Jim Keller prý spolupracuje s AMD na vývoji AI čipu pro Tesla Motors
Aktualizováno: Podle oficiálního vyjádření GlobalFoundries neodráží zpráva CNBC realitu, zástupce společnosti konstatoval, že produkt pro samočinné řízení automobilů Tesla nevyrábí.
Jim Keller, který aktuálně pracuje pro Tesla Motors, podle zdrojů CNBC oslovil AMD ve věci spolupráce na AI čipu pro automobily od Tesly. Je důležité zdůraznit minulý čas, protože reálně by muselo k tomuto kroku dojít velmi krátce poté, co Keller přešel od AMD k Tesle. Jak podle uvedeného zdroje potvrdil zástupce společnosti GlobalFoundries, v tuto chvíli již Tesla dostala hotové vzorky čipu.
Tesla má k dispozici tým 50 hardwarových inženýrů, mezi nimiž se mimo Kellera pohybuje několik bývalých osob z AMD, jmenovitě ředitel Ganesh Venkataramanan, hlavní hardwarový inženýr Bill McGee vedoucí návrhu systémových obvodů Dan Bailey. Padesát osob však není tým dostatečně velký na to, aby mohl od nuly a v čase odpovídajícím aktuálnímu konkurenčnímu prostředí vytvořit akcelerátor umělé inteligence. Proto se Keller obrátil na AMD a zahájil oboustranně prospěšnou spolupráci.
Není známo, proč Tesla Motors neplánuje setrvat u odběru AI hardwaru od Nvidie (Tegra / Drive PX2).
Tím končí více-méně původní část zprávy. Různé weby, ale i mnohé diskuse, které toto téma rozebírají, předkládají prakticky jako hotovou věc, jakoby čip pro Teslu měl stát na procesorové architektuře Zen a grafické Navi (která, jak už bylo v minulosti řečeno, ponese AI-specifické obvody). Reálně je ovšem o hardwarové konfiguraci známo nula celá nula nula nic.
Pokud bychom měli spekulovat, máme k dispozici několik indicií. Začněme u grafické části. Zde můžeme vyjít z faktu, že vzorek čipu je již hotový. Byť by architektura Navi byla logickou volbou, je na ní zkrátka trochu brzy. Šlo by patrně o první případ, kdy se nová generace architektury dostala do licencovaného či semi-custom řešení dříve, než vůbec AMD provedla její tape-out. Tento scénář by byl premiérou, proto ho lze považovat spíše za méně pravděpodobný. Můžeme tedy předpokládat, že základem bude generace Vega, možná obohacená o některé prvky vyvíjené pro Navi. Podobně jako AMD ve světě konzolí nabízí - dá se říct - hybridní čipy, které kombinují prvky dvou desktopových architektur. Pro snazší představu: může jít například o Vegu doplněnou o technologii tensor cores.
Pokud jde o procesorovou část, nabízejí se ještě zajímavější scénáře. V první řadě si je třeba uvědomit, že o projektu rozhoduje Jim Keller. Ten v posledních letech pracoval u Applu, následně u AMD a poté přešel do Tesly. I když je jeho jméno často spojováno s architekturou Zen, jde o jakýsi široce zažitý omyl. Po svém nástupu do AMD jmenoval jako vedoucí projektu Zen Suzanne Plummer, ta rozhodla, že šéfinženýrem bude Mike T. Clark a Keller jim - jak sám potvrdil - řekl pouze to, ať využijí zkušenosti z vývoje velkých i malých jader a dělají, co umějí nejlépe. Jeho vklad projektu bylo jeho odstartování a přesvědčení managementu AMD o financování a podpoře (což asi nebylo úplně snadné, protože za vlády Roryho Reada padlo rozhodnutí vývoj velkých procesorů - a později i grafických čipů - ukončit).
Samotný Keller se mezi tím věnoval vývoji ARM architektury K12. Vezmeme-li tedy v potaz, že po práci na ARM architektuře u Applu a práci na ARM architektuře v AMD nastoupí v Tesle, kde má za úkol vyvinout vlastní mobilní čip, nebude pravděpodobné, že sáhne po x86 architektuře. Pokud budeme tuto myšlenku rozvíjet dál, nabízí se vlastně možnost, že si Keller zastupující Tesla Motors u AMD nelicencoval pouze grafickou část jakožto AI akcelerátor, ale mohl si klidně licencovat i procesorovou architekturu K12, kterou u svého předchozího zaměstnavatele vyvinul. AMD z důvodu omezených finančních prostředků (spuštění výroby Zenu, Vegy a Raven Ridge) dala K12 k ledu, nicméně není důvod, proč by ji nemohla na Kellerovo přání opět vytáhnout z šuplíku, zvlášť by to pro ni znamenalo nějaký ten dolar do firemní kasy. Keller by ji mohl buďto použít přímo, nebo pokračovat v jejím vývoji a uzpůsobil ji podle aktuálních potřeb.
Alespoň na základě stávajících informací se jeví jako pravděpodobnější, že čip pro Tesla Motors bude kombinací ARM architektury s vylepšenou Vegou (možná obohacenou o prvky Navi) nežli kombinací Zenu a „čisté“ Navi.