Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k TSMC posouvá 3nm výrobu na konec roku 2022, první zákazníci jsou Apple a Intel

a AMD je na druhé koleji... Jenže v Samsungu je už dobře zaháčkovaná NV tak ani tam na růžích mít ustláno nebude.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hlavne samsung ma male kapacity, 7nm 40 000waferov a 5nm 35 000 waferov/mesačne
S toho 60% vyraba len pre seba a 20% pre qualkom pre ostatnach je len 20%
TSMC ma 140 000 7nm s EUV W/ mesiac, 130 000 5nm W/ mesiac, a 30 000 3nm W/ mesiac

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Naštěstí skvělé vlastnosti procesorů AMD nestojí pouze na výrobním procesu, ale hlavně na architektuře.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ampere taky není úplně špatnej, ale díky výrobnímu procesu to žere víc než nvidia čekala a evidentně podcenili i rdna2, tak museli nahnat frekvenci daleko za optimem.
Uvidíme lovelance a rdna 3, tam to bude jenom o archtekturách.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Já bych to tak tragicky neviděl, 3nm proces zase nevypadá na nějakou velkou výhru, hlavně proti 4nm (vylepšeným 5nm TSMC). Asi jediným opravdovým rozdílem bude v praxi vyšší denzita, což ovšem nemusí být u procesorů zase tak zásadní parametr, a to z několika důvodů:
1. U Zen 3 tvoří přes 50% plochy jádra cache, která ale (podle toho, co jsem četl) s novými výrobními procesy snižuje plochu pomaleji než logické obvody.
2. Skládané čipy snižují potřebu vysoké denzity výrobního procesu - procesor se složí z více menších kousků křemíku, proto není nutná vysoká denzita k výrobě složitějších procesorů.
3. 3nm bude výrazně dražší než 5nm, podle všeho minimálně o 25%.
4. Chlazení. Vyšší denzita při prakticky nezměněném tepelném výdeji bude znamenat mnohem vyšší lokální zahřívání a složitější odvod tepla, což se zase může podepsat na maximálních dosahovaných frekvencích.
5. Výrobní kapacity budou zpočátku značně omezené, otázka je i výtěžnost a možné zpoždění. AMD si v posledních letech zakládá na tom, že dodá co slíbí a kdy to slíbí, minimálně v enterprise segmentu. I z tohohle hlediska je pro ně smysluplnější přecházet později na vyladěný proces se známou kapacitu výroby a výtěžností.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

No to je škandál, jdu podepsat petici, aby se procesory vrátily na 1500 nm jako to měla 286!

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Cítím sarkasmus, ale vývoj nejde vždy jenom kupředu. Podívejte se na 14 nm vs první dvě verze 10 nm Intelu nebo 16/12 nm vs 10 nm TSMC. Podle dostupných údajů vypadá zatím 3 nm na podobný případ.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

myslíte? To skôr vyzerá, že N4X je AMD exclusive proces

V dnešnom článku nie je ani zmienka o N4, N4P ani N4X a existuje zmienka o AMD exclusive 5nm.
žeby to bola tá exkluzivita pre AMD?

>Proces TSMC EUVL vrstev
>7nm N7 -
>7nm+ N7+ 5
>6nm N6 4
>5nm N5 14
>3nm orig. N3? 25
>3nm CIP N3? 20

Extrémní verze 4nm procesu TSMC dosáhne přinejmenším taktů 3nm výroby
20. 12. 2021

TSMC
proces denzita výkon spotřeba
4nm (N4X) ? +15 % vs. N5 @1,2V
3nm (N3) +70 % vs N5 +10-15 % vs. N5 -25-30 % vs. N5
https://diit.cz/clanek/extremni-verze-4nm-procesu-tsmc-dosahne-prinejmen...

TSMC pro AMD vyvíjí 5nm proces na míru
21. 4. 2020
https://diit.cz/clanek/tsmc-pro-amd-vyviji-5nm-proces-na-miru

AMD bude větším odběratelem 5nm i 3nm čipů TSMC než Intel a Nvidia
2. 6. 2021
https://diit.cz/clanek/amd-bude-vetsim-odberatelem-5nm-i-3nm-procesu-tsm...

