3DMark Time Spy, DX12 s asynchronními shadery, otestován [+video]
3DMark, ať už je jakýkoli, je třeba hodnotit jako polosyntetický test, který může, ale nemusí ukazovat nárok současných nebo budoucích her. Futuremark v minulosti několikrát trefil nadcházející trendy v rámci jednotlivých testů; do celkového skóre ale bývaly zahrnovány i výsledky ze scén, které jen málokdy odrážely požadavky nadcházejících her, a tak je po téměř dvaceti letech, po které tým připravuje testy grafických karet, vnímán spíše jako doplněk testovacích sad, než aplikace, na jejímž základě by byly vynášeny verdikty v recenzích. Pamětníkům asi není třeba připomínat doby, kdy se průměrná recenze grafické karty skládala právě ze skóre 3DMarku nanejvýš doplněného o timedemo některého z prvních tří dílů legendární hry Quake.
Tato doba je minulostí, přesto se zdá, že autoři testu stále 3DMark koncipují a ladí tak, aby v době vydání stavěl grafické karty do takového pořadí, které se zkrátka očekává. Zatímco v reálu přijde tu hra, která profituje z té technologie, tu hra, která profituje z oné - a výkonnostní pořadí se zamíchá, 3DMark nikdy takové překvapení nepřinesl a pokud to řekneme nesluníčkově bez eufemizmů, tak uživateli nesdělil nic nového, co by do té doby nepředvedly jiné testy. Za výjimku by se daly považovat některé (již výše zmíněné) dílčí testy (pro příklad třeba Nature z 3DMarku 2001); jejich dopad byl ale v celkovém skóre rozmělněn jinými dílčími výsledky, aby celkové skóre nemohlo ani urazit, ani nadchnout.
Při takto koncipovaném úvodu už asi tušíte, jaké výsledky Time Spy servíruje. Přesně takové, jaké byste čekali. Nový test je vyvážený tak, že více-méně odpovídá průměrům ze současných herních setů a zároveň tak, že s DX12 asynchronními shadery mají mírně navrch Radeony, po vypnutí asynchronních shaderů zase GeForce. Pojďme se na to podívat podrobněji.
Test se skládá ze dvou scén, které testují grafický výkon a jedné scény, která testuje výkon procesorový. Výsledek ze všech tří scén se shrnutý do celkového bodového skóre, z grafických scén do samostatného grafického skóre. Při defaultním nastavení jsou asynchronní shadery jakožto součást funkcionality DirectX12 zapnuté a celkové skóre vypadá takto:
Snad jediné, co může na tomto grafu překvapit, je náskok grafických jader s GPU Tonga/Antigua (Radeon R9 380, R9 380X a hypoteticky - ovšem v tomto testu chybí - Radeon R9 285). Zhruba čtvrtinový náskok oproti GeForce GTX 960, Radeonu R9 280X a GeForce GTX 770 předkládá otázku, co konkrétně na třetí generaci architektury GCN 3DMark tak výrazně oceňuje (a proč se podobný náskok projevuje pouze u Radeonů R9 380/380X a ne u řady Fury, která je vybavena stejnou architekturou). Čistě grafické skóre zachycuje další graf:
Výkonnostní rozdíly mezi zapnutými a vypnutými asynchronními výpočty se u GeForce GTX 970 a GeForce GTX 980 Ti pohybují na úrovni chyby měření, v případě GeForce GTX 1080 dosahují 7 %, v případě Radeonu RX 480 10 %, u Radeonu R9 390 necelých 16 % a nakonec Radeonu Fury X pomohou o 15 %. Čísla ComputerBase ovšem neberte jako hodnoty tesané do kamene, jejich vzájemné i celkové postavení se mírně liší recenzi od recenze.
PCWorld, Anandtech a PCPerspective naměřily rozdíly u GeForce GTX 1070 kolem 5 %. Najdete testy, kde je nárůst Radeonu RX 480 o procento-dvě vyšší, naopak u Radeonu R9 390(X) o procento-dvě nižší a podobně.
Test Time Spy je jako nová součást 3DMark Basic Edition k dispozici zdarma. Upgrade pro majitele 3DMark Advanced Edition vyjde na $9,99 a na koupí kompletního 3DMark Advanced Edition se v současnosti vztahuje akce, která potrvá do 23. července 2016 a díky ní je možné kompletní balík získat rovněž za $9,99. Po vypršení akce bude stát $29,99.
ComputerBase, video: WCCFTech