Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Ze zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.)

(Ne)Lze přehrát na PC
Před týdnem jsem tu měli podobný článek: Jak to vidí s Cactusy Sdružení obrany spotřebitelů. Po návratu z dovolené nyní reaguje i tiskové oddělení ČOI. Jste zvědaví co s pichlavými a jemu podobnými médii může dělat tato organizace? Pak si článek určitě přečtěte. Zopakuji pro vás i postup, jak tato média vracet a nabídneme i výňatky ze zákona o ochraně spotřebitele.

Kapitoly článků

2.  Ze zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.)

§ 9

  1. Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech
    prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu
    použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného
    použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou
    službou. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob
    a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto
    informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly
    srozumitelné.
  2. Povinností uvedených v odstavci 1 se nemůže prodávající zprostit
    poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace
    neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však
    nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé
    skutečnosti.

§ 10

  1. Prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo
    viditelně a srozumitelně označeny

    a) názvem výrobku, označením výrobce nebo dovozce, popřípadě
    dodavatele, údaji o množství, popřípadě dalšími údaji potřebnými
    dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití, ...
  2. Je-li třeba, aby při užívání věci byla zachována zvláštní pravidla,
    zejména řídí-li se užívání návodem, je prodávající povinen
    spotřebitele s nimi seznámit, ledaže jde o pravidla obecně známá.
  3. Nelze-li prodávané výrobky označit přímo, musí je prodávající
    viditelně a srozumitelně označit údaji uvedenými v odstavci 1 jiným
    vhodným způsobem. Není-li možné nebo účelné prodávané výrobky vzhledem
    k jejich povaze takto označit, je prodávající povinen tyto údaje na
    požádání spotřebitele nebo orgánů, které provádějí dozor nad
    dodržováním ustanovení tohoto zákona, pravdivě sdělit, popřípadě doložit.
  4. Prodávající nesmí odstraňovat ani měnit označení výrobků ani jiné
    údaje uvedené výrobcem, dovozcem nebo dodavatelem.
  5. Při prodeji použitých nebo upravovaných výrobků, výrobků s vadou
    nebo výrobků, jejichž užitné vlastnosti jsou jinak omezeny, musí
    prodávající na tyto skutečnosti spotřebitele předem zřetelně upozornit.
    Takové výrobky musí být prodávány odděleně od ostatních výrobků.
  6. V případě prodeje výrobku, při jehož označení byly použity
    symboly, je prodávající povinen vhodně zpřístupnit spotřebiteli
    informaci o významu těchto symbolů.

§ 11

Pokud jsou informace uvedené v § 9 a 10 poskytovány písemně, musí být v
českém jazyce. Fyzikální veličiny musí být vyjádřeny v měřicích
jednotkách stanovených zvláštním zákonem.

§ 12

  1. Prodávající je povinen informovat v souladu s cenovými předpisy,
    spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb
    zřetelným označením výrobku cenou nebo informaci o ceně výrobků či služeb
    jinak vhodně zpřístupnit.
  2. Informace o ceně nebo okolnost, že informace je neúplná anebo chybí,
    nesmí zejména vzbuzovat zdání, že:

    a) cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti,

    b) stanovení ceny závisí na okolnostech, na nichž ve skutečnosti nezávisí

    c) v ceně jsou zahrnuty dodávky výrobků, výkonů, prací nebo služeb, za které se ve skutečnosti platí zvlášť,

    d) cena byla nebo bude zvýšena, snížena nebo nezměněna, i když tomu tak není

    e) vztah ceny a užitečnosti nabízeného výrobku nebo služby a ceny a užitečnosti srovnatelného výrobku nebo služby je takový, jaký ve skutečnosti není.
  3. Ustanovení odstavce 2 se vztahuje obdobně i na informace o způsobech
    stanovení cen.

§ 13

Prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu,
podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb
(dále jen "reklamace") včetně údajů o tom, kde lze reklamaci uplatnit, a o provádění záručních oprav.

Kapitoly článků
2.  Ze zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.)

Diskuse ke článku Jak to vidí s Cactusy Česká obchodní inspekce

Žádné komentáře.