Zoner Photo Studio 14, část 2: RAW
Kapitoly článků
Modul pro úpravu RAW souborů skrývající se pod poslední záložkou programu je postaven čistě na vlastní implementaci zpracování RAWů, která vychází z DNG SDK od společnosti Adobe. Tím je zajištěna poměrně široká podpora RAW formátů, kterou rozšiřuje ještě volitelné využití Adobe DNG Convertoru, pomocí kterého si Photo Studio samo dokáže převést neznámý RAW na formát, se kterým si poradí.
Funkcí, které můžete v RAW modulu upravovat, není tolik jako v editoru nebo jako v některých specializovaných RAW editorech, to nejdůležitější tu ale nechybí. Základem je úprava expozice, kterou můžete měnit jak globálně, tak odděleně pro světla a stíny. Měnit lze i kontrast nebo zřetelnost, což je volba upravující lokální kontrast, která dokáže často velmi zajímavě zvýraznit detaily na fotkách. K dispozici je tonální křivka, kterou si můžete vytvarovat podle libosti. Samozřejmostí je vyrovnání bílé, úprava barev (odstín, systost, živost), které můžete korigovat i odděleně pro každou barvu zvlášť. Velmi povedené jsou úpravy HDR, které dokáží jednoduše z fotografie vytáhnout maximum informací z nejsvětlejších nebo naopak nejtmavších částí fotky.
Korigovat můžete i některé vady objektivu, konkrétně vinětace, chromatická vada a nově také soudkovitost. Zajímavostí pro fajnšmekry je možnost zvolit si algoritmus takzvaného demosaicingu, které mají různé výhody a specifika. K dispozici je hned sedm různých způsobů, jejichž porovnání se Zoner věnoval na svých wiki stránkách.
Stejně tak není bez zajímavosti možnost práce s DCP profily, které dokáží upravit výchozí nastavení některých parametrů pro jednotlivé fotoaparáty, například korekce expozice, vyvážení bílé nebo některé optické vady. Tyto profily se pro některé fotoaparáty dají bez problémů stáhnout z internetu.
Veškerá nastavení, která si v RAW modulu vyzkoušíte, si pak můžete uložit jako profil a mít je tak pro příště ihned po ruce. Historie prováděných úprav je vidět v levé spodní části okna a můžete se v ní vracet k libovolným krokům v minulosti. Nad historií jsou pak fotografie čekající na zpracování.
Především v RAW modulu je vidět, jak Photo Studiu pomohla akcelerace pomocí grafické karty. Když jsme zoušeli upravovat RAW soubory na starším počítači se slabou integrovanou grafikou, byla náročnost operací znát a aplikace každé jednotlivé úpravy trvala kolem deseti vteřin (byla to opravdu obstarožní Pentium 4). Naopak na PC s obyčejnou Geforce GTS250 byly už odezvy prakticky okamžité.
Výstupem z RAW modulu může být TIFF s až 16bit barevnou hloubkou na kanál nebo JPEG respektive JPEG XR. Vyvolaný soubor lze uložit do souboru nebo ho rovnou otevřít v editoru k dodatečným úpravám.
A to je k RAWu z pohledu Photo Studia v podstatě vše. Jakékoliv lokální úpravy pomocí výběru zcela chybí, stejně tak tu nenajdete ani přechodové filtry či další úpravy s různou intenzitou alfa masky. Zkrátka pokud jde o úpravy, které chcete použít již na RAW soubor, nejsou možnosti zatím zdaleka tak široké, jako u specializovanách programů typu Lightroom, Capture One, Bibble a podobně. Photo Studio vám poslouží především pokud potřebujete fotografii v RAWu jen mírně doladit. Trochu upravit expozici, vytáhnout nějaká data z tmavých a světlých míst a případné složitější úpravy již dodělat v editoru.