„VIP 2015“ aneb novoroční ohlédnutí očima desítky českých redaktorů
Kapitoly článků
Petr Diviš: Celkem mě pobavila nedávná novinka od Nvidie v podobě Single SLI GPU mode. To Nvidia uvedla v ovladačích 359.06 u hry Just Cause 3. V této hře totiž SLI nefungovalo (nezvyšovalo výkon). Nvidia marketing dokáže opravdu zázraky a tím Single SLI GPU mode dle mého názoru je.
Marketingový „přešlap“ v podobě GTX 970 už asi znovu zmiňovat nemusím.
Lukáš Fiala: Hned zkraje roku se o pozdvižení postarala nVidia, neboť se provalilo, že GeForce GTX 970 neumí efektivně využít celý rozsah svých čtyř gigabajtů paměti a navíc ve specifikacích uváděla nesprávný počet jednotek ROP a velikost L2 cache. Ačkoliv to s odstupem času působí poněkud banálně až komicky, našli se uživatelé, kteří kvůli tomu karty reklamovali, a obchody, které vracely část ceny jako bolestné. Kauzu využil marketing AMD a samozřejmě také zlatokopové, kteří na nVidii podali hromadnou žalobu.
V nedávné době se pak vyznamenala společnost Apple, když vypustila svůj programovací jazyk Swift jako open source a nechybělo vskutku mnoho, aby se prohlásila za jediného a pravého vynálezce tohoto konceptu. Než byl text v tichosti změněn, na stránce https://developer.apple.com/opensource/ jste se mohli dočíst doslova toto: „Apple, první významná počítačová společnost, která přijala vývoj open source za klíčovou součást své softwarové strategie, neustále používá a vydává podstatné množství open source softwaru.“ Apple tedy ve své arogantní nadutosti nepovažuje firmy jako Red Hat, Google, Facebook nebo Intel za dostatečně významné, aby si zasloužily jeho zmínku. No a že se takto chválí zrovna firma proslavená uzavřeným ekosystémem a nekompatibilitou s průmyslovými standardy…
Jan Olšan: V disciplíně nejhorší produkt už jsem si vylil zlost na Apple za v podstatě bezportový (jelikož jediné USB zabere nabíječka) Macbook. Za drzost tento produkt vychvalovat a cpát zákazníkům, jejichž tradiční loajalita je zde myslím už docela zneužívána, zde uděluji Čestnou cenu Pražského Hradu ještě vedení Applu a jeho pěchotě v marketingu – oficiálním, gerilovém i tom infiltrovaném v médiích. Není pochyb o tom, že Apple si aroganci dovolit může a finanční výsledky mu ji „ospravedlní“. Ale to není nic, co by se dalo ohodnotit pozitivně, naopak, jde v mnoha směrech o ostudu. Škarohlídové by možná řekli, že cenu si firma zaslouží za celoživotní dílo.
Zmínit se v této kategorii musí také docela závažný případ klamavých specifikací u GeForce GTX 970. Nejsem přesvědčen o tom, že zde došlo k zlému úmyslu (a tím podvodu) a nikoliv k nedopatření, pro to by asi musely být nějaké důkazy. Ale blamáž to byla velká. Negativní dojem tu pro mě umocňuje, že tato aférka moc nepohnula stavem „mindshare“ u veřejnosti, který je dle mého názoru neférově negativní k Radeonům a k GeForce zase neférově pozitivní. Přehnaná láska zákazníků ke značce je dle mého názoru špatná věc, pokřivující trh a podkopávající plodné účinky konkurence. Vidět je to u toho Applu, ale myslím, že už i u Nvidie. Právě v tomhle ohledu mi 3,5GB průšvih vadí – že nakonec řadě lidí moc nevadil.
Lukáš Václavík: Pár (dalších) šrámů na pověsti si způsobil Microsoft se svými čachry s kapacitou úložiště OneDrive. Loni mluvil o neomezeném prostoru pro platící uživatele a 15 GB pro bezplatné účty a dalších 15 GB za to, že si na OneDrive budete zálohovat fotky. Jenže kvůli pár jedincům s několika využitými terabajty Microsoft oseká všechny účty. Stropem u placených účtů bude 1 TB, u bezplatných jen 5 GB. Firma přitom sama přiznala, že v průměru lidé ukládají jen 5,4 GB, takže žádné velké zneužívání se nekonalo. Škoda už ale byla napáchána. Microsoft to pak částečně vyžehlil tím, že u bezplatných účtů nechá oněch 15+15 GB, pokud uživatelé kliknou na zvláštní odkaz. Jenže na veřejnosti už působí tak, že něco slíbil a pak to vzal.
Pavel Šantrůček: Tak u marketingu mám svůj osobní pomyslný žebříček “vítězů”. Cenu za nejhorší marketingový počin roku 2015 u mě vyhrává jednoznačně společnost Nvidia a její kauza kolem specifikací grafické karty GeForce GTX 970. Na druhém místě je pak společnost Valve, která umí ohlásit své Steam Machines vždy v tu pro ni nejnepříznivější dobu. Na třetí místo jsem pak umístil společnost AMD za její takřka neexistující marketing.
Mirek Jahoda: Jako první mi z letošních PR canců vytanula taktika „nejlepší obranou je útok“ tohoto oddělení Nvidie. Z údajného bugu v benchmarku Ashes of Singularity se vyklubal spíš bug v ovladačích GeForce (a odhalený hardwarový nedostatek stran asynchronních shaderů).