AMD vydává GPU Pitcairn - Radeony HD 7850 a 7870
GPU Pitcairn
Grafický čip Pitcairn, na kterém jsou obě karty postavené, je asi nejzajímavějším kusem křemíku z celé 28nm produktové řady od AMD. Integruje 2,8 miliardy tranzistorů, tedy jen o málo víc než čip Cayman (Radeon HD 6970) s 2,64 miliardami. Čip je překvapivě malý - 212 mm² neměl ani Barts (Radeon HD 6800); v rámci firemního portfolia bychom takto malé GPU s 256bit sběrnicí museli hledat až v roce 2007, kdy ATi vydala čip RV670 (Radeon HD 3870).
AMD Radeony HD 7850 a Radeon HD 7870
Po parametrové stránce jde ve většině ohledů o dvojnásobek GPU Cape Verde, na kterém jsou postavené Radeony HD 7700. Nese 1280 stream procesorů architektury GCN (to znamená 20 Compute Units), 80 texturovacích jednotek a 32 ROP jednotek. Paměťová sběrnice je 256bitová, L2 cache dosahuje 512 KB.
Je prakticky zbytečné rekapitulovat výčet funkcí, který architektura GCN nabízí, pokud si chcete osvěžit paměť, nakoukněte do původního článku. Za upřesnění stojí snad jen podpora 6 výstupů pro Eyefinity (která je tentokrát na úrovni GPU implementována u všech tří řad) a výpočetní podpora pro double-precision. Podobně jako u čipu Cape Verde je double-precision floating point nativní, ale nerozšířená. Tím míníme, že čip DP výpočty zvládá, ale s výkonem 1/16. Radeon HD 6800 double precision nepodporoval. Oproti tomu přibylo také paralelní zpracování geometrie (teselace), které je totožné jako u Radeonů HD 7900 a při vyšších faktorech teselace přináší oproti Radeonu HD 6970 pěkný (leč ve hrách prakticky nevyužitelný) čtyřnásobný nárůst výkonu.
AMD Radeon HD 7870 vs. HD 6970 - teselace
Radeon HD 7850
Pomalejší model na první pohled asi zaujme chladičem, který sice připomíná chlazení Radeonu HD 7770, ale ve skutečnosti je konstrukčně odlišný. Lamely pasivního bloku lemují ventilátor a ten je posunutý blíže směrem k napájecím obvodům, takže (teoreticky) skončí více tepla mimo case.
Parametry jsou v základu opět podobné dvojnásobku Radeonu HD 7750: 1024 výpočetních jednotek, 64 texturovacích jednotek a 32 ROP. Základní frekvence je ale vyšší (karta už beztak jeden přídavný napájecí konektor vyžaduje, takže není důvod ji zbytečně dusit) - 860 MHz. Spotřeba ve 3D dosahuje 130 W, limit PowerTune je nastaven na 150 W, což přesně odpovídá napájení z PCIe plus 6-pin konektoru.
Referenční model nese 2 GB GDDR5 (na 4800 MHz), ale pro uživatele s jedním HD monitorem by teoreticky dostačoval 1 GB - je možné, že se takové verze dříve či později dočkáme.
Radeon HD 7870
Výkonnější z karet nese v referenčním provedení masivní odstředivý chladič (podobně jako HD 7900). Při spotřebě v zátěži 175 W by byl ideálním řešením - obáváme se ale, že majorita výrobců raději sáhne po nějaké levnější alternativě.
Jádro dosahuje frekvence přesně 1 GHz, aktivních je všech 1280 stream-procesorů / 80 texturovacích jednotek / 32 ROP. Kromě výkonu se samozřejmě liší i spotřeba v zátěži: Typických je 175 W, limit ochrany PowerTune je nastavený na 190 W. V klidu jsou na tom obě karty velmi podobně: dosahují zhruba 10 W a při delší nečinnosti, kdy se vypne monitor a karta přejde do režimu ZeroCore Power, požadují jen 3 W.
Výkon, novinky v ovladačích a cena
Na Radeony HD 7800 se samozřejmě podíváme v redakci sami (vyvolenými jsme tentokrát nebyli, takže jsme ani včas nedostali oficiální materiály k uvedení), ale prozatím si můžete udělat určitou představu o jejich výkonu z rekapitulačních grafů serverů ComputerBase a Hardware.fr:
AMD Radeony HD 7800 test - ComputerBase.de
Přiznáváme, že nás Radeony HD 7800 ve dvou ohledech překvapily: Jak rozměry GPU Pitcairn (očekávaly se spíš proporce kolem 250-260 mm²), tak výsledným výkonem, který je prokazatelně nad předchozí generací high-endu AMD. Především Radeon HD 7870 odskočil poměrně výrazně a spíš než s Radeonem HD 6970 je srovnatelný s konkurenční GeForce GTX 580.
AMD Radeony HD 7800 test - Hardware.fr
Test francouzského serveru hardware dopadl prakticky totožně; německé výsledky potvrzuje.
AMD se dále pochlubila, že chystá několik inovací v ovladačích: Jednak to bude vylepšená podpora pro anti-aliasing super-sampling (SSAA), který bude aplikovat korekci LOD. Co to znamená: Pokud se použije SSAA, bude díky vyhlazovacímu potenciálu možné použít textury o mírně vyšším rozlišení aniž by hrozil nárůst moire nebo aliasingu. Tato korekce bude automatická. Změna bude integrována v ovladačích Catalyst 12.3 beta (verze 8.95.5, zřejmě tradiční „preview“) a Catalyst 12.4 WHQL.
Druhá novinka se týká režimu MLAA, který umožňuje aplikovat vyhlazování obrazu ve hrách, které anti-aliasing nepodporují. AMD chystá novou verzi (MLAA 2.0), která má přinést nižší nároky na výkon při vyšší kvalitě. Opět půjde o Catalyst 12.3 beta a novější.
Nakonec jsme si nechali docela bizarní kapitolku: Cenu a dostupnost. Karty budou stát přecijen o něco méně, než zjistil koncem týdne ruský server Overclockers. Oficiální cena pro Radeon HD 7850 je $249 a pro HD 7870 $349 - přesto, že výsledný poměr cena/výkon ve srovnání se současným Radeon HD 6970 a GeForce GTX 570 a 580 není špatný, nevadilo by nám, pokud by tyto částky byly o pár dolarů nižší.
Na rozdíl od Radeonů HD 7700 se obě verze HD 7800 v obchodech objeví teprve za 14 dní. Důvodem pro uvedení dva týdny před zahájením prodeje je podle AMD CEBIT. Společnost se vyjádřila v tom smyslu, že vzhledem k tomu, že informace o kartách již výrobci mají a bylo by tak prakticky nemožné během CEBITu vše udržet pod pokličkou, prý nemělo smysl oficiální parametry tajit, a tak došlo na uvedení i přesto, že dostupnost nebude okamžitá.
TZ Sapphire (e-mail), ComputerBase, Hardware.fr