Windows Phone 7 jsou příliš kostnatá, míní výrobci smartphonů
To je otázka, která momentálně nedává spát minimálně několika z nich. Windows Phone 7 jsou dle DigiTimes příliš svazující co do (ne)možností úprav prostředí a modifikovatelnosti aplikací. Výrobci oněch malých chytrých krabiček, se kterými jde i telefonovat, by rádi, aby Microsoft pro „Windows Phone 8“ pravidla více uvolnil a umožnil jim tak přizpůsobit systém svým potřebám týkajícím se snahy nalákat zákazníka na jejich vlastní pozlátko.
Windows Phone 7 telefony jsou v tuto chvíli víceméně jeden jako druhý, stále stejná „šedá masa“ Orwellovského světa, snad jen s několika různobarevnými čtverečky výchozího GUI. Mezi výrobci, kteří by rádi dotlačili Microsoft k větší flexibilitě, jsou mimo jiné velká jména jako Nokia, Samsung a HTC. Ti tak vlastně říkají, že Microsoft nemá patent na rozum, co se týče návrhu prostředí a designu aplikací a celé se to prý bohužel odráží na prodejích. Asi netřeba zdůrazňovat, že toto vše je stěžejní hlavně pro Nokii, která na Windows Phone vsadila nejvíce trumfů, Samsung i HTC si hrají i na Androidím písečku a Samsung i na vlastním Bada.
Legrační je na zprávě DigiTimes ale i to, co je legrační prakticky na každé Apple keynote či na zprávách Googlu týkajících se Androidu: nevýhodou Windows Phone je prý mimo jiné to, že v obchodu s aplikacemi je jich jen 70 tisíc, zatímco Android Market nabízí přes 400 tisíc a Apple App Store dokonce 550 tisíc. Nemůžeme se nezeptat: jak se mezi půl miliónem programů hledá těch pár dobrých? Není náhodou spíše důležité, aby v rámci platformy bylo k dispozici řekněme 100 nejlepších a nejpopulárnějších aplikací a ten zbytek je vlastně téměř nepodstatný?
Další zajímavé srovnání se pochopitelně týká výtek na jednotnost a neměnnost prostředí Windows Phone 7 ve srovnání s taktéž víceméně unifikovaným a stále stejným prostředím Apple iOS. Ale tyto dva světy jsou zkrátka různé co do zákaznických preferencí a tlak výrobců smartphonů na Microsoft možná naznačuje, že uživatelé Windows prostě nechtějí jednoduchou nudnou krabičku, ale spíše se podobají uživatelům Androidu. nicméně s ohledem na reklamní masáž, která nás poslední měsíce provází v souvislosti s připravovanými Windows 8, má Microsoft asi dobrou příležitost otěže uvolnit a dát výrobcům telefonů možnost odlišit se od konkurence jinak než designem té plastové cihličky s velkým displejem.
Možná se ptáte, jestli v redakci věříme, že se tak stane. Inu, nemáme na to jednoznačný názor, Microsoft se možná s Windows Phone snaží o totéž co Apple, tedy držet svou platformu ve svých rukou, a tak se možná bude bránit, na druhou stranu nemůže ignorovat volání nejvýznamnějších výrobců mobilních telefonů po změnách. V tomto kontextu však musíme vzpomenout dobu před zhruba 30+ lety, kdy si v IBM udělali analýzu schopnosti se rozhodovat a rychlosti, s jakou probíhají interní procesy ve firmě, načež dospěli ke zjištění, že vytvořit a vyexpedovat prázdnou krabici znamená tři čtvrtě roku trvající složitý proces. Mnozí se shodují, že korporace zvaná Microsoft již dávno z hlediska byrokratické velikosti již dávno Velkou modrou přerostla a možná jednoduše není schopna tak flexibilně reagovat na tak dynamicky se rozvíjejícím trhu, jakým smartphony/tablety na straně jedné a iOS/Android na straně druhé jsou.
Jinak označení „Windows Phone 8“ prozatím berte s mírnou rezervou, ono ani „Windows 8“ ještě není 100% jisté pojmenování na letošek chystaného desktopového systému (jisté je tak na 99 % :-). Víme však, že letos mají přijít dvě další aktualizace Windows Phone, a sice „Tango“ (minoritní aktualizace schopná uspokojivě rozchodit Windows Phone 7 i na hardwarově slabších telefonech s 256 MB RAM a nízko taktovaným CPU) a „Apollo“ (to by právě měly být „Windows Phone 8“ s řadou významných novinek oproti sedmičce).