Testy: Vliv typu paměti na výkon
Kapitoly článků
Vliv nastavení paměti na výkon otestujeme jako první věc, protože podle toho pak budeme testovat zbytek. Test byl proveden s procesorem AMD Athlon II X4 635 v základním nastavení, paměti běhaly na 1 600 MHz, SidePort Memory se nám povedlo bez zvýšení taktu grafiky přetaktovat lehce pod 1 600 MHz, jak ukazuje obrázek (bohužel se nedá moc zvyšovat napětí a na čistých 1 600 MHz už deska nenaběhla).
Začneme propustností paměti při GPGPU testu, a to jak interní, tak při přenosu dat z/do grafiky.
SiSoft Sandra 2010
GPGPU Bandwidth
Už tento test ukazuje, že se samotnou SidePort pamětí si moc legrace s Radeonem HD 4290 neužijete. Přesto SidePort svůj smysl má, protože až kombinace SidePort + UMA dává nejlepší výsledek. SidePort paměť tedy není brzdou, nýbrž akcelerátorem. Pohled na výsledky naznačuje, že SidePort je vlastně pro grafiku takovým „třetím paměťovým kanálem“ (spíše „kanálkem“), neboť SidePort + UMA je zejména u interního přenosu opravdu v podstatě součtem obou typů pamětí.
Video Memory Bandwidth
Při práci s grafikou mají výsledky trochu menší „rozptyl“ oproti GPGPU, ale jinak v podstatě potvrzují předchozí výsledky. Pojďme se ještě podívat na onen GPGPU výpočet:
GPGPU Benchmark
Výsledky zdaleka neodpovídají předchozímu pozorování, jsou vesměs stejné a odrážejí spíše výkon samotné grafiky.
Nyní se letmo mrkneme na pár praktických testů, mezi nimiž bude na prvním místě nový OpenGL benchmark v CineBenchi R11
CineBench R11 OpenGL test
Jet na samotnou SidePort paměť je opravdu nerozum.
Crysis
Ano, víme, že tahle grafika není na Crysis stavěná, přesto nám výsledky testů něco napoví. Testováno v rozlišení 1024×768, veškerá kvalita na střední úroveň.
Téměř jak okopírováno ze CineBench OpenGL testu. Na této grafice hra Crysis rozhodně hratelná není.
World of Warcraft
V našem testování jsme tentokráte sáhli také po hře World of Warcraft, protože jde o hru poměrně oblíbenou, o níž možná někde zaslechnete, že se dá hrát i na integrovaných grafikách. Protože WoW je „onlajnovka“, dělat z ní nějaký slušný benchmark dost dobře nejde. Přesto existuje ve hře pasáž, která je všude stejná – ano, je to úvodní login obrazovka s přelétávajícím kostlivým drakem. Testováno na verzi 3.2.2, jak je uvedeno na snímku.
Pokud chcete porovnávat výsledky s námi, spusťte WoW, počkejte, až drak poprvé přeletí, usadí se, zanadává si a odletí. Pak sledujte, kdy přiletí znovu a jakmile jej na obloze zmerčíte, spusťte Fraps benchmark nastavený na 90 sekund a uložte si všechny výsledky, hlavně FPS po sekundách a „MinMaxAvg“. Co se týče nastavení kvality, testujeme dvojí. První je vše Ultra, tedy všechno nastavte na co nejvíce to jde. Druhé je Low s pohledem do dálky, tedy nastavte hlavní ukazatel na Low a View Distance nastavte na maximum. Testy probíhaly v rozlišení 1920×1200 (grafika se jmenuje Radeon HD, tak když HD, tak HD).
Nastavení Ultra
Opět vidíme, že čistě na SidePort to opravdu nepůjde. Ono to ale není zrovna dvakrát hratelné ani na SidePort + UMA, zkusme tedy nastavení Low + View Distance Max.
Nastavení Low + View Distance Max
Pořád to není ono, co? Ano, na hraní WoW v HD rozlišení Radeon HD 4290 prostě není.
Nenechte se zmást nízkými hodnotami FPS. Scéna s drakem na login obrazovce není zrovna nenáročná, spíše se jedná o náročnější průměr. Ve hře jsou pasáže, kde se vám i na Ultra nastavení s Radeonem HD 4290 v plném HD rozlišení povede překročit hranici plynulosti 30 fps, na druhou stranu jsou tam i takové, proti nimž je login obrazovka s drakem čajíček a fps tam padá ještě na polovinu oproti drakovi. No, a třeba v Dalaranu (jedno z měst ve hře) se potí lehce nad hranicí 30 fps ve FullHD i takový Radeon HD 4850 (ne snad proto, že by to nestíhal, ale spíše proto, že už může být pro sestavu jako celek problém tolik věcí k vykreslení do grafiky vůbec stíhat posílat).
Jedno ale víme jistě: Pokud má smysl nějaké testy dělat, pak s nastavením SidePort Memory + UMA. Pokud naopak nějaký test smysl určitě nemá, pak je to pouze se SidePort Memory. Zjistili jsme, že dokonce i samotné rozhraní Aero je pouze se SidePort Memory o polovinu pomalejší oproti použití UMA či SP+UMA. A co je hlavní: DXVA akcelerace přehrávání videa čistě se SidePort Memory je nepoužitelná, video se ani necuká, prostě skoro nejede. Považovali bychom za lepší, kdyby v BIOSu volba jet pouze na SidePort Memory nebyla vůbec.