Wine 1.6: více než 10 tisíc změn
Kapitoly článků
Podívejme se rovnou na vybrané noviny. Zájemci o detailní mohou rovnou kliknout na 2. stranu článku, kde je kompletní shrnutí (anglicky).
Uživatelské rozhraní ve Wine 1.6 dostalo podporu průhlednosti, ať již pomocí klíčování barev, či skrze alpha-blending. Běžné dialogy nyní škálují svoji velikost korektně vůči dpi (hi-dpi stroje se nám množí)
Pro jablíčkáře je zde nový nativní ovladač pro Mac OS X, který lépe integruje Wine do tohoto prostředí. Podporována je správa oken, schránka, drag&drop, systémová lišta i provázanost OpenGL jako taková. Již se též nepoužívá FontConfig, namísto toho je zde implementace pro Core Text API. Podoporován je force-feedback u joysticků. Verze pro Mac OS X také již nevyžaduje ke svému běhu X11, obecně ale platí, že podporován je Mac OS X 10.6 a vyšší (s nižšími tato verze Wine nepojede).
DIB engine Wine 1.6 doznal značného zrychlení, zejména při renderingu textů, natahování bitmap, alpha blendingu a přechodech. Je podporován nezávislý OpenGL rendering bitmap skrze libOSMesa a mnoho dalšího. Nechybí JPEG encoding, subpixelový antialiasing písma, dynamické načítání škálovatelných písem, mezi něž přibylo například FixedSys a Wingdings. Je zde více hi-res písem a širší spektrum řezů, například arabská verze Tahomy.
Samotné Wine 1.6 lze nakonfigurovat tak, že se aplikacím hlásí jako Windows 8. Při spouštění DOSových aplikací se nejprve zkouší DOSBOX. Wine DOS režim se použije pouze pokud DOSBOX není v systému přítomen - v příštím vydání Wine DOS zmizí zcela. Z opačného soudku je nyní možné instalovat přímo Microsoftí -NET 4.0, pokud na danou věc nestačí Mono.
Jsou zde novinky kolem sítí a bezpečnosti: https používá GnuTLS (OpenSSL již není používáno), protokoly TLS 1.1 a 1.2 jsou zapnuty, s automatickým fallbackem na 1.0. SSL2 je ve výchozím nastavení vypnuto. Lépe se nakládá s bezpečnostními certifikáty, podporována je spousta dalších dílčích věcí, je zde rychlejší JavaScript (interní engine Wine je doporučován oproti enginu Gecko - ten byl povýšen na verzi z Firefoxu 21). Při instalaci se uloží na disk Gecko a Mono instalace, aby bylo možné používat více Wine prefixů bez nutnosti tyto dvě věci stále znovu a znovu stahovat.
Polepšilo si to asi nejdůležitější, a sice implementace Direct3D 9Ex. Přibyly prvky IDirect3DDevice9Ex::PresentEx, IDirect3DDevice9Ex::ResetEx, několik funkcí pro nakládání s módy displeje z Direct3D 9Ex a také Direct3D 9Ex video memory accounting. Byla též aktualizována databáze WineD3D, aby rozpoznala správně nové grafické karty, zkvalitněn je i fallback režim, pokud není karta rozpoznána. WineD3D dále používá implementaci Direct3D fixed-function vertex/fragment processingu z GLSL, což umožňuje používat funkcionalitu, kterou základní OpenGL nenese.
Je zde také prvotní implementace HLSL a vylepšení řady prvků z D3DX9 (surface/texture handling, efektový framework, …) a také vylepšením v implementaci Direct3D 10 (podpora Shader Model 4 opcodes, indirect addressing, počáteční podpora geometry shaderů, …).
Řada novinek se pak týká implementace podpory DirectDraw, zvuku a videa (mj. lepší resampler a podpora WMR-9 renderingu videa), tiskáren, lokalizací atd. Podporováno je zkompilování Wine na platformách 64bit ARM, počáteční podpora kompilace na Androidu skrze Android NDK či podpora pro DragonFlyBSD. Architektury Alpha a Sparc již podporovány nejsou.
- Stahujte z webu Wine, případně skrze repozitáře svého OS.