry je také lepší než bývala (dokonce lze získat všechny frame z celého testu renderovaného jako by běžel 30 snímků za sekundu). K tomu ještě můžeme přičíst generování obrázků s barevně zvýrazněnými mipmapami, možnost otestovat kvalitu filtrování i antialiasingu a pohodlnější převádění výsledků do Excelu a je jasné, že 3DMark05 má pro testery opravdu co nabídnout.