AMD nakopne Gaming Evolved, řada her ponese optimalizace pro architekturu GCN
Dave Baumann v minulosti vysvětloval, že AMD samozřejmě s herními studii spolupracuje, jen nemá potřebu to (formou log nebo kampaní) prezentovat koncovým uživatelům. To je sice do jisté míry pochopitelné (uživateli taková informace FPS nezvýší), na druhou stranu se tím společnost začala marketingově pohřbívat - uživatelé viděli názvy většiny her spojené s logem konkurence, což má z dlouhodobého hlediska pozitivní vliv na budování silné značky (té konkurenční, samozřejmě).
S uvedením Radeonů HD 7000, respektive architektury GCN, sice AMD pronesla nějaké nepříliš konkrétní fráze na téma her a optimalizací, ale při takovém způsobu prezentace ani nemá smysl uvažovat, zda by to mohlo být míněno vážně. Po loňském roce, kdy se firemní logo nedalo spojovat s vyšším počtem her, než dvojicí Dirt 3 a Shogun 2: Total War, to skutečně působilo jako výkřik do tmy.
Až s uvedením Radeonu HD 7970 GHz Edition přišly tři vlaštovky v podobě Sniper Elite V2, Dirt Showdown a Nexuiz. AMD hned využila situace a ukázala, o kolik je její hardware v těchto hrách lepší - Nvidia nelenila a vřele doporučila recenzentům těmito hrami a speciálně novým Dirtem netestovat, protože v něm Radeony zkrátka dopadají příliš dobře.
Dirt Showdown na Ultra Preset
- TomsHardware -
AMD zmíněné hry obohatila o řadu vizuálních efektů, které se většinou snaží přiblížit realistickému chování světla - jsou to například: Global Illumination, High Definition Ambient Occlusion (HDAO), Contact Hardening Shadows (stíny měkčí čím dále je objekt vrhající stín od země), Screen Space Reflections, Full Resolution HDR Motion Blur, Screen Space Directional Occlusion, Point Light Shafts. Nechybí ale ani Bokeh DOF, který příliš v lásce nemáme, protože neposouvá grafiku blíže realitě, ale filmovému záznamu, tedy pohledu skrze světelný objektiv. Za zmínku stojí i technologie z jiného soudku, jako využití Direct Compute ke zlepšení kvality anti-aliasingu.
Zmíněnou trojicí her to podle nejnovějších zpráv nekončí, ale teprve začíná. Dalšími tituly, které budou prezentované jako optimalizované pro architekturu GCN jsou čerstvě vydaný titul Sleeping Dogs (hra charakteru GTA s technologiemi Screen Space Ambient Occlusion a akcelerovaným super-sampling vyhlazováním), následovat bude Medal of Honor: Warfighter (využívá Frostbite 2 engine od DICE), Hitman: Absolution, BioShock Infinite nebo nový Tomb Raider. Z dalších, méně známých a vydaných můžeme jmenovat Firefall od Red 5 Studios, Blacklight: Retribution, Jagged Alliance: Back in Action, Syndicate (2012) nebo PC verzi Alan Wake.
Ať už projekty jako AMD GITG nebo Nvidia TWIMTBP hodnotíte jako přínosné, nebo v nich vidíte jen nástroje konkurenčního boje, jedno pozitivum každopádně nesou: V současné době DX9 kompatibilních konzolí bychom se bez nich u drtivé většiny her rozsáhlejší podpory DirectX 11 technologií nedočkali.
Diskuse ke článku AMD nakopne Gaming Evolved, řada her ponese optimalizace pro architekturu GCN