Tři nové lehké objektivy řady G od Sony
Nové objektivy jsou určeny pro formát snímače FX, tedy velikost kinofilmového políčka. Ostření je vnitřní, spolu se shodným průměrem filtrového závitu (49 mm) to usnadní použití a sdílení filtrů. Další zajímavostí je hodně malá minimální zaostřovací vzdálenost, 24, 28 a 35 cm (v pořadí objektivů 24 mm, 40 mm a 50 mm). Padesátka zvládá až 31 cm, ale jen s manuálním ostřením. To umožní jít k objektu hodně blízko a zachytit jej z jiné, resp. zajímavější perspektivy.
U všech tří se hmotnost pohybuje od 162 do 174 g, což je dost málo na to, že konstrukce je kovová (hliník) a jednán se o full-frame objektivy. To je na druhou stranu vyváženo poměrně malou základní světelností (menší čočky = menší hmotnost) – f2,8 u čtyřiadvacítky a netradičních f2,5 u 40 mm a 50 mm objektivu. Ani jeden z této trojice nemá optickou stabilizaci.
Clona může fungovat ve dvou režimech – se zarážkou na každé cloně, resp. po 1/3 clony a v režimu plynulé změny (click-less). Tradiční klikací režim je určen pro fotografy – cvaknutí je slyšet, cítit a clona se mění skokově. Clik-less režim je určen pro natáčení videa – clonový kroužek se otáčí zcela plynule a stejně tak se mění i clona.
V tiskové zprávě Sony slibuje úžasný bokeh u všech tří skel, nicméně, jedná se o poměrně krátká, či chcete-li široká, skla (až na FE 50mm F2.5 G), kde pozadí nebude z principu moc rozostřeno, navíc v kombinaci s malou světelností. To neznamená, že bokeh nemůže být pěkný (hodnocení je individuální), ale pozadí nebude tak rozmazané jako u objektivů s delší objektovou vzdáleností a světelnějších, pokud nepůjdeme k objektu hodně blízko (což sice lze, ale ne vždy to je možné či vhodné). Na internetu se již dají dohledat ukázkové fotografie, pro lepší posouzení je jich ale málo.
Objektiv | FE 24mm F2.8 G | FE 40mm F2.5 G | FE 50mm F2.5 G |
Cena | 18 490 Kč | 18 490 Kč | 18 490 Kč |
Dostupnost | duben 2021 | duben 2021 | duben 2021 |
Určeno pro snímač | Full frame | Full frame | Full frame |
Ohnisková vzdálenost [mm] | 24 | 40 | 50 |
Ekvivalent APS-C [mm] | 36 | 60 | 75 |
Min. zaostřovací vzd. [cm] | 24 | 28 | 35 (31 manuálně) |
Světelnost | 2,8 | 2,5 | 2,5 |
Počet lamel clony | 7 | 7 | 7 |
Hmotnost [g] | 162 | 173 | 174 |
Bajonet | E-mount | E-mount | E-mount |
Provedení bajonetu | Kovový | Kovový | Kovový |
Utěsnění | Ano | Ano | Ano |
Clonový kroužek | Ano | Ano | Ano |
Plynulý chod clony | Ano | Ano | Ano |
Konstrukce | 8 členů v 7 skupinách, z toho 1ED a 3 asférické | 9 členů v 9 skupinách, z toho 3 asférické | 9 členů v 9 skupinách, z toho 1ED a 2 asférické |
Objektivy Sony FE 50mm F2.5 G, FE 40mm F2.5 G a FE 24mm F2.8 G budou v prodeji od dubna 2021 s maloobchodní cenou 18 490 Kč.
Cenově cílí někde do středu svého portfolia. Existují levnější pevné objektivy s obdobnou ohniskovou vzdáleností (Sony FE 28 mm f/2,0 SEL, Sony FE 50 mm f/1,8), všechny jsou bez clonového kroužku. Na druhém konci cenového spektra jsou např. Sony FE 24 mm f/1,4 GM nebo Sony FE 35 mm f/1,4 GM s více než dvojnásobnou cenou, většími rozměry a hmotností.
Alternativní výrobci Sigma, Tamron a Tokina nabízejí objektivy podobných či stejných ohniskových vzdáleností přibližně za podobnou cenu. Ovšem většinou bez clonového kroužku, světelnější ale také těžší. Nejblíže k novým objektivům Sony má Sigma s řadou Contemporary, které jsou odolné, mají clonový kroužek ovšem bez plynulé změny clony.
Můžeme se podívat, jak si vede konkurence s bezzrcadlovkovými systémy Nikon Z a Canon R. U Nikonu máme NIKKOR Z 50 mm f/1,8 S (cca 17 000 Kč), NIKKOR Z 20 mm f/1,8 S (cca 30 000 Kč) a NIKKOR Z 35 mm f/1,8 S (cca 24 000 Kč), ovšem objektivy nemají clonový kroužek, jsou světelnější a těžší. U Canonu pro bajonet RF najdeme Canon RF 50 mm f/1,8 STM (cca 6 000 Kč), Canon RF 35 mm f/1.8 MACRO IS STM (cca 15 000 Kč) a špičkový (a také extrémně drahý – cca 65 000 Kč) Canon RF 50 mm f/1,2 L. Ani jeden nemá clonový kroužek a až na 50 mm f/1,8 STM jsou světelnější ale těžší.
V kombinaci ceny, zaměření na video a street, hmotnosti a odolnosti nemají nové Sony objektivy konkurenci v rámci vlastní značky, ani u alternativních výrobců objektivů, ani u celých systémů konkurenčních značek. Cenově se nejedná o žádnou lidovku (zvláště pokud by někdo chtěl všechny tři), na druhou stranu nejsou zcela nedostupné. Sony bajonet E je otevřený dalším výrobcům, je tedy možné, že konkurence zareaguje a připraví něco podobného s o něco nižší cenou.
V seznamu zdrojů níže naleznete na stránkách Sony popis objektivů, schéma optické konstrukce, MTF křivky a další.