A ak nebude treba meniť návrh medzi N4, N4P a N4X, tak je odklad 3nm o kvartál výhodou pre AMD

4nm (N4) Q3 2021 Q1? 2022
4nm (N4P) H2 2022 2023?
4nm (N4X) H1 2023 ?
3nm (N3) Q4 2021 H2 2022
3nm (N3E) ? H2 2023

TSMC dlouho předkládala časový rozvrh pro 3nm proces v podobě zahájení tzv. pilotní výroby v aktuálním kvartálu (Q4 2021; reálně bylo zahájeno s přelomem listopadu a prosince) a zahájení velkokapacitní sériové výroby ve druhé polovině příštího roku (H2 2022). Jenže nyní už je druhý termín konkretizován na čtvrtý kvartál (Q4 2022),

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jak TSMC posouva to už je zname viac ako rok ze 3nm vyda koncom roka 2022
AMD ten Intel ovplivnil brutalne, lebo Intel zobral 1/4 vyroby na 6nm = 300 000 waferov = 60 000 000 čipov GPU. NVIDIA tiež ovplivni AMD lebo skoro celu vyrobu presunla na 5nm u TSMC a tiež velku časť kapacit zabrala. Tak to vyzera že AMD bude musieť isť vyrabať do Global ak chce viac čipov...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To sa nedá čítať. Čo sa tak najskôr naučiť písať po slovensky?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je vplyv slovenčiny na češtinu

Už často v médiách v ČR nie je pořad ale relace (zo slovenského slova relácia= podľa použitia pořad alebo relace/vztah). A pár ďalších, kde som si istý, že to nie je česky ale je to "bohemizovaná slovenčina"

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bohajeho ;) termín "relace" se u nás v tv branži používal už od startu tv vysílání u nás. A ještě dávněji se "relace" v češtině používala ve smyslu oznámení, zprávy (podání), zvl. oficiální nebo úřední.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Čo to má s češtinou? Ten človek nepozná čiarky, diakritiku tak 50:50 a nevie napísať slovo ovplyvnil!

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ok pri fast reading som to len preletel a videl som len mix českých viet so slovenskými slovami

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"... Intel zaplatil za 3nm výrobu TSMC předem, což si TSMC měla klást jako podmínku po nepříliš příznivých komentářích CEO Intelu Pata Gelsingera na adresu tchaj-wanského výrobce."

Otazka je,zda to nejak souvisi s tim jeho projevem,kdyz musi platit i nvidia a buhvi kdo jeste. Treba vsichni nepravidelni zakaznici? https://www.svethardware.cz/mydrivers-nvidia-si-objednala-5nm-gpu-lovela...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jak to souvisi s projevem? no Jensen z nVidie byl dalsi kdo tsmc pomlouval.. (:

https://diit.cz/clanek/kritika-nvidie-7nm-procesu-tsmc-byla-strategie-kt...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

někde jsem četl, že tsmc musí platit dopředu všichni, včetně amd

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě všichni platí dopředu, i AMD, kór v dnešní době. Ale neberte zdejším dětem jejich pohádky ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tomu bych se ani nedivil, že musí platit všichni. Hlavně v dnešní době, kdy si můžou zákazníky vybírat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to Majklos:

Zabúdaš na pár vecí...AMD výrába pri CPU a bude aj pri GPU zložené čipy z kombinácie čipletov rôznych výrobných postupov, tie najnovšie sú použité len na tie časti procesora, ktoré to vedia adekvátne využiť a snaží sa držať veľkosti čipletov na úrovni, ktorá maximalizuje výťažnosť výroby (cez 90-95%). Takže nejaká obrovská kapacita najnovšej výroby nieje nutná.

AMD je po Apple pre TSMC druhý strategický partner (navyše s veľkým potencionálom rastu), Intel je len "využitie situácie" ako ho "podojiť", je to konkurent, ktorý im v momente keď to bude možné utečie a možno zoberie aj nejakého ich zákazníka (preto mu nechávajú si rezervovať kapacity výroby za plné ceny..zaplať dopredu a ja ti to vyrobím, a oni tie prachy využijú na výstavbu nových kapacít).

