Unikl BIOS AMD Arcturus, jde o GPU s 8192 stream-procesory a 32 GB HBM2
O Arcturu jsme již věděli, že jde o profesionální produkt postavený na architektuře vzniklé dalším vývojem Vegy. Podobně jako integrované GPU v APU Renoir. Díky tomu, že se redakci webu TechPowerUp podařilo získat BIOS pro jednu z grafických karet, jež bude tímto jádrem vybavená, se dozvídáme podstatně více.
V podstatě se potvrzují četné spekulace, které o Arcturu mluvily jako o výpočetním jádru s až 8192 stream-procesory. Dále se potvrzuje použití HBM2 pamětí osazených na 4096bit sběrnici a běžících na efektivních 2GHz. Což znamená paměťovou propustnost 1 TB/s. Podporovány jsou čipy od Samsungu (KHA884901X) i Hynixu (H5VR64ESA8H).
Řetězec „MI100 D34303 A1 XL 200W 32GB 1000m“ nám pak sděluje, že karta ponese označení Radeon Instinct MI100, bude mít nastavené 200W TDP a osazeno bude již zmíněných 32 GB paměti.
Jisté nejasnosti panují kolem taktovacích frekvencí jádra. TechPowerUp na základě sledu hodnot 1334 MHz, 1091 MHz, 1000 MHz, 1200 MHz a 1403 MHz se zohledněním dosavadních zkušeností předpokládá, že jde o (v tomto pořadí) takt GPU, takt SOC, takt pamětí, takt UVD (a poté následují různé další hodnoty). Názor TechPowerUp, že 1334 MHz ja maximální takt jádra, ale nesdílí redakce webu VideoCardz. Upozorňuje, že na výkon 100 TOPs (který je reflektován názvem karty), by při 8192 stream-procesorech bylo potřeba taktu 1500 MHz. Dedukuje, že 1334 MHz bude základní takt a 1500 MHz boost. Dále upozorňuje, že označení „XL“ zmíněné ve výše uvedeném řetězci indikuje, že nejde o nejvyšší konfiguraci čipu (ta bývá značena jako „XT“), takže jádro může mít aktivních např. „jen“ 7680 stream-procesorů z celkových 8192, a pak by potřebovalo boost 1650 MHz, aby avizovaných 100 TOPs bylo schopno alespoň teoreticky dosáhnout.
Osobně bych si dovolil dodat, že XL nemusí znamenat snížený počet stream-procesorů, ale u některých karet toto značení znamenalo pouze snížené taktovací frekvence. Dále ani není nutné, aby 1334 MHz byl základní takt. Může jít např. o typický boost s tím, že (např. těch) 1500 MHz bude maximální boost.
Nakonec se můžeme vrátit k TDP 200 wattů. Jde o nízkou hodnotu. Jak by jí bylo možné dosáhnout? Nejsnáz tak, pokud by se přijaly (dosud nepotvrzené) zvěsti o tom, že Arcturus nemá 3D jádro, tedy obvody, které se používají při renderingu, ale nejsou nutné pro výpočetní nasazení. Tím by se ušetřilo mnoho křemíku i mnoho wattů. Jenže podobné zvěsti se objevují již léta, proslýchaly se i o mnoha výpočetních GPU Nvidia, ale všechna nakonec byla plně vybavena (i pro 3D grafiku). Zásah odstraňující podporu pro 3D by totiž nebyl nijak banální - ony i texturovací jednotky a ROP, ačkoli nejsou při výpočtech primárně využívány, se mohou nějakým způsobem podílet na datových přesunech a některých dílčích nebo režijních operacích, takže je nelze „prostě vynechat“ - leccos by bylo potřeba po hardwarové stránce vyřešit jinak.
Je-li však Arcturus schopný dosáhnout 100 TOPs při 200 wattech, muselo k nějaké podstatné změně dojít, neboť (rovněž 7nm) Vega 20 dosahuje 50 TOPs při 300 wattech. To máme poloviční výkon při o polovinu vyšším TDP. Něco může přinést EUV proces, něco relativně konzervativní takty, ale i tak jde o neuvěřitelný posun v rámci vývoj jedné architektury a jednoho výrobního procesu.