Vyhodnocení ankety: Který snímek byl bez ray-tracingu?
V první řadě je potřeba uvést na pravou míru autorství screenshotů. Aby výsledek ankety nemohl být zpochybněn argumentem, že jsem ve hře účelově hledal a vybíral scénu, která je nějakým způsobem atypická a zrovna na ní nemá použití ray-tracingu efekt, použil jsem zcela alibisticky první sadu srovnávacích screenshotů, které ve své recenzi zveřejnila redakce webu ComputerBase.
Jenže v takovém případě by stačilo obrázky z naší ankety vyhledat Googlem, ten by čtenáře rovnou odkázal na recenzi ComputerBase, kde by mohl zjistit správnou odpověď. Tomu lze částečně zabránit dvěma způsoby: Na dočasné zmatení některých vyhledávačů obrázků stačí obrázek shora trochu oříznout (obrázky v našem článku mají proto oproti původním odstraněných 64 pixelů shora - kde nedošlo k odstranění žádného podstatného grafického prvku). Přesto nelze vyloučit, že recenzi na ComputerBase někdo dohledal nebo četl. K omezení tohoto efektu bylo upraveno pořadí snímků. V originální recenzi byl ten bez ray-tracingu první, u nás nikoli. Vzhledem k tomu, že krátce po zveřejnění ankety měl první snímek nadprůměrné množství hlasů, je možné, že takto hlasoval právě část čtenářů se znalostí této recenze a s vědomím, že první obrázek v ní byl bez ray-tracingu a další „s“ (nikoli však u nás).
Jak to tedy dopadlo:
- 27 % čtenářů přiznalo, že podle snímku nedovede určit, který vznikl bez ray-tracingu
- 17 % nevidělo ray-tracing ve snímku 6 (ten ve skutečnosti sdružuje všechny ray-tracing efekty, které hra nabízí a jde tak o nejnáročnější nastavení vůbec)
- 16 % nevidělo ray-tracing ve snímku 3 (ve skutečnosti ray-tracing / Global Illumination)
- 11 % hlasovalo pro snímek 1 (ve skutečnosti ray-tracing / Sun Shadows)
- 9 % hlasovalo pro snímek 4 (správná odpověď!)
- 8 % hlasovalo pro snímek 5 (ve skutečnosti ray-tracing / Reflections)
- 5 % hlasovala pro snímek 2 (ve skutečnosti ray-tracing / Ambient Occlusion)
- 5 % považovala všechny snímky prosté ray-tracingu
- 2 % považovalo všechny snímky za využívající ray-tracingu
Za pozornost stojí, že zpočátku čtenáři hlasovali ve vyšší míře pro možnost „Nedokážu rozlišit / netroufám si tipovat.“ Poté, co se výrazněji rozjela diskuze, kde se mnozí diskutéři podělili o své názory, klesl podíl nových hlasujících, kteří volili tuto možnost a čím dál tím víc hlasujících si bylo „jistých“. Rozložení mezi šest základních variant se v průběhu hlasování už tak zásadně neměnilo. Jediný výraznější přeskok bylo prohození pozic možnosti „3“ a „1“, kdy jednička zprvu před trojkou lehce vedla, ale později získala náskok několika procentních bodů trojka.
Na závěr nezbývá než poděkovat všem, kteří hlasovali skutečně podle svého názoru.