Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Testy

3DMark05 logo
Po dlouhém odpočítávání nakonec vyšel nový 3DMark05. Ten navazuje na tradici předchozího 3DMarku03 a přináší do testů grafik další, který vaše grafické karty opravdu prověří. On totiž i na těch nejrychlejších grafických kartách dneška není nijak rychlý, což je vlastně obdobné jako když vyšel 3DMark03. Nebudeme ale přeskakovat, podíváme se na jednotlivé testy hezky popořádku.

Kapitoly článků

1.  Úvod
2.  Testy

Return to Proxycon

První herní test volně navazuje na test Proxycon v 3DMarku 03, ale samozřejmě s využitím nejnovějších technologií. Jeho největší část se odehrává sice v uzavřeném prostoru, ale v poměrně velkém uzavřeném prostoru s větším množstvím postav. Během testu se především hodně stříli a s velkým množstvím světelných efektů i stínů. Výsledek je velice působivý a nejsem sám, kdo si myslí, že minimálně stejně jako Doom 3.

Po kliknutí na malé náhledy se vám objeví plný obrázek, který byl v 3DMarku 05 sejmut na GeForce 6800 v rozlišení 800×600 s 4× antialiasingem. Velké obrázky jsou ve formátu PNG a mají každý okolo 700 kB.

Return to Proxycon - obrázek 1 Return to Proxycon - obrázek 2 Return to Proxycon - obrázek 3 Return to Proxycon - obrázek 4 Return to Proxycon - obrázek 5 Return to Proxycon - obrázek 6

Firefly Forest

Druhý herní test je hlavně o světelných efektech, i když poněkud jiného rázu než v prvním testu. V průběhu se totiž díváme na poletující světlušku (poněkud nereálnou), která létá nočním lesem a osvětluje ho jasným zeleným světlem. Sice je to v noci, ale měsíc je v úplňku a tak je vidět i tam, kde to sama světluška neosvětluje. V lese je samozřejmě spousta stromů, keřů a vůbec všelijakých rostlinek, které jsou opravdu detailní a mohou vrhat stíny ať už od měsíce, nebo od světlušky. Pokud s předchozím testem u své přítelkyně neuspějete, tak s tímto definitivně ano ;-)

Při prohlížení těchto obrázků doporučuji výrazně zesvětlit monitor, abyste dobře viděli i ty detaily, na které světluška nedosvítí.

Firefly Forest - obrázek 1 Firefly Forest - obrázek 2 Firefly Forest - obrázek 3 Firefly Forest - obrázek 4 Firefly Forest - obrázek 5 Firefly Forest - obrázek 6

Canyon Flight

Celkem příznačně nazvaný poslední test nám ukazuje průlet „vzducholodi“ jak vystřižené od Julese Vernea (případně od Leonarda da Vinciho) sevřeným kaňonem nad vodou mezi strmými skalami. A průlet to není ledajaký, vzducholoď je ohrožována mořskou příšerou. Jde o rozlehlou venkovní scénu s velkým množstvím vody, ve kterých se odráží skály tvořící kaňon. Zkrz vodu je navíc vidět příšera plavající ve vodě a když vyskočí nad vodu, tak je to opravdu úchvatná podívaná. Navíc skály tvořící kaňon jsou údajně nejnáročnějším materiálem použitým v 3DMarku 05 a využijí naplno možnosti shaderů grafických karet. Celý test se odehrává za velmi ostrého slunečního svitu, což je snad i ze screenshotů velice dobře patrné.

Pokud jste si pro prohlížení obrázků z Firefly Forest zesvětlili monitor, tak ho nyní zase zpátky ztmavte, ať nejste oslněni ;-)

Canyon Flight - obrázek 1 Canyon Flight - obrázek 2 Canyon Flight - obrázek 3 Canyon Flight - obrázek 4 Canyon Flight - obrázek 5 Canyon Flight - obrázek 6

Syntetické testy

Podobně jako u předchozích verzí, i nyní jsou k dispozici syntetické testy. Jak si však u Fill rate testu všimnete, nevypadá až tak dobře jako u předchozí verze 3DMarku. To je způsobeno tím, že tento test je opravdu určen na otestování maximálního fillrate grafické karty a v předchozí verzi používal příliš velké textury a tak byl do jisté míry omezen i datovým tokem. To by mělo být nyní zredukováno na minimum jak u single, tak u multitexturingu.

Dále je k dispozici test Pixel Shaderů a ten je tvořen pohledem na skalní stěnu z třetího herního testu. Vertex Shadery jsou také testovány a to v jednoduché a komplexní verzi. Jednodušší zobrazuje čtyři příšery z testu Canyon Flight (každá má přes jeden milion vertexů) a provádí se jednoduché osvětlování jedním zdrojem světla. Na to by stačily i shadery verze 1, ale 3DMark05 i k tomuto využívá instrukcí napsaných v HLSL a zkompilovaných pro různé varianty. Komplexní test zobrazuje trávu, kde každé stéblo je animováno a hýbe se nezávisle na ostatních.

Nechybí ani test procesorů, který je nyní tvořen dvěma podtesty, které probíhají v herních testech Canyon Flight a Return to Proxycon.

Nastavení nové verze je mnohem bohatší než u staré a možnost získání jednoho přesného frame ze hry je také lepší než bývala (dokonce lze získat všechny frame z celého testu renderovaného jako by běžel 30 snímků za sekundu). K tomu ještě můžeme přičíst generování obrázků s barevně zvýrazněnými mipmapami, možnost otestovat kvalitu filtrování i antialiasingu a pohodlnější převádění výsledků do Excelu a je jasné, že 3DMark05 má pro testery opravdu co nabídnout.

Kapitoly článků
1.  Úvod
2.  Testy

Diskuse ke článku 3DMark05: nový test pro nové grafiky

Čtvrtek, 27 Prosinec 2007 - 08:59 | WIFT | >> Okurecka: A s čím chceš poradit...
Neděle, 23 Prosinec 2007 - 14:20 | Anonym | amd x2 4800,8600GT - 9011 bodů
Pátek, 23 Prosinec 2005 - 08:19 | Anonym | >misanek-2600 bodu v3dmark05 s ati9500 jo...
Neděle, 1 Květen 2005 - 23:03 | Okurecka | poradite mi nekdo prosim...
Neděle, 1 Květen 2005 - 23:02 | Okurecka | hej ja mam Pentium (4) 3.0ghz ram 512 nvidia...
Pátek, 18 Únor 2005 - 22:18 | Anonym | Anthlon 64 3500+, 2GB RAM, Club3D X800XT PE, 6635...
Sobota, 1 Leden 2005 - 15:51 | Anonym | Mám athlon 2500 1GB ram X800XT PE ovladač 4.12...
Pátek, 15 Říjen 2004 - 13:12 | Anonym | P4/3GHZ, 1GB pameti, disk Seagate Cheetah, karta...
Čtvrtek, 7 Říjen 2004 - 23:15 | Anonym | Tak mám na AMD ATHLON 2500+@3200+ 512MB RAM...
Čtvrtek, 7 Říjen 2004 - 16:34 | Anonym | Mam Geforce 6800 Gt taktovanou nad hodnoty Ultry...

Zobrazit diskusi