50 let AMD: Milníky v infografice
Společnost sice výslovně netvrdí, že 50 chronologicky zaznamenaných bodů jsou ty nejdůležitější události její historie, ale lze očekávat, že tak byly myšleny. Což samozřejmě může vést k otázce, zda je výběr výstižný, zachycuje opravdu podstatné prvky a naopak nějaké důležité nevynechává. Byť to základní asi nechybí, je znát, že autor byl orientován spíš procesorově a zatímco u x86 produktů (alespoň) zmiňuje prakticky každou architekturu nebo některý produkt z ní, u grafiky se omezuje v podstatě na sedm bodů z celkových padesáti:
- první GPU s výkonem přes 1TFLOPS
- první GPU přetaktované na 1GHz
- Eyefinity
- FreeSync
- první GPU s HBM
- Vega
- první 7nm herní GPU
Pro plné rozlišení otevřete v novém okně nebo stáhněte (8 MB JPEG)
Zatímco prvky jako dosažení 1 TFLOP, Eyefinity, FreeSync nebo (s přimhouřenýma očima) nasazení HBM své místo v historii asi mají, u zbývajících bych si netroufl tvrdit, že na ně za pár generací bude nahlíženo jako na významné historické události. Oproti tomu by si zasloužily vypíchnout jiné události. Přinejmenším u dvou jejich význam ověřila více než dekáda. Jednak je to unifikované GPU, jehož univerzální jednotky umožnily mj. rozšíření herních čipů i do výpočetního segmentu. Unifikace je tu s námi dosud a vycházejí z ní všechna GPU, ať už desktopová, mobilní, telefonní nebo výpočetní. A jednak je to časné nasazení pamětí GDDR5 u Radeonu HD 4870 a podíl na jejich vývoji - je to již 11 let a přesto patří GDDR5 stále k nejpoužívanějším grafickým pamětem. Stejně tak by stál za zmínku i podíl na vzniku a rozšíření nízkoúrovňových API, která tu s námi jsou již 6 let a nikdo již nepochybuje o tom, že šlo o cestu správným směrem a nikoli krátkodobý módní výstřelek, který po pár letech upadne v zapomnění.
Jistě však platí, že tisíc lidí - tisíc chutí. Nepochybuji, že se v diskuzi objeví řada prvků, která by ve výčtu své místo mít měla, nemá a chybí i mezi těmi, které jsem vyjmenoval výše.
Závěrem nezbývá než AMD popřát dalších úspěšných 50 let a její CEO, aby to ve firmě vydržela co nejdéle. Je to přecijen první šéfka po odchodu zakladatele Jerryho Sanderse, za jejíhož působení to se společností nejde z kopce. Konkurence je třeba, profituje z ní každý a asi není třeba extra zdůrazňovat, jak to na trhu vypadalo, když nefungovala a jak vypadá nabídka produktů nyní, když se společnost opět vrátila do hry.