O iPhony za 799 korun se s Alzou zákazníci chtějí soudit
Jednomu ze zákazníků Alzy, který si objednal zboží v 96% slevě, se nelíbí chování Alzy, která objednávky stornovala a telefony odmítá dodat. Vyzval proto další zákazníky, kteří osudného 7. ledna „nakoupili“ a plánuje s nimi připravit hromadnou žalobu. Iniciátor podle informací iDNES nastavil minimální limit deseti zákazníků pro přípravu žaloby. Jedním z cílů je, aby se bez ohledu na úspěch či neúspěch čeští zákazníci dozvěděli, kde je vlastně pravda, kam až sahají jejich práva a jaké povinnosti má e-shop.
koncept zlatého iPhonu (ten Alza - naštěstí pro ni - neprodávala :-)
To není úplně jasné. Podmínky totiž zásadně změnil nový občanský zákoník, který již nepočítá se situací, kdy zákazník nakupuje s vědomím, že prodejce jedná v omylu. Tím totiž argumentovala Alza při zrušení objednávek. Podle Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace (SOS) i České obchodní inspekce (ČOI) už ale takové zdůvodnění nemá právní oporu. V souladu s obchodními podmínkami navíc smlouva mezi prodejcem a zákazníkem vzniká okamžikem doručení Alze.
Smlouva podle jejich právního výkladu existuje, ČOI se navíc domnívá, že ji nelze zrušit ani pro rozpor s dobrými mravy v souladu s §588 Občanského zákoníku. Zákazník (podle jejího domnění) mohl s ohledem na rozsáhlé inzerované slevy předpokládat, že objednané produkty za nízkou cenu skutečně získá.
Jaký objem zboží v rámci „96% slevy“ bylo objednáno ani kolik lidí „nakoupilo“, stále není příliš jasné, Alza to odmítla komentovat. Pokud je ale pro společnost výhodnější riskovat soud, který může dopadnout i pro ni nevýhodně, asi nepůjde o dva-tři telefony.