Ak Intel bude mať 1/4 kapacity 6nm, tak AMD bude mať minimálne 60-70% z tých zvyšných 3/4...lebo všetci výrobcovia čipov pre mobily prechádzajú na 5nm, (u TSMC, alebo SAMSUNG-u) a na 6nm ostanú tam len minoritný výrobcovia. Apple ten pôjde už čo nevidieť na 4nm. Navyše TSMC si dobre kontroluje, či niekto nevyrába len na sklad, aby zabratím kapacít brzdil konkurenciu...na to upozornovali už dávnejšie.

AMD s GF zrejme kutí niečo lepšie ako je vylepšený 12nm proces...možno sa bude jednať znova o licencovanie od samsungu....8nm a novší.

V AMD nie sú blbí a majú túto šachovú partiu rozohratú dobre, nakoľko "Pat" prišiel už do rozohratej partie a má len obmedzené možnosti ako to ešte využiť vo svoj prospech...navyše 3nm TSMC nemusia byť lepšie ako 3nm Samsung...opäť je tu zmena dizajnu tranzistorov z FinFET na GAAFET a zrejme bude tentokrát SAMSUNG prvý, tak možno sa nám situáci po čase mierne pootočí na nejakú dobu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Na to nezapomínám. Kdo má jaký podíl vůbec neřeším.
Vaše připomínka vůbec neřeší otázku, zda AMD či apple platí předem... a to je to, o čem píši.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ospravedlňujem sa..."takhle po ránu jsem úplne negramotnej" ...malo to byť na "snajprík-a" a jeho komentár s "1/4 6nm výroby"...ráno som ani nezaklikol, že chcem odpovedať na jeho koment a tým to začalo, keď som na to prišiel, tak som potom zle pozrel nick, aby som to nejak adresoval...keby sa dali mazať príspevky do nejakého času a nielen upravovať, tak by som to snáď aj dobre opravil :) .

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Souhlasím, AMD s GloFo něco kutí (prodloužení smlouvy), jsem zvědavý, co z nich vypadne.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tiez suhlasim, a dam sem moj tip, aj ked si musim trochu ohnut realitu, no som zvedavy, ako daleko moj tip od toho bude :-D

TIP: GF medzitym zostavuju vyrobny proces na komercnu vyrobu kvantovych chipov a AMD bude ich hlavny odberatel (cca v roku 2025-26).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Naprostý souhlas. Navíc to vypadá to že rok 2022 mohl být zlomem v té současné výrobní mizérii.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>Letos to bylo APU Cezanne se 7nm Zen 3, za pár dní na CES 2022 dojde na APU Rembrandt
Datum vydání článku je 2.1.2022 takže by tam nemělo být "letos" ale "loni", případně "v roce 2021" :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je jenom setrvačnost. Taky mi zhruba týden trvá než si zvyknu :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Osobně bych desktopvý Zen 5 čekal v listopadu 2023. Taky je možné, že AMD bude skládat budoucí Zen 5 čiplety od různých výrobců, jako to bude dělat Intel u MeteorLake? Centrální a grafický čiplet u Samsungu, zbytek u TSMC? Kdo ví...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Klidně to může mít "na 3 strany" - GF si licencuje od Samsungu 8nm, nebo tak něco, na tom budou čipsety a centrální čiplet, grafický čiplet třeba na něčem lepším u Samsungu a zbytek u TSMC. Mimochodem, víte někdo, v jakém stavu je SMIC a ten jejich "7nm"?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

taky je dost mozny ze prvni vyrobek na 3nm preci jen bude od applu ale nebude to ani M3 pro macbooky ani A17 pro iphony ale soc pro apple bryle, pokud je maj opravdu v planu predstavit koncem roku tak to krasne odpovida, otazkou uz je jen jestli to bude spis vyvojarska verze nebo uz uzivatelsky konfortni vyrobek o kterem se pluvi spis az za 2 roky

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.