Gigahertzový mainstream přichází: Radeony HD 7750 a 7770
Kapitoly článků
Necelých pět týdnů po oficiálním vydání Radeonů HD 7970 přichází AMD s mainstreamovými Radeon HD 7700. V dnešním článku se podíváme na oficiální parametry čipu Cape Verde, vysvětlíme proč je takový, jaký je a na třetí a čtvrté straně pak najdete specifikace samotného Radeonu HD 7750 a HD 7770.
Roadmapa
Radeon HD 7900 (Tahiti) jsou již vydané, o Radeonech HD 7800 (Pitcairn), které budou tvořit střední třídu nové produktové řady (midrange), jsme již nejednou hovořili - vyjít by měly v březnu a jediné konkrétnější upřesnění, které máme neoficiálně k dispozici, je rozpětí od 27. února do 16. března. Pokud nedojde ke zpoždění, bude tato řada vydaná v horizontu jednoho měsíce.
Mainstream obsadí dnešní novinka - Radeony HD 7700 - a o low-end se i nadále bude starat řada Northern Islands, což jsou Radeony HD 6000 (zde konkrétně hlavně řady 6400, 6500 a 6600 postavené na čipech Caicos a Turks). Na dotaz, zda budou přejmenované (např. na HD 7400 / 7500 / 7600) odpověděla AMD negativně s tím, že o tom zatím ani neuvažovali. To může značit příchod nějakého 28nm GCN low-end GPU ještě před vydáním Windows 8, ale na toto téma zatím nemá smysl spekulovat.
Za zmínku stojí i oficiální potvrzení dodávek Radeonů HD 6800 a 6900 minimálně do vydání HD 7800.
Architektura
Stejně jako Radeony HD 7900 tak i HD 7700 vycházejí z architektury GCN - jsou tedy technologicky totožné a nabízejí všechny totožné novinky, jmenovitě podporu DirectX 11.1, sekvenčně-skalární mikroarchitekturu unifikovaného jádra, texturovací jednotky s vylepšenou anizotropní filtrací, podporu vyhlazování (AA) super-sampling v DirectX 10 a 11, PCIe 3.0, Eyefinity 2.x, UVD 3.0, VCE, DDM Audio, ale také technologie pro ochranu a úsporu energie PowerTune a ZeroCore Power.
Nemá proto smysl se ke všem zmíněným technologiím jednotlivě vracet, detailně jsme je popsali v prosincovém článku o architektuře GCN, takže se zaměříme jen na konkrétní změny oproti high-endový Radeonům HD 7900 a také oproti předchůdcům (Radeony HD 5700 / 6700).
Jádro Cape Verde
GPU nese název Cape Verde, je vyráběné 28nm bulk procesem TSMC a skládá se z 1,5 miliardy tranzistorů. Pro srovnání: Radeon HD 6800 / Barts nese 1,7 miliardy tranzistorů, Radeon HD 5700 / Juniper něco přes miliardu.
Výsledkem je obdélníkový čip s o ploše 123 mm², 128bit paměťová sběrnice je při těchto rozměrech samozřejmostí. GPU nese 10 výpočetních bloků (CU), což odpovídá 640 stream-procesorům a 40 texturovacím jednotkám. Rasterizačních jednotek (ROP) je v čipu 16. Ve srovnání s čipem Tahiti to znamená 33,7 % aritmetického a texturového výkonu, ale 54 % geometrického výkonu a fillrate.
Za zmínku stojí ještě několik zajímavostí. Paměťové rozhraní mezi ROP a řadičem zůstalo asociativní (tzn. ROP nejsou fixně vázané na bloky paměťového řadiče), čipu zůstala L2 cache (512 kb), čip nese dva ACE (asynchronous compute engine). Poprvé také AMD u 128bit GPU nabízí Eyefinity s plnou podporou 6 výstupů - doplňuje ovšem, aby zákazníci brali ohledy na specifikace výrobců karet, kteří budou nejčastěji nabízet 3-4 výstupy.
Na závěr menší třešnička - výše vyobrazené schéma evokuje dojem, jako by v čipu byly ve skutečnosti tři čtveřice CU (v diagramu popsáno jako „GCN“), z nichž jsou dva CU bloky deaktivované. Ještě než přijde vlna spekulací na toto téma, vás můžeme ujistit, že v čipu je skutečně jen 10 CU (nikoli 12) - AMD do jednoho ze slajdů zahrnula snímek jádra a i když je jeho rozlišení nízké, je po zvětšení zřetelně vidět přesně 10 svislých bloků:
AMD Radeon HD 7700 Cape Verde die-shot
Protože architektura GCN nativně podporuje double-precision, je Radeon HD 7700 prvním mainstreamovým GPU od AMD, které umožňuje provádění 64bit FP výpočtů (řady HD 5700 ani 6800 tuto možnost nenabízely). Rozdíl spočívá v tom, že nové výpočetní jednotky dokážou i bez specifické hardwarové podpory 64bit FP výpočty realizovat emulací při 1/16 výkonu single-precision.
AMD (oficiální materiály a konference)