Více k Radeon VII: základní takt, odlišný boost, kvalitní 4K snímky
V první řadě bychom mohli začít od obligátního: Komu je vlastně karta určena? Odrazit se můžeme od Radeonu Vega Frontier Edition, který byl v první řadě určen profesionálům a někde v pozadí byl dodatek „lze použít i pro hráče, ale pro ty máme i lepší řešení“. Radeon VII je vyvážen trochu jinak. V první řadě cílí na hráče, ale nedaleko za nimi je „potěší i profesionály“.
V podstatě není divu. GPU Vega 20 je z hlediska profesionála vybaveno mnohem lépe než Vega 10 a i když není jasné, kolik těchto „fíčur“ ponechá AMD na herní verzi - Radeonu VII - aktivních, lze říct, že i kdyby to byla polovina, publikum si v profesionální sféře karta najde. Když kvůli ničemu jinému, tak kvůli kapacitě paměti. 16 GB je zkrátka v této cenové relaci naprostý unikát, se kterým se bylo možné setkat jen krátce koncem roku 2017, kdy se na NewEgg objevily Radeony Vega Frontier Edition za podobnou částku. Ta však nevydržela dlouho, ještě před polovinou ledna 2018 byly kvůli sílící kryptománii vyprodané a další dodávky byly naceněny až dvojnásobně.
Na CES zmínila Lisa Su boost Radeonu VII 1800 MHz. Tato hodnota však není přímo srovnatelná s boostem Radeonů RX Vega, alespoň teoreticky ne. V jejich případě totiž šlo o hodnotu, která nebyla maximální a pokud by teplota i spotřeba byly dostatečně nízké, mohlo GPU nastavit i více. V případě Radeonu VII je 1800 MHz maximum, které (bez přetaktování) nepřekoná. Pokud se nemýlím, znamená „boost“ totéž jako na Frontier Edition, tedy maximum. Samozřejmě druhá - a dosdu neznámá - věc je, na jaké hodnotě se bude pohybovat reálný takt.
Radeon RX Vega 56 | Radeon RX Vega 64 | Radeon Vega FE | Radeon VII | |||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Vega 10 12,5 miliard tranzistorů | Vega 20 13,2 mld. tr. | ||||
Plocha jádra | 484 mm² | 331 mm² | ||||
Výrobní proces | 14nm LPP GlobalFoundries | 7nm TSMC | ||||
Architektura | Vega / GCN 5 | |||||
Frekvence (základ / boost) | 1156 MHz 1471 MHz | 1247 MHz 1546 MHz | 1406 MHz 1677 MHz | 1382 MHz 1600 MHz | 1450 MHz ≤1800 MHz | |
SPs | 3584 | 4096 | 4096 | 3840 | ||
TMUs | 224 | 256 | 256 | 240 | ||
ROPs | 64 | 64 | 64 | 128? | ||
FP32 (TFLOPS) | 10,5 | 12,7 | 13,7 | 13,1 | 13,8 | |
FP16 (TFLOPS) | 21,1 | 25,3 | 27,5 | 26,2 | 27,6 | |
Paměti | 8 GB | 8 GB | 16 GB 2048bit HBM2 | 16 GB | ||
Frekvence pamětí | 1600 MHz | 1888 MHz | 1887 MHz | 2 GHz | ||
Dat. propustnost | 410 GB/s | 483 GB/s | 483 GB/s | 1024 GB/s | ||
TGP | 165 W | 220 W | ? | ? | ? | ? |
TDP / TBP | 210 W | 295 W | 345 W | 300 W | 375 W | ? |
Napájení | ? | 8+8 pin | 8+8 pin | 8+8 pin | ||
Výstupy | HDMI 2.0b 3× DP 1.4 | HDMI 2.0b | HDMI 2.0b | HDMI | ||
TrueAudio | Next | Next | Next | Next | ||
XDMA CF | ||||||
FreeSync | ||||||
Rozhraní | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | ||
API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | ||
Vydání | 30. 7. 2017 září 2017 | 30. 7. 2017 14. 8. 2017 | 16. 5. 2017 27. 6. 2017 | 7. 2. 2019 | ||
Chlazení | vzduch. | vzduch. | vodní | vzduch. | vodní | vzduch |
Cena | $399 $499 pack | $499 $599 pack | $699 pack | $999 | $1499 | $699 |
Další novou informací je základní takt, který byl nastaven na 1450 MHz (oficiální údaj od AMD).
Dosud nemáme oficiálně potvrzen ani vyvrácen údaj o počtu 128 ROP, který zveřejnily některé weby, m.j. Anandtech. Není ani zcela jasné, odkud pochází (pokud by Anandtech měl materiály od AMD s předstihem, nechyběl by v jeho specifikacích údaj o základním taktu). Údajné zdvojnásobení počtu ROP zatím bereme s rezervou ze dvou důvodů: ROP jsou poměrně velké jednotky, ale Vega 20 disponuje pouze o 5,6 % více tranzistorů než Vega 10. Pokud by mělo dojít ke zdvojnásobení počtu ROP, bylo by na to třeba někde vzít tranzistory. Buď by tedy musel jejich počet výrazně vzrůst, nebo by musely být někde na čipu ušetřeny. Jenže se nezdá, že by Vega 20 byla oproti Vega 10 v nějakém architektonickém ohledu „ořezaná“, zatím to vypadá spíše opačně. Druhým důvodem je schéma čipu (níže).
V horní i dolní části schématu je patrných 8 ležatých obdélníků, bloků ROP. 8× 4 (ROP na blok) × 2 (skupina „nahoře“, skupina „dole“) = 64. Ve schématu sice může být chyba, přesto nelze ignorovat, že oficiální schéma je v rozporu s údajem, který nemáme oficiálně potvrzen.
Z dalších (ovšem potvrzených) rozdílů GPU Vega 20 oproti Vega 10 můžeme zmínit povýšené GFX IP z 9.00 na 9.06 nebo vylepšenou podporu pro Async Compute. Sdílnější zatím AMD nebyla, zjevně si chce něco nechat i na únorové vydání.
Vega 20 | Vega 10 | |
---|---|---|
proces | 7nm TSMC | 14nm GlobalFoundries |
IP | GFX9.06 | GTX9.00 |
plocha | 331 mm² | 484 mm² |
tranzistorů | 13,23 mld. | 12,5 mld. |
ROP | ? | 64 |
Async Compute | „enhanced“ | |
Int4 (16:1) | ||
Int8 (4:1) | ||
FP64 (1:2) | ||
ECC cache | ||
Error Containment (Poison) | ||
registr neopravit. chyb | ||
plně HW virtualizace | ||
IF link | 2× | |
HBM rozhraní | 4× | 2× |
PCIe | 4.0 | 3.0 |
max HBM | 32 GB | 16 GB |
K dispozici je ještě jeden slajd prezentující výkonnostní údaje. Přestože nemáme pochybnosti o tom, že v daných hrách a daném nastavení takový výkon bude, půjde jistě o výběr situací, ve kterých si Radeon VII oproti GeForce RTX 2080 vede nejlépe.
Závěrem slíbené obrázky karty, na kterých je zřetelně vidět stejná kombinace výstupů jako u předchozích modelů řady Vega (3× DP, 1× HDMI) a dvojice osmipinových napájecích konektorů.