Google ohlásil podporu API Vulkan v Androidu, PowerVR jej předvádí na Rogue GPU
Google tento týden oznámil dvě novinky pro Android: Podporu OpenGL ES 3.2 a podporu API Vulkan. Pokud jde o tu zajímavější událost, nezmínil sice žádné konkrétní datum, kdy verze Androidu kompatibilní s Vulkanem dorazí, ale je zřejmé, že bude dělat vše pro to, aby byla podpora hotová co nejdříve. S ohledem na dobu, po kterou je (a ještě bude Vulkan) vyvíjen, to vypadá na příští rok. Z hlediska Googlu je tento krok logický.
Moderní API umožňují efektivněji využít hardwarové prostředky, lépe využívat potenciálu (i) vícejádrových procesorů a výrazně snížit energetické nároky. Microsoft má DirectX 12, Apple svůj Metal (pro který už existují první aplikace) a Google tudíž s OS Android musí také nabídnout adekvátní řešení, aby neztratil konkurenceschopnost. Zvolil nejlogičtější cestu, API Vulkan, nástupce OpenGL / OpenGL ES, který vznikl na základě API Mantle od AMD. Výhodou Vulkanu je softwarová i hardwarová multiplatformnost, takže portace her mezi Vulkan-kompatibilními systémy bude poměrně snadná.
O slovo se přihlásila i společnost PowerVR, která je jedním z největších dodavatelů integrovaných GPU pro ARM SoC. Připravila demo nazvané Gnome Horde, které ukazuje výhody Vulkanu a funkčnost jeho podpory na firemním GPU Rogue. Vpravo je zachycena scéna s OpenGL ES, vlevo s API Vulkan. Zatímco s OpenGL ES je prakticky vždy výrazně vytíženo jedno z prvních dvou procesorových jader, framerate je stále nižší než v případě Vulkanu, kdy je zátěž procesoru naprosto minimální a framerate přesto vyšší. V náročnějších situacích, kdy se na scénu dostane přehršel trpaslíků, spadne s OpenGL ES framerate velmi dramaticky, zatímco Vulkan využije zbývající procesorová jádra a výkon podrží: