Proč všechny digitální středoformáty stojí za prd?
Úvodem vás rovnou odkáži na jejich článek, pokud budete mít zájem se jím probrat. On to vlastně není článek, spíše názor jednoho z autorů. A já se s ním z nemalé části ztotožňuji.
Věc se má tak, že benefity středoformátu jsou v digitální éře z 99 % setřeny vývojem. To, čím se středoformát historicky odlišoval od kinofilmu (a stejně tak i velký formát od středního formátu atd.), bylo několik faktorů. Tím prvním typicky (za předpokladu podobě špičkových objektivů) vyšší celková detailnost fotografie - dnes bychom řekli spíše rozlišení. Řekl bych, že dodnes to dokazují mnohé středoformátové objektivy od Carl Zeisse či Schneider-Kreuznachu a neméně dobře to dokazují fotografie Ladislava Kamaráda pořízené 6×6 Hasselbladem a Zeissovými skly.
Jenže oněch 50 megapixelů, kterými Fujifilm, Pentax i Hasselblad a polovina těl Phase One dnes ve středním formátu disponují, se neliší od Canonu a jeho EOS 5DS / 5DSR. Liší se velikostí snímače, ale vedle 50Mpix full-frame Canonu je zde jen malý rozdíl oproti 42,4Mpix snímači v Sony A7R II / A99 II, resp. 36Mpix v Nikonu D810 či Pentaxu K-1. Rozdíl je viditelně ve prospěch středního formátu, ale je velmi malý.
Střední formát navíc nedisponuje tak kvalitními a tak světelnými objektivy jako full-frame svět, takže ani hloubkou ostrosti nemůže býti považován za lepší než full-frame. Spíše naopak.
Ani dynamický rozsah není nijak zásadně lepší, pokud vůbec. Navíc ve světě snímačů velikosti 36×24mm můžete jít třeba na ISO 64 (u Nikonu D810), což 50Mpix Fujifilm neumí.
Zkrátka moc výhod střednímu formátu nezbývá. Jedině u 100Mpix těl se můžeme bavit o tom, že jsou jasně a viditelně lepší, ale to se bavíme o cenovce nikoli 250 tisíc Kč, ale 1 milión Kč. Což v situaci, kdy Canon EOS 5DS vyjde na 95 tisíc, Nikon D810 na 75 tisíc a Pentax K-1 na 55 tisíc Kč, je dosti chabý argument. 100Mpix středoformáty přenechme reklamním fotografům, případně těm, co fotí v ateliérech hubená děvčata.
Kdyby digitální středoformát nabídl velikost snímače alespoň 645, tedy odpovídající 45×60 mm (reálně cca 42×56mm) nikoli pouze ~40×53,5mm, mohli bychom se bavit o kvalitativně ze strany full-frame nedostižném systému. On se to zdá být rozdíl malý, ale „plný“ formát 645 je o 10 % větší než to, co se dnes nabízí za 1 milión Kč, resp. o 62% větší než 33×44mm snímač v 50Mpix středoformátech. Ještě lépe by samozřejmě bylo, kdyby Sony začala porcovat snímače do velikostí typu 6×6, 6×7 či 6×9, bez ohledu na rozlišení. Takto je z nových 50Mpix sf bezzrcadlovek Fujfilm a Hasselblad pouze cosi, co za stejnou cenu nabízí stejné parametry jako už pár let sf zrcadlovka Pentax 645Z, kterou koupíte i s 55mm f/2.8 objektivem pod 250 tisíc Kč. 4× dráž než 36Mpix Pentax K-1 se slušným základním objektivem. Jde ale o důsledek toho, že na sf trhu prakticky nepanuje konkurence.