Microsoft: Ani na Xbox One X nepoběží všechny hry na 60 FPS
Po čase se opět vrací na scénu téma 60 FPS. Vytáhli ho diskutéři, fanoušci konzolí, když se dozvěděli, že ani na novém Xbox One X nepoběží všechny hry při 60 FPS. To i přesto, že je tato konzole bude zhruba o polovinu výkonnější než Playstation 4 PRO a asi 4-5× nad původním Xbox One. Na uživatelské nářky v rozhovoru pro Metro reagoval Albert Penello z Microsoftu.
Penello nastínil, že by Microsoft klidně mohl nabídnou ještě výkonnější konzoli, ale na situaci by to nic nezměnilo. Tím, co stojí za faktem, že existují hry, které na Xbox One X nepoběží na 60 FPS, není výkon konzole, ale rozhodnutí vývojářů. I kdyby dostali výkonnější hardware, nic to nezmění na tom, že někteří budou před vyššími FPS preferovat přidávání detailů, dokud se zkrátka hra bude hýbat.
Z toho důvodu je podle Penella téma FPS věcí diskuse mezi uživateli a vývojáři, nikoli mezi výrobcem konzole a herním vývojářem. Tuto myšlenku je třeba ocenit, neboť ji herní divize Microsoftu nerazila vždy a existovaly doby, kdy z obskurních důvodů doporučovala vývojářům vyvíjet hry pro 30 FPS.
Tehdejší důvody Microsoftu - a vlastně i současné důvody vývojářů - pro 30 FPS jsou v podstatě marketingové. Pokud si vezmete libovolnou hru na libovolném hardwaru (tedy alespoň v rámci kompatibilních kombinací :-) a jednou ji nastavíte tak, aby běžela při 60 FPS, uděláte screenshot a podruhé zvýšíte detaily, textury, rozlišení a anti-aliasing tak, aby běžela při 30 FPS a uděláte screenshot, získáte dva na první pohled odlišné snímky. Snímek při 30 FPS bude vypadat výrazně líp. A právě na tom stojí celý marketing kolem her. Drtivá většina hráčů hry nekupuje na základě osobní zkušenosti, ale na základě recenzí a testů na internetu, které jsou doprovázené screenshoty. Zatímco plynulost 60 FPS vizuální stránku těchto screenshotů nezlepší, vyšší detaily, které stáhnou FPS na 30, docela podstatně. Marketing tím získá bod, hráči tím dává o důvod navíc koupit si hru.
Studia tedy mají určité důvody, rozhodně není důvodem, že by jejich vývojáři nemohli hru nastavit pro dosažení 60 FPS. Jaké důvody měl dříve Microsoft k propagaci 30 FPS? V podstatě obdobné. V době, kdy byl Xbox One pomalejší než Playstation 4, chtěl eliminovat případy, kdy díky vyššímu výkonu Playstation 4 mohly některé hry na této konzoli vypadat lépe, což ve srovnávacích recenzích nahrávalo konkurenci. S Xbox One X Microsoft tento důvod (naštěstí) ztrácí, konzole má potenciál k tomu, aby na ní hry vypadaly lépe a běhaly plynuleji než na Playstation 4 Pro. 30FPS titulů tedy bude o poznání méně, byť z výše popsaných důvodů vždy nějaké zůstanou.