Zájem o tablety výrazně opadl, prodalo se o 35 % méně
V prvním kvartálu letošního roku klesl objem prodaných tabletů o 35,3 % mezikvartálově a o 15,3 % meziročně. Celkově se v prvním kvartálu prodalo „jen“ 49,1 milionu tabletů. Tak nízký zájem byl naposledy zaznamenán před dvěma lety, v prvním a druhém kvartálu 2013. Právě růst, který toho roku následoval, dal vzniknout několika optimistickým prognózám, jež ze současného pohledu působí úsměvně.
Prognóza DisplaySearch z poloviny roku 2013: údaje tabletů jsou ve srovnání s realitou o ≥50 % nadhodnocené
Kupříkladu tehdejší prognóza od DisplaySearch předkládala, že v roce 2014 půjde na trh 364 milionů tabletů (realita: 216-244 milionů podle různých zdrojů), v roce 2015 zhruba 430 milionů a v roce 2017 téměř 600 milionů. To ale jen pro zpestření. Už v druhé polovině roku 2013 vznikly realističtější výhledy, např. Forrester na rok 2017 předpověděl prodej 381 milionu, což tehdy působilo velmi konzervativně - z pohledu výsledků za první kvartál letošního roku se ale i toto číslo jeví jako docela vysoké, přesto je mnohem blíž aktuálnímu vývoji než výhled DisplaySearch. Letos publikovaná data od Gartneru už počítají pouze s meziročním růstem trhu s tablety max. o 10 milionů kusů ročně.
Vraťme se ale k výsledkům za první kvartál letošního roku. Z prodaných 49 milionů je 12 milionů iPadů, 19 milionů ne-iPadů (čtěte: jiných značkových tabletů) a 18 milionů noname / white-box tabletů. Z těch všech připadá 27,2 % na 7″ modely, 17,1 % na 7,9″, 10,4 % na 8,x″, 24,1 % na 9,x″ a 15,4 % na 10,x″.
Pokud koláč rozdělíme podle značek, ukousne si největší podíl (24,4 %) Apple, po něm Samsung se 17,9 %, s výraznějším odstupem si Lenovo odnese 4,1 %, podobně dopadne Asus s 3,5 % a zbytek vypaběrkují Microsoft (1,8 %), TCL (1,6 %), Amazon (1,3 %), Huawei (1,2 %), Acer (1,2 %) a Dell (0,7 %).
17,6 milionu tabletů pochází z Tchajwanu (odpovídá to 56,8 %), na čemž se (z těchto 17,6 milionu) podílel Foxconn Electronics (59,2 %), Compal (17,7 %), Pegatron (10,9 %) a Quanta Computer (9,9 %).