AI na úkor výkonu? Lunar Lake i Strix Point měly být rychlejší, ale přišlo AI
Od loňského roku je známo, že Microsoft stanovil jako požadavek pro novou generaci AI PC požadavek na výkon dosahující minimálně 40 TOPS. Toho lze sice snadno dosáhnout výpočetním výkonem grafického jádra (případně kombinací s výkonem procesorových jader), nicméně u mobilních zařízení by takové řešení mělo výrazně negativní dopad na výdrž baterie, takže společnosti AMD i Intel musely hledat vhodnější řešení.
Intel Lunar Lake (ComputerBase)
Tím byl vyšší než původně plánovaný posun výkonu integrovaných AI akcelerátorů (NPU). Právě u procesorů Intel Lunar Lake a AMD Strix Point se jejich výkon má kolem 40 TOPS pohybovat. Jenže 4× větší AI akcelerátor (oproti Meteor Lake a Phoenix / Hawk Point) stojí podstatně více křemíku a ten nedává TSMC zadarmo. Podle různých zdrojů může aktuálně stát jeden 4nm wafer zhruba $13-15 tisíc a v případě Intelu, který v tomto segmentu používá dlaždice, znamená zvětšení dlaždic i potřebu zvětšení podložky, která sice nebude nějak extrémně drahá, ale zadarmo taky není.
AMD Strix Point
Podle leakera uzzi38 a několika členů diskuzního fóra webu Anandtech měly procesory Lunar Lake i Strix Point vypadat původně trochu jinak. V obou případech znamenalo zvětšení AI akcelerátoru odstranění jiného křemíku, takže lze říct, že k němu došlo na úkor výkonu. V případě APU Strix Point to „odnesla“ 16MB SLC / MALL cache, tedy cache poslední úrovně, která měla být společná pro grafická i procesorová jádra. U Lunar Lake nebylo výslovně řečeno, která část čipu byla redukována, ale je již delší dobu známo, že Intel původně plánoval osadit ambicióznější integrovanou grafiku. Zda byla její redukce důsledkem nebo byla časová posloupnost opačná a po redukci grafiky došlo k využití prostoru AI akcelerátorem, známo není.
Jisté však je, že oba produkty byly v původní verzi s méně výkonnými AI akcelerátory plánované jako výkonnější, ať již v důsledku SLC / MALL cache nebo výkonnější grafiky.
via WCCFTech