Počítače Steam Machine jsou prý pomalejší než běžné PC s Windows 10
Já se dnes nechci věnovat tomu, jaké jsou výsledky, předkládám vám pouze dva výsledky z pouze jednoho testu serveru Ars Technica. Chci se věnovat spíše příčinám a důsledkům. Jak můžete na výsledcích vidět, Steam OS si na stejném železe vede hůře než Windows 10.
Tedy přesněji řečeno, hry běhají pomaleji a některé dílčí benchmarky také. Ars Technica konkrétně testovala na stroji s Pentiem G3220 (což je Haswell) a 2GB GeForce GTX 660 (o které jistě nelze říci, že je hi-endová) s dalším železem a zejména pak Microsoft Windows 10 Pro (64-bit) oproti SteamOS 2.0 4.1.0-0. Potud se mi to jeví jako celkem sympatický „herní low-end“ roku 2015.
Výsledky jsou takové, že linuxová verze stroje, tedy SteamOS, je zanedbatelně až výrazně horší než Windows 10 verze. Je to poměrně zajímavé v kontextu toho, že uzavřené ovladače Nvidia sdílejí naprostou majoritu svého kódu na všech platformách, takže se můžeme bavit o tom, jeslti vinu za nižší výkon nesou spíše rozhraní (a tedy operační systém), nebo (ne)kvalita implementace enginu v testované hře / hrách. Ale ono je to vlastně jedno.
Stema Machine totiž není nic. Je to víceméně „marketingový blábol“, protože jediné, co odlišuje platformu Steamu celkově od běžného PC, je možná design skříně / logo Steamu, možná Steam Controller v balení, ale hlavně operační systém. SteamOS je všeobecně dostupný komukoli, stejně tak nikomu nic nebrání v tom si na PC s logem Steam Machine dokoupit Windows (10). Testovat výrobek zvaný Steam Machine a něco o něm na tomto základě tvrdit, je nesmysl. Jediné validní je pouze hovořit o SteamOS (což mnou vybraná Ars Technica činí), ale druhým dechem dodat, že případný nižší výkon jde jen a pouze za firmami, které na Linux buď kašlou, nebo donedávna kašlaly a které nutí vývojáře jádra k reverznímu inženýrství, nebo vydávají linuxové verze her spíše naoko, bez velkého důrazu na kvalitu linuxového kódu. Rád bych dodal, že stejné platí i pro vývojáře GPU, kteří ve svých ovladačích primárně vylepšují podporu Windows her, následně podporu videa, 3D, více monitorů - ale vše opět na Windows - a teprve poté si možná vzpomenou na Linux (v tom smyslu, že na linuxových ovladačích pracuje na plný úvazek u AMD i Nvidie zlomek lidí, kteří pracují na ovladačích pro Windows).
No, když to celé sečtu, tak je to vlastně stále totéž: Linux je minoritní platforma a je u ní potřeba smířit se s omezeními. Jsou firmy, které jí daly šanci a svoje enginy na ni postupně převádějí a vylepšují (ať již Crytek, nebo zejména Epic), jsou firmy, které Linux zcela ignorují, ač vyvíjejí verze svých her i pro FreeBSD - tedy pardon, pro Playstation 4. Že, Todde Howarde…
PS: osobně, pokud chcete na PC provozovat Linux nejen kvůli Steamu/hrám, ale i pro obecné použití, doporučuji nadále spíš *buntu, tedy například Lubuntu.