Zajištění dostupnosti GeForce RTX 3000 může trvat několik dalších měsíců
Začneme-li rekapitulací, musíme se vrátit na úplný začátek září, kdy redakce TweakTown vydala exkluzivní článek informující, že první várka karet bude „malá, velmi, velmi malá“ a situace s dostupností se nemá výrazně zlepšit do konce roku. Část o první várce karet se potvrdila v den vydání, část o problematické dostupnosti trvající do konce roku potvrdil (v podstatě doslovně) CEO Nvidie o měsíc později. Ještě před tím, konkrétně ve věci dostupnosti GeForce RTX 3080, vydala Nvidia stanovisko nazvané „GeForce RTX 3080 Launch: What Happened? You Asked, We Answered.“, ve kterém popisuje, jak vydání tohoto produktu způsobilo bezprecedentní zátěž na firemní webové stránky.
Na začátku října došlo na vyjádření ohledně avizované dostupnosti GeForce RTX 3070, která měla nastat 27. října. Odložena byla na 29. října s vysvětlením, že v den vydání tak bude dostupných více karet. Ne že by to bylo znát.
V polovině října ukončila Nvidia prodej karet na svém webu - do odvolání. Na přelomu října a listopadu došlo na zprávu, že vydání GeForce RTX 3060 Ti se z důvodu zajištění větší zásob odkládá z poloviny listopadu na 2. prosinec. Dva týdny navíc by mohly pomoci výrazněji než dva dny navíc u GeForce RTX 3070. Ve výsledku se ale stejně nedá čekat, že na poměru karet dostupných k pozdějšímu datu a počtu zájemců k tomuto datu se něco výrazněji změní.
Nvidia se potýká s několika faktory:
- První souvisí s výrobními kapacitami a výtěžností 8nm procesu Samsung.
- Druhý souvisí s tradičně vysokou poptávkou po vydání nové generace karet.
- Třetí souvisí se zvýšením poptávky v předvánoční sezóně.
- Čtvrtý souvisí s koronavirovou pandemií, která působí, že v řadě oborů (včetně výroby, balení, distribuce apod.) z důvodu opatření nebo nemocnosti pracuje méně lidí než obvykle.
- Pátý rovněž souvisí s pandemií, tentokrát na straně zákazníka, který má omezené aktivity, sedí doma, zjišťuje, kolik nových her už jeho zastarávající ščot nezvládá a nenapadá ho nic lepšího než upgrade.
- Šestý pak s tím, že s podobnou situací se potýká nemalá část IT světa a o personální a výrobní kapacity na všech úrovních se firmy přetahují. Další jsou věcí konkurence:
- Sedmý: Pokud by AMD nechystala Radeony RX 6000 a Nvidia nebyla nucena nastavit nízké ceny, na jejichž základě recenze karty doporučily jako výhodné, stála by (extrapolace) GeForce RTX 3080 o $100 více a recenze chválily trochu méně.
- Osmý: GeForce RTX 3080 měla původně vzniknout na o stupeň slabším (pomalejším) čipu, který by ale zároveň byl dostupnější, neboť z každého waferu by jich vzniklo o desítky procent více. Snaha postavit se konkurenci tak, aby GeForce RTX 3000 zůstaly nepřekonány, přiměla Nvidia k postavení GeForce RTX 3080 na vůbec největším GPU generace Ampere.
- Devátý: U minulé generace vyšlo najevo, že zákazníci si za tostupnost rádi připlatí, takže překupníci skoupili první várku karet za doporučené ceny a prodali je s minimálně 50% přirážkou na aukčním portálu Ebay.
- Desátý souvisí s těžbou - v důsledku rostoucích cen kryptoměn stoupala poptávky po všech grafických kartách a i produkty minulé generace velmi rychle vymizely z trhu, což se rovněž podílelo na vzniku jakéhosi produktového vakua.
Pokud si to takto pěkně posčítáme, nelze se divit aktuálnímu vyjádření šéffinančnice Nvidie, Colette Kress, která prohlásila, že vyřešení problémů s dostupností se protáhne na několik dalších měsíců. Svojí trošku do mlýna přidal i šéf společnosti, Jen-Hsun Huang, který mimo jiné prohlásil, že by ocenil poněkud živější dodavatelský řetězec.
Nedá se tedy čekat, že by se situace vyřešila za měsíc, s Vánoci. Jak je patrné z našeho výčtu, problémů bude více než jen vysoká předvánoční poptávka, kterou zmiňoval Jen-Hsun Huang ve svém původním říjnovém prohlášení.