Výrobci vyexpedovali o 26 % více grafických karet než loni
Řeč je skutečně jen o grafických kartách (sensu stricto), tedy samostatných grafických jádrech servírovaných na kousku PCB. Což znamená, že do níže uvedených čísel nejsou zahrnuty integrované grafiky. To je podstatné nejen s ohledem na správný výklad těchto údajů, ale i s ohledem na fakt, že v posledním roce prakticky vymřel moderní low-end a integrované grafiky ho prakticky plně nahradily. Navzdory tomu, že čísla za rok 2021 tvoří v podstatě jen mainstream a high-end, došlo k podstatnému růstu.
Aktuálně jsou k dispozici výsledky za třetí kvartál, tedy období od července do září (včetně) letošního roku. Za tuto část roku se vyrobilo a prodalo o 25,7 % více karet než za stejné období loňského roku (Q3 2020). Přitom už v roce 2020 prodeje (meziročně) výrazně stouply. Srovnáme-li tento 25,7% meziroční nárůst u grafik s procesory, kde šlo „jen“ o 16,6 % navíc, jasně nám vyplývá, odkud vítr vane. Uživatelské upgrady se totiž na rozdílu mezi těmito čísly obvykle podepisují podstatně nižšími procentními body a vzhledem k tomu, že CrossFire ani SLI dnes již prakticky nikdo nepořizuje, nelze hledat téměř dvojnásobek prodaných GPU na jedno CPU ani tam. Navíc řada uživatelů používá integrovanou grafiku v procesoru, a tak samostatnou kartu nekupuje vůbec. Těžba (=více GPU na jedno CPU) zkrátka neustává, naopak stále sílí.
Budeme-li srovnávat průběžný růst, prodalo se minulý kvartál o 10,9 % karet více než za kvartál předchozí (Q2 2021). Konkrétně se za letošní léto (Q3 2021) prodalo 12,7 milionu grafických karet oproti jaru (Q2 2021), kdy jich trhem prošlo 11,47 milionu. I na tom je dobře vidět důsledek těžby - na jaře ceny kryptoměn klesaly, v létě rostly.
Pokud bychom se podívali na vývoj podle značky GPU, pak u AMD stouply expedice o 17,7 % za léto oproti jaru a o 20,8 % za letošní léto oproti loňskému. U Nvidie to pak bylo o 9,3 % za léto proti jaru a o 27 % meziročně.
Je tedy zřejmé, že jak výrobci grafických karet, tak výrobci grafických čipů dělají co mohou a zvyšují kapacity v poměrně krátkých intervalech o celé desítky procent. Situaci na trhu tedy nelze dávat za vinu jim. Problém je v těžbě, neboť tu - na rozdíl od poptávky klasických uživatelů - z principu nelze nasytit. Pokud si kryptobaron spočítá, že mu grafická karta vydělá X dolarů, pak mu prostě dvě karty vydělají 2X dolarů, deset karet 10X dolarů a tisíc karet 1000X dolarů. Pokud karty za danou cenu může nakupovat, nemá důvod přestat, neboť ze svého pohledu kupuje továrnu na peníze. I kdyby tedy výrobci grafických karet kapacity zdvoj- nebo ztrojnásobili, trh patrně nebude vypadat jinak než nyní. Přinejmenším dokud neklesne cena kryptoměn, nepřejde se na jiný způsob těžby nebo nedojde k podobným politicko-právním opatřením jako například v Číně.