V-cache dává GeForce RTX 4090 až 34 % FPS navíc i ve 4K, v průměru však ~7 %
Traduje se, že čím lepší jednojádrový výkon, tím lepší herní výkon. Jak se od vydání Ryzen 7 5800X3D ukazuje, není to pravda. Nebo je, ale jen částečně a se spoustou výjimek. Redakce webu TechPowerUp připravila test, ve kterém do jedné sestavy posadila novou GeForce RTX 4090 a Ryzen 7 5800X3D. V této kombinaci otestovala 53(!) her v 1080p, 1440p a 2160p (4K).
1920×1080
Kombinace takto výkonné grafické karty s 1080p je spíše testem procesoru, kde může ukázat potenciál. Krom toho takové nastavení umožňuje dobře srovnat, nakolik rozdíl 4,4 % v taktovacích frekvencích mezi Ryzen 7 5800X (4,7 GHz) a Ryzen 7 5800X3D (4,5 GHz) ovlivňuje FPS. Výsledek je ten, že ani jedna hra na GeForce RTX 4090 neprofituje z o 200 MHz / 4,4 % vyššího jednojádrového taktu (kapacita cache zcela převažuje rozdíl v taktovacích frekvencích).
Maximální nárůst výkonu (49,4 %) dává V-cache v Halo Infinite. V dalších 9 hrách jsou FPS vyšší asi o třetinu, ve 13 hrách zhruba o čtvrtinu. V sedmi hrách se ale FPS nezvýší ani o 5 %. V průměru přidává model s V-cache v 1080p 18,5 % výkonu.
2560×1440
I když bude většina majitelů GeForce RTX 4090 provozovat ve 4K, celkem jistě se najde i dost uživatelů s 1440p displejem.
V tomto rozlišení byl nejvyšší rozdíl (44,0 %) zaznamenán opět v Halo Infinite. Her se zhruba třetinovým nárůstem výkonu je 7, se zhruba čtvrtinovým nárůstem 9. Her s nárůstem pod 5 % je 12. V průměru FPS stouply o 15,4 %.
3840×2160 / 4K
4K lze považovat za cílové rozlišení, pro které je GeForce RTX 4090 určena.
Nejvyšší nárůst (33,7 %) si tentokrát odnesla Dota 2; Halo Infinite dosahuje „jen“ 19,0 %. Hry se zhruba třetinovým nárůstem jsou 4, se zhruba čtvrtinovým jen jedna, ale další tři se těsně blíží 20 %. Her s méně než 5% je 35 (z 53), takže teorie, že je GeForce RTX 4090 i ve 4K nějak extrémně omezena výkonem procesoru, zde nepadají na úrodnou půdu. V průměru zde Ryzen 7 5800X3D dosahuje o 6,8 % vyššího výkonu než Ryzen 7 5800X, což sice rozdíl je, ale nijak zásadní.
TechPowerUp dále testoval, jaké budou rozdíly, pokud hry rozdělí do skupin dle data vydání. Žádné skutečně zásadní rozdíly zjištěny nebyly. Lze říct, že u starších her jsou rozdíly v průměru malinko větší (což je logické s ohledem na to, že v době jejich vzniku neměli autoři ani tušení, jakého výkonu jednou bude hardware dosahovat a jaký bude poměr výkonu CPU ku GPU, aby pro něj mohli optimalizovat). Rozdíly mezi starými a novými hrami ale nejsou nijak zásadní a v podstatě není potřeba je při výběru hardwaru zohledňovat.