4k mobily za dveřmi, 4k monitory nezlevní, 4k televize zachrání byznys
Můžeme říct, že nástup 4k měl několik etap. První začala někdy na přelomu roku 2012/2013 a výrobci se nám v jejím průběhu snažili říct pouze: „Umíme to!“. Ukazovali prototypy, ohlašovali vývoj technologií a do prodeje se dostávaly produkty pouze za takové ceny, aby poptávku dokázalo vykrýt těch pár vyrobených prototypů. Jednoznačně nejzajímavější 4k zajímavostí loňského CESu byla kachna o 4k ledničce Samsungu (v úvodu :-).
Za druhou etapu můžeme považovat současnost. Uváděny jsou produkty, které mají být skutečně prodávané jako běžné zboží (nikoli kusově), ale pořád míří v drtivé většině případů do high-endu - alespoň v tom smyslu, jak si tuto hladinu ten který výrobce definuje.
Třetí éra, která se pomalu blíží, bude typická masovým rozšířením těchto produktů. Cenově sice půjde o nižší high-end nebo vyšší mainstream, ale 4k najdete ve větším množství i na regálech supermarketů, v letácích prodejců elektro či v kapsách a na stolech každého uživatele, který se cítí být „in“.
K tomu, aby tato situace nastala, je třeba jediné: Pokles ceny. Technologie už výrobci mají, takže stačí optimalizovat výrobní náklady a postupně se k cíli propracují. Podle aktuálních prognóz tomu ale nebude stejně rychle ve všech odvětvích.
Zřejmě nejstrmější růst můžeme očekávat ve světě chytrých telefonů. Zatímco v současnosti si 4k mobil nekoupíte, v příštím roce by jich v rukou zákazníků mělo skončit hned 23 milionů. Analýza DisplaySearch nastiňuje, že si tyto modely ukousnou více než 5 % japonského a severoamerického trhu, v západní Evropě pak obsadí necelých 5 %. Prodeje velmi rychle porostou, v roce 2017 by se měl prodat zhruba osminásobek toho, co v příští sezóně. Na snímku níže vidíte prototyp 4k telefonu od Mediatek ;-).
Méně optimisticky vypadají výhledy zaměřené na počítačové monitory. Z hlediska prodejů to nevypadá úplně špatně, předpoklad pro letošní rok činí 2 miliony prodaných 4k monitorů. Velmi nás ale překvapilo, jak analýza vidí vývoj cen v následujících letech. Zatímco s nástupem HD panelů klesaly ceny poměrně rapidně, s UHD to má být tak nějak vlažné: Letošní průměrná cena 4k monitoru odpovídá $1347 a pro rok 2017 máme očekávat pokles na $927, což dělá v průměru pokles cen o 15 % za rok, tedy něco přes 1 % měsíčně.
To zkrátka nevypadá nijak zajímavě, ale třeba se jen na dodaná čísla díváme špatně. Možná jsou výrazněji ovlivněna prostým faktem, že se (bez ohledu na nabídku, maximální a minimální ceny i technologickou výbavu) v největším množství prodávají a budou prodávat modely v ceně kolem $1000 a bez ohledu na vývoj cen bude stále nejvyšší zájem o cca tisícidolarové modely 4k obrazovek („sweet spot“).
Doslova jako spásu vidí nástup vyššího rozlišení výrobci televizorů. Ti se již několik let potýkají s poklesem prodejů, kterému se ovšem nemůžeme divit. HD trh je prakticky nasycený. Televizoru, který převzal štafetu po rodinném krbu, přebírají uživatele moderní zařízení s připojením k internetu (smartphony, tablety, počítače…), které umožňují konzumovat zprávy, filmy i hudbu v takové skladbě, která člověku vyhovuje nejlépe.
Televizor se tak stává spíše velkou obrazovkou, přičemž role přijímače ustupuje do pozadí. To ale nikterak nedevalvuje význam 4k rozlišení - naopak novým modelům to dává cejch jakéhosi luxusu a kupříkladu Sony toho chce využít. Podobně jako většina výrobců, i ona měla v posledních letech s prodejem televizí značné problémy a nyní se je rozhodla řešit oddělením TV výroby do samostatné divize a výraznějším zaměřením na high-endové (rozumějte 4k) produkty.
Dvěma odvětvím jsme se tentokrát nevěnovali: Záznamu 4k videa (toto téma otevřel David s článkem o Panasonic Lumix GH4, video-fotoaparátu s podporou UHD videa a kamerou od Sony postavenou na bázi kompaktu). Dále pak tabletům, kde je situace trochu složitější. Původně předpokládaný boom očekávaný v roce 2014 se totiž nekoná a zřejmě se posune do roku příštího a proběhne ruku v ruce s nástupem 4k smartphonů.