AMD: Místo pod sluncem má Vulkan i DX 12, spory nechte právníkům
Některá herní studia se rozhodla využít náskoku API DirectX12 a co nejdříve využít jeho publicity a podporu integrovat ve svých hrách, jiná studia naopak vidí výhodu v API Vulkan a raději o pár měsíců déle počkají. Jsou tu oba případy a každá strana předkládá argumenty - mnohdy rozumné - proč podporovat právě to své zvolené API.
Studia, která zvolila DirectX12, zaplácnou jednou ranou počítače s Windows 10 a herní konzoli Xbox One. Studia, která zvolila Vulkan, zase zaplácnou jednou ranou počítače s Windows 7, 8 i 10 a mnohé distribuce Linuxu navrch. Samozřejmě lze zmínit i Android, ale pokud je řeč hlavně o „AAA“ titulech, které s sebou nesou určité nároky na hardware, pak jdou ultramobilní zařízení stranou.
Nakonec jsou i studia, která ohlásila podporu pro obě API (ať už paralelně, nebo postupně - podle lidských zdrojů). Těm bude názorově blízko i AMD, která samozřejmě musí podporovat obojí, zároveň ale nevnímá ani jedno API jako to důležitější, lepší nebo výhodnější. Daryl Sartain z AMD byl v rozhovoru pro Tom'sHardware vyzpovídán především na téma virtuální reality, řeč ale došla i na obě rozhraní. Sartain nejen že se neklonil ani k jedné z cest, ale snažil se působit smířlivě a vůbec od prezentace obou API formou duelu (tedy buď a nebo) odrazoval.
„Na Mantle pohlížím jako na něco - protože jsme se podíleli na řadě prvků DirectX12 - co bylo v mnoha ohledech začleněno do DirectX12. Na Vaši otázku ohledně Vulkanu versus DirectX12, aniž bychom zabředli do ortodoxního úhlu pohledu, bych zopakoval, co jsem řekl včera [VR Fest panel]: myslím, že oba slouží určité potřebě a obě vytvářejí určitou hodnotu. Můžete vymyslet argument dokládající, že jeden je lepší než druhý? Samozřejmě se lze přít o čemkoli. Na to si ale pozvěte právníka.
Zastávám názor, že Windows jako platforma a jako operační systém oproti některým předešlým generacím opravdu výrazně vyspěl. DirectX12 a jeho integrace do Windows jsou jistě skvělý počin, skvělé prostředí pro vývojáře a nabízejí širokou kompatibilitu. Ale znamená to, že pro Vulkan nezbývá místo? Ne. Myslím, že odpověď [na původní otázku] by měla přijít z komunity vývojářů, nikoli od nás.“
V jedné z diskusí jsem narazil na výtku, že prý Sartain vlastně nedal jednoznačnou odpověď a není proto jasné, jak uživatel pozná, co je pro něj vhodnější. Z hlediska uživatele pravděpodobně žádné nebude „to lepší API“ nebo „to výhodnější API“. Pro uživatele Xboxu bude mít smysl DirectX 12, protože Vulkan není na jeho platformě podporovaný. Uživatel Windows 7 bude mít přínos z Vulkanu, protože DirectX 12 nebudou na jeho platformě podporované. Na výběr budou mít pouze uživatelé Windows 10 a to pouze u her, které nabídnou obojí.
Z předběžných syntetických testů DirectX 12 oproti Mantle je zřejmé že po stránce výkonu (počtu draw-calls) jsou tato API srovnatelná a nejinak tomu bude ve při srovnání s Vulkanem. Takže se uživatel s nejvyšší pravděpodobností nebude rozhodovat podle toho, které API je „lepší“, ale podle toho, jestli jeho sestavě s konkrétním procesorem a konkrétní grafickou kartou lépe sedne aktuální ovladač pro DirectX nebo ovladač pro Vulkan. Případně jak dobře bude konkrétní hra jedno či druhé podporovat. Samotná API mají velmi srovnatelné možnosti, takže ona samotná budou patrně to poslední, co ovlivní rozdíl v herním zážitku, bude-li nějaký.