AMD posiluje v OEM a enterprise segmentu, se Zen 5 získala nové odběratele
V první desítce žebříčku prodeje procesorů společností jako Mindfactory nebo Amazon Zen 5 nenajdete. Vytváří to dojem, že o procesory Ryzen 9000 je nízký zájem. Toto zdání však rozprášilo zveřejnění finančních výsledků společnosti za 3. kvartál. V segmentu PC procesorů (Client) se ve třetím kvartálu prodalo (čistý příjem) zboží za $1,881 miliardy (což je o 26 % nad částkou $1,492 miliardy ve druhém kvartálu). Provozní zisk z těchto prodejů dosáhl $276 milionů (tzn. 3,1× více než $89 milionů ve druhém kvartálu).
Zatímco nárůst příjmu by bylo možné vysvětlit například výprodejem procesorů předchozí generace (~díky slevám, tedy sníženým maržím, by se prodaly vyšší objemy), trojnásobný nárůst zisku tímto způsobem vysvětlit nelze. Ten naopak indikuje vyšší prodeje zboží s vyššími maržemi. Nelze to vysvětlit ani např. růstem cen procesoru Ryzen 7 7800X3D, neboť objemy jeho prodejů podle Mindfactory dlouhodobě a výrazně klesají (např. v únoru / 6. týden dosáhly 1140 kusů, zatímco v říjnu / 43. týdnu jen 580 kusů).
Desktopová roadmapa AM4 / AM5 (AMD)
Z toho vyplývá, že dostupné statistiky retailových prodejců nekorespondují s výsledky, kterých AMD v PC segmentu dosáhla. Nemusíme však sahat po konspiračních teoriích, konference k finančním výsledkům totiž sama nabízí odpovědi:
Přejděme k klientskému segmentu. Příjmy dosáhly $1,9 miliardy, což je 29% meziroční růst, způsobený silnou poptávkou po nejnovější generaci Zen 5 notebookových a desktopových procesorů. V desktopu jsme zaznamenali významný dvouciferný růst prodejů v důsledku vydání procesorů řady Ryzen 9000 […] Dosáhli jsme značného pokroku při rozšiřování našeho podílu na trhu komerčních počítačů, uzavřením několika velkých obchodů s AstraZeneca, Bayer, Mazda, Shell, Volkswagen a dalšími podnikovými zákazníky. […] Takže jsme vydali desktopové produkty - Zen 5 v řadě Ryzen 9000. A také jsme vydali AIPC nové generace Ryzen AI 300. Myslím, že kombinace těchto dvou nám přinesla, říkejme tomu, [příjmově] silnější než normální druhé pololetí. […] Domnívám se, pokud jde o naše další příležitosti, že naše zastoupení v Enterprise segmentu nebylo dostatečné. Myslím, že naše portfolio posílilo. Takže nabídka platforem od OEM parterů se rozšířila nejen se Zen 4, ale také s vydáním produktů postavených na Zen 5. A tam bych viděla naše příležitosti i v roce 2025. --- Lisa Su, CEO AMD (finanční konference k výsledkům za 3. kvartál 2024) |
AMD tedy se Zen 5 získala významné množství zakázek v Enterprise a OEM segmentu, tedy ve sféře, kde bylo její dosavadní zastoupení minimální. To vysvětluje, proč celkové finanční výsledky v PC procesorech nekorespondují čistě s prodeji v retailu.
Finanční zpráva a konference přinesly i nějaké další zajímavosti. AMD například překvapila stále silná poptávka po serverových procesorech Epyc Milan (Zen 3), což si vysvětluje jejich poměrem cena / výkon. V serverovém segmentu, kam spadají i akcelerátory, stouply meziročně příjmy více než na dvojnásobek (2,2×) a zisk více než na trojnásobek (3,3×). Naopak klesly příjmy z herních konzolí (kde dochází k poklesu prodeje) a herních grafických karet, kde končí stávající generace produktů. AMD potvrdila vydání prvních grafických karet s architekturou RDNA 4 na začátku roku 2